دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

آیا سمعك می تواند به كاهش وزوز گوش كمك كند؟
 
گاهی اوقات در گوشهایتان صداهای ممتدی را میشنوید كه منشا بیرونی ندارند؟ این مشكل به وزوز گوش معروف است. وزوز گوش به حالتی گفته میشود كه شما صداهایی ممتد را میشنوید كه در واقعیت وجود ندارند بلكه توسط گوش خود شما ایجاد میشوند. خرید سمعك، میتواند راه حل مشكل شما باشد.
گاهی اوقات در گوشهایتان صداهای ممتدی را میشنوید كه منشا بیرونی ندارند؟ این مشكل به وزوز گوش معروف است. وزوز گوش به حالتی گفته میشود كه شما صداهایی ممتد را میشنوید كه در واقعیت وجود ندارند بلكه توسط گوش خود شما ایجاد میشوند. خرید سمعك، میتواند راه حل مشكل شما باشد.

آیا سمعك می تواند به كاهش وزوز گوش كمك كند؟

اگر خودتان یا عزیزانتان مشكل وزوز گوش دارید، این نوشته برای شماست. معمولا حدود 10 درصد افراد، به این عارضه دچار هستند و با مشكلات ناشی از آن، دست و پنجه نرم می كنند. مشكلاتی مثل: استرس و اضطراب، كم خوابی، دلهره و تحریك اعصاب و ...

صدای وزوز شامل چه صداهایی است؟ معمولا صداهایی از جمله صدای سوت، زنگ، هیس، شرشر آب، صدای باد، صدای جیرجیرك، صدای نبض و ...

همانطور كه در بالاتر اشاره شد، یكی از راه حل هایی كه می تواند مشكل وزوز گوش را حل كند، خرید سمعك است. سمعك اغلب توسط شنوایی شناسان برای بیمارانی كه كم شنوایی یا وزوز گوش دارند، تجویز می شود. در این مقاله نكاتی را بررسی خواهیم كرد كه نشان می دهد سمعك چگونه می تواند به بهبود شنوایی و كاهش وزوز گوش كمك كند..

وزوز گوش وزوز گوش نه تنها كیفیت شنوایی شما را تحت تاثیر قرار میدهد، بلكه بر شرایط روحی و ذهنی شما نیز اثر منفی دارد. تصور كنید همیشه صدایی مزاحم در گوشتان باشد و شما را آزار بدهد... افسردگی، عصبی شدن، استرس، بیخوابی و ... جزو عوارض وزوز گوش هستند.

معمولا با افزایش سن، وزوز گوش نیز بیشتر میشود. یكی دیگر از مواردی كه موجب بیشتر شدن وزوز گوش میشود، افزایش كم شنوایی است.

عوامل ایجاد وزوز گوش
- پیرگوشی
- كم شنوایی ناشی از نویز
- بیماری منییر
- سكته
- كم شنوایی انتقالی
- كم شنوایی حسی عصبی ناگهانی
- درگیری های سیستم عصبی مركزی
- ضربه به سر
- MS
- تومور زاویه پلی مخچه ای(CP angle)
- بیماری های خود ایمنی خرید سمعك نامرئی

سمعك نامرئی چیست؟ سمعك نامرئی برخلاف سمعكهای معمولی، قابل مشاهده نیست و در مجرای گوش قرار میگیرد. تحقیقات نشان داده است كه برخی افراد، به دلیل اینكه دیگران متوجه كم شنوایی و استفاده شان از سمعك نشوند، سمعك را كنار میگذارند. خرید سمعك نامرئی از كلینیك سمعك آلفا، میتواند یكی از بهترین انتخابها برای این افراد باشند.

مزایای سمعك های نامرئی
- برای تمام سنین مناسب است.
- كارایی كافی را دارد.
- به صورت طبیعی صداهای محیط را جمع آوری، پردازش و پخش میكند.
- با كمك آن میتوانید با تلفن صحبت كنید.
- هیچكس متوجه نخواهد شد كه دارید از سمعك استفاده میكنید. معایب سمعك های نامرئی اگر كم شنوایی شما از نوع شدید باشد، ممكن است این سمعكها برایتان مناسب نباشند.

ممكن است بنا به دلایل دیگری، شنوایی سنج شما تشخیص دهد كه این سمعك ها برایتان مناسب نیستند.

بهترین سمعك برای وزوز گوش، چه ویژگی هایی دارد؟ مسلما هر مشكل شنوایی، به نوع خاصی از سمعك احتیاج دارد. البته منظور این نیست كه برای هر مشكلی یك نوع سمعك خاص وجود دارد، بلكه به این معنی است كه باید از مناسب بودن سمعك خود با مشكل شنواییتان، مطمئن شوید. سمعك نامرئی كه برای وزوز گوش مناسب است، ویژگی هایی دارد كه در ادامه به آنها اشاره میشود.

