دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

خواب چگونه به بازیابی حركت پس از سكته مغزی كمك می كند؟
 
پژوهشگران انگلیسی قصد دارند طی پروژه جدید خود، تاثیر خواب را بر بازیابی توانایی حركت كردن پس از سكته مغزی بررسی كنند.
خواب چگونه به بازیابی حركت پس از سكته مغزی كمك می كند؟ به گزارش ایسنا و به نقل از نیوز مدیكال نت، پژوهشگران "دانشگاه شرق انگلستان"(UEA) در پروژه جدیدی، به بررسی این موضوع پرداخته اند كه خواب چگونه می تواند به بهبود پس از سكته مغزی كمك كند.

آنها بررسی خواهند كرد كه آیا الگوهای خواب افراد، بر بهبود عملكرد عصبی-عضلانی و توانایی استفاده از عضلات ضعیف در حركت كردن تأثیر می گذارند یا خیر.

این گروه پژوهشی به دنبال افرادی هستند كه سكته مغزی را پشت سر گذاشته اند تا در این پروژه شركت كنند. آنها امیدوارند كه یافته های آنها نشان دهند كه مغز چگونه پس از بروز سكته مغزی بهبود می یابد. شركت كنندگان از نظر اقدامات روزانه، خواب و حركت مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

سكته مغزی زمانی رخ می دهد كه خون رسانی به بخشی از مغز قطع می شود و سلول های مغز را از بین می برد. آسیب رسیدن به مغز می تواند بر نحوه عملكرد بدن تأثیر بگذارد و بروز ضعف در یك طرف بدن، شایع ترین و شناخته شده ترین اثر سكته مغزی است. اگر عضلات بدن ضعیف باشند، احتمالا شخص در حركت دادن اندام ها و به طور كلی حركت كردن، با مشكل مواجه خواهد شد.

پروفسور "والری پومروی"(Valerie Pomeroy)، استاد بخش علوم بهداشتی دانشگاه شرق انگلستان و پژوهشگر ارشد این پروژه گفت: ما می خواهیم بهتر بفهمیم كه مغز چگونه پس از سكته مغزی بهبود می یابد؛ بنابراین بررسی خواهیم كرد كه چگونه بازماندگان سكته مغزی می توانند قابلیت حركت را دوباره به دست بیاورند و این موضوع چگونه تحت تأثیر خواب و زمان قرار می گیرد. ما امیدواریم كه در مورد الگوهای خواب كه برای بهبود حركت پس از سكته مغزی سودمند هستند، اطلاعات بیشتری كسب كنیم.

این پروژه شامل بررسی حركت افراد با استفاده از حسگرهای كوچكی است كه روی سطح پوست قرار می گیرند و فعالیت طبیعی عضلات را هنگام انجام دادن یك كار روزانه مانند برداشتن تلفن ثبت می كنند.

در این پژوهش، از شركت كنندگان خواسته خواهد شد كه طی دو بازدید كه در دانشگاه شرق انگلستان انجام می شوند، شركت كنند. این بازدیدها معمولا به یك ساعت و نیم تا دو ساعت زمان نیاز دارند. شركت كنندگان طی بازدید، اقدامات حركتی را انجام می دهند و پرسش نامه هایی را در مورد كیفیت خواب خود تكمیل می كنند.

شركت كنندگان، یك ساعت مچی بررسی كننده حركت را به مدت هفت روز روی مچ دست خود خواهند داشت تا فعالیت روزمره آنها را در خانه اندازه گیری كند.

پومروی گفت: شواهدی قوی وجود دارند كه نشان می دهند فیزیوتراپی، توانایی افراد را برای حركت كردن و مستقل بودن پس از سكته بهبود می بخشد اما طی شش ماه پس از سكته، بسیاری از مردم نمی توانند حركت مورد نیاز برای فعالیت های روزمره مانند پاسخ دادن به تلفن را داشته باشند.

وی افزود: ما این پژوهش را انجام می دهیم تا بیشتر در مورد این موضوع بدانیم كه آیا می توان با استفاده از مداخلاتی برای تغییر الگوی خواب بیمار و در نتیجه بهبود توانایی حركتی، این وضعیت را بهبود بخشید یا خیر.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۲:۲۵ - ۰۱/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۳