دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

بیمه های تكمیلی تعهدی به تعرفه های مصوب پزشكی ندارند
 
عضو هیأت مدیره انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: شاهد بی تعهدی بیمه های تكمیلی به تعرفه های مصوب هستیم؛ به طوری كه بیمه های تكمیلی پس از تعیین تعرفه مجدداً خود اقدام به تعیین مجدد تعرفه و تحمیل آن به مراكز ارائه دهنده خدمت می كنند.
بیمه های تكمیلی تعهدی به تعرفه های مصوب پزشكی ندارند
عضو هیأت مدیره انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: شاهد بی تعهدی بیمه های تكمیلی به تعرفه های مصوب هستیم؛ به طوری كه بیمه های تكمیلی پس از تعیین تعرفه مجدداً خود اقدام به تعیین مجدد تعرفه و تحمیل آن به مراكز ارائه دهنده خدمت می كنند.
بیمه های تكمیلی تعهدی به تعرفه های مصوب پزشكی ندارندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان نظام پزشكی، آقای اشكان آذركیش، عضو هیأت مدیره انجمن علمی فیزیوتراپی ایران گفت: به رغم اعلام تعرفه های تشخیصی درمانی سال 1401 مشكلات زیادی حوزه اقتصاد سلامت به ویژه در بخش خصوصی را تهدید می كند؛ زیرا رشد تعرفه به هیچ وجه متناسب با افزایش هزینه های حوزه سلامت نیست، نبود پوشش مناسب بیمه ای نیز این وضعیت وخیم را تشدید كرده است.

عضو شورای عالی نظام پزشكی ادامه داد: در سالیان گذشته رفته رفته سهم بیمه ها در پرداخت هزینه های درمانی مردم كاهش یافت و اكنون بیمه های تكمیلی نیز در همان مسیر قرار گرفته اند.

وی اضافه كرد: برغم اینكه سازمان های بیمه اعم از پایه و تكمیلی حضور پررنگی در فرایند تعیین و تصویب تعرفه خدمات بهداشتی درمانی در سطح ملی و استانی دارند اما باز هم شاهد بی تعهدی بیمه های تكمیلی به تعرفه های مصوب هستیم؛ به طوری كه بیمه های تكمیلی پس از تعیین تعرفه مجدداً خود اقدام به تعیین مجدد تعرفه و تحمیل آن به مراكز ارائه دهنده خدمت می كنند و تحت عنوان خرید راهبردی اقدام به كاهش نرخ تعرفه و در واقع دامن زدن به دامپینگ می كنند.

عضو هیأت مدیره انجمن علمی فیزیوتراپی ایران با اشاره به این كه بیمه ها با واقعیت های اقتصاد سلامت بیگانه اند و همین موضوع باعث می شود تا تعرفه ها واقعی نشود؛ اذعان كرد: متأسفانه رویه در پیش گرفته شده توسط بیمه ها نتیجه ای جز كاهش كیفیت خدمات درمانی و آسیب به مراكز ارائه دهنده خدمت ندارد.

آقای آذركیش افزود: این مشكلات به ویژه در مراكز فیزیوتراپی و پاراكلینیك چون آزمایشگاه ها و مراكز رادیولوژی نمود بیشتری دارد؛ زیرا در چند سال اخیر با افزایش سرسام آور قیمت تجهیزات پزشكی و لوازم مصرفی مورد نیاز این مراكز تعرفه ارائه خدمات رشد چندانی نداشته و از تحولات قیمتی بسیار عقب مانده است.

وی تصریح كرد: بدعت عجیب در كتاب ارزش نسبی و تعدیل ارزش ریالی كدهای پاراكلینیك و توانبخشی تحت عنوان كدهای هشتك دار دیگر عاملی بوده كه باعث ایجاد فاصله بین قیمت تمام شده این خدمات و نرخ ارائه خدمت شده است.

وی افزود: اكنون در این شرایط، نرخ اعلام شده تعرفه مورد قبول سندیكای بیمه های تكمیلی در سال 1401 از مبلغ تعرفه مصوب دولت در سال 1400 نیز كمتر است؛ گویی كه این شركت ها در جغرافیای دیگری زندگی می كنند.

عضو شورای عالی سازمان نظام پزشكی خاطرنشان كرد: ساختارهای بیمه ای ما به دلایل متعدد نتوانسته نقش واقعی خود را در تأمین هزینه های سلامت مردم ایفا كند و مبالغ اعلام شده توسط بیمه های تكمیلی نشان از آن دارد كه تنها اولویت این بنگاه ها كسب سود مالی بدون توجه به پیش نیازهای اقتصاد سلامت مؤسسات پزشكی و كیفیت ارائه خدمات سلامت به مردم است.
   تاریخ: ۱۵:۴۷ - ۰۱/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۱