- مداراتی دارد كه وزوز را مدیریت میكنند
- راحتی استفاده
- قیمت مناسب
- قابلیت تنظیم برای بیمار آیا واقعا سمعك می تواند به وزوز گوش كمك كند؟ آمارها چه میگویند؟ اگرچه برخی از سمعكها مستقیما برای وزوز گوش طراحی نشده اند، ولی تحقیقات ثابت كرده است كه حدود 60 درصد از افرادی كه به وزوز مبتلا هستند، با كمك سمعك، كمتر وزوز را احساس میكنند. دلیل این امر هم ارتباط وزوز با كم شنوایی است. وقتی كم شنوایی فرد به طور موقت یا دائم درمان شود، وزوز نیز برطرف میشود.

وزوز گوش با سمعك

نحوه مدیریت وزوز گوش با سمعك سمعك با بهبود شنوایی، اثرات مثبت خوبی روی مغز و كیفیت زندگی شما میگذارد:

- بلندتر شدن همه ی صداهای موجود: وقتی فرد دچار كم شنوایی باشد، صداهای اطراف، برایش ضعیف تر احساس میشوند. یكی از كاركردهای سمعك، این است كه صداهای اطراف را تقویت كند و به صورت تقویت شده به گوش شما برساند. همین تقویت صداها موجب میشود كه صدای وزوز را كمتر حس كنید یا اصلا حس نكنید.
- تحریك صوتی نزدیك به نرمال: اینكه مغزتان صداها را با شدت و قدرتی نزدیك به نرمال بشود، باعث میشود بخش هایی از مغز كه با تفسیر صداها شارژ میشوند، فعال باقی مانده و سالم بمانند. ضعیف بودن صداهای دریافتی باعث خستگی مغز، آتروفی، استرس و ... میشود كه سمعك میتواند از این موارد جلوگیری كند و تعادل مغز را حفظ كند.
- ارتباط و معاشرت آسان با دیگران: وقتی شنوایی شما تقویت شود به سادگی میتوانید در اجتماع حضور پیدا كنید، صحبتهای دیگران را بشنوید، به آنها پاسخ دهید و مكالمه داشته باشید.... همین مكالمات ساده، شما را به سمت یك زندگی شادتر و بهتر سوق میدهد. در حالی كه اگر مشكل كم شنوایی داشته باشید، نمیتوانید در جمع ها حضور داشته باشید و با دیگران ارتباط برقرار كنید.
- اگر هم به وزوز گوش مبتلا باشید، شنیدن دائمی یك صدای ممتد در گوشتان كه هیچ راه فراری هم ندارد، برایتان آزار دهنده خواهد بود و به شما استرس و فشار عصبی زیادی وارد میكند. استفاده از سمعك برای درمان وزوز گوش، تمام این مشكلات را هم برطرف خواهد كرد.
- برخی افراد روی استفاده از سمعك در جمع حساس هستند و دوست ندارند دیگران متوجه شوند كه سمعك استفاده میكنند. سمعك های نامرئی كلینیك سمعك آلفا میتوانند یكی از بهترین انتخابها برای این افراد باشند. بهترین مركز شنوایی و تجویز سمعك در تهران توجه داشته باشید كه گوش و درمان مشكلات آن، یك مسئله ی مهم است كه قابل ریسك كردن نیست. به همین دلیل اگر قصد خرید سمعك یا مراجعه به شنوایی سنج را دارید، بهتر است به بهترین مركز شنوایی در شهرتان مراجعه كنید تا بعدها بخاطر بد بودن نتیجه ی كار، مجبور به مراجعه ی مجدد یا مراجعه به یك مركز شنوایی دیگر نشوید.

نكته ای كه باید به آن توجه كرد این است كه حتی اگر فكر كنید فاصله مركز شنوایی تا محل كار و زندگی شما زیاد است، نباید قید مراجعه به آن مركز را بزنید. اگر به یك مركز شنوایی معتبر مراجعه كنید، قطعا ارزش یك روز خستگی را دارد و نیاز نیست پس از مدت كوتاهی به دلایل مختلف مجبور شوید به مراكز دیگری مراجعه كنید.

مركز ارزیابی شنوایی سمعك آلفا ( بهترین مركز شنوایی در تهران، واقع در جردن)، نمایندگی فروش انواع سمعك اتیكن، برنافن، سونیك، سیگنیا، زیمنس و ویدكس را دارد كه با حداقل قیمت و بهترین كیفیت سمعك و خدمات، در خدمت مراجعین محترم می باشد.
ادیولوژیست سارا باقری مدیریت محترم، فارغ التحصیل رشته شنوایی شناسی از دانشگاه علوم پزشكی ایران، عضو انجمن شنوایی شناسان ایران، دارای سابقه كار ادیولوژی در بیمارستان های دولتی و خصوصی می باشند.
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۳:۵۲ - ۳۱/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۵