دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

وب دا - حمایت حداكثری وزارت بهداشت از بیماران خاص و صعب العلاج در زمینه خدمات تشخیصی، درمانی و توانبخشی
 
رییس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت گفت: سالانه 3000 نفر به دلیل نبود عضو پیوندی فوت می كنند، درحالیكه تقریبا 3 عضو بیمار مرگ مغزی قابل اهدا است كه با مدیریت صحیح پیوند می توان بیماران در نوبت انتظار را نجات داد.
رییس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت عنوان كرد: حمایت حداكثری وزارت بهداشت از بیماران خاص و صعب العلاج در زمینه خدمات تشخیصی، درمانی و توانبخشی
رییس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت گفت: سالانه 3000 نفر به دلیل نبود عضو پیوندی فوت می كنند، درحالیكه تقریبا 3 عضو بیمار مرگ مغزی قابل اهدا است كه با مدیریت صحیح پیوند می توان بیماران در نوبت انتظار را نجات داد.



به گزارش وبدا، دكتر امیرحسام علیرضایی، در اجلاس معاونین درمان دانشگاه علوم پزشكی كشور، گفت: در حال حاضر PMP (شاخص اهدای عضو) كشور 11.26 است و با كنترل كرونا باید تلاش كنیم این آمار افزایش یابد.

تشویق بیماران به سمت دیالیز صفاقی

وی افزود: در كشور 54 درصد بیماران كلیوی، دیالیز و 46 درصد پیوند می شوند. با توجه به ایمن بودن دیالیز صفاقی وبه صرفه بودن هزینه های درمانی، باید تلاش كرد این نوع دیالیز برای بیماران افزایش یابد.

دكتر علیرضایی، آموزش، معرفی و توسعه دیالیز صفاقی توسط پزشكان نفرولوژیست را ركن مهمی در افزایش تعداد دیالیز صفاقی دانست و گفت: الزام دانشگاه های واجد نفرولوژیست به راه اندازی و توسعه دیالیز صفاقی، ارتقای كیفیت محلول های دیالیز صفاقی، اعمال و برقراری سیاست های تشویقی صفاقی در كشور، تعیین حد نصاب برای درصد و سهم دیالیز صفاقی در بین سایر روش های درمانی در یك دانشگاه، ارتقای كیفیت و استاندارد محلول و ملزومات و ورود فناوری ها و روش های جدید درمان APD و محلول های Biocompatible از سیاست های این مركز در توسعه دیالیز صفاقی است.

وی گفت: نظارت ها بر مراكز دندانپزشكی در سال 1400 نسبت به سال 99 میزان 30 درصد رشد داشته است كه با تشدید نظارت ها میزان تخلفات كاهش چشمگیری داشته است و این روند به صورت مستمر باید در دانشگاه ها ادامه یابد.

رییس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت تصریح كرد: در سال 1400، در مجموع 12562 خدمت به 5049 نفر از این بیماران در 79 مركز دندانپزشكی ارائه شده است.

وی ادامه داد: 15 دانشگاه از مجموع 64 دانشگاه در طرح مقیمی دندانپزشكی شركت می كنند كه به طور شبانه روزی در روزهای تعطیل و غیرتعطیل این دانشگاه ها به ارائه خدمات می پردازند.

دكتر علیرضایی درخصوص برنامه مدیریت درمان سكته حاد قلبی و مغزی، گفت : از دانشگاه ها انتظار می رود برنامه ریزی جهت افزایش ارائه خدمات درمانی استاندارد به بیماران سكته حاد قلبی و مغزی جهت دستیابی به شاخص های برنامه صورت پذیرد.

وی افزود: همچنین باید حداقل یك مركز C-SCU در هر استان (مركز جامع درمان سكته حاد مغزی با خدمات آنژیوپلاستی مغزی) ایجاد و نیز آموزش های لازم و تكمیل امكانات درمانی مرتبط در مراكز247 و 724 به منظور مدیریت بهینه درمان بیماران سكته حاد مغزی و قلبی صورت پذیرد.

رییس مركز مدیریت پیوند و درمان بیماری های وزارت بهداشت در خصوص خدمات توانبخشی گفت: خدمات توانبخشی در بیماری های خاص و صعب العلاج براساس وضعیت بیمارشامل یك یا چند خدمت همزمان از خدمات فیزیوتراپی، كاردرمانی، گفتاردرمانی، ارتز و پروتز، بینایی سنجی و شنوایی شناسی است. هزینه انواع خدمات توانبخشی بیماری های MS، اتیسم، EB، CF، هموفیلی و SMA مطابق با تعداد جلسات مشخص شده در استاندارد خدمت، 100 درصد حمایت می شود.
منبع خبر:
وب دا
   تاریخ: ۱۴:۱۲ - ۳۱/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۵