دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

كشف استعدادهای كودكان اُتیسم، نیازمند تعامل با تمام دستگاه ها است
 
مدیرعامل مؤسسه خیریه اُتیسم كاشان گفت: با كشف استعدادها و آموزش مهارت های فردی و اجتماعی، زندگی كودكان اُتیسم را می توانیم متحول سازیم بنابراین نیازمند مشاركت و تعامل با تمام دستگاه های مسئول هستیم تا آگاهی شهروندان نسبت به این اختلال افزایش پیدا كند.
كشف استعدادهای كودكان اُتیسم، نیازمند تعامل با تمام دستگاه ها است مریم خیامی پور در گفت وگو با ایسنا، اظهار كرد: اُتیسم نوعی اختلال رشدی است كه علائم آن تا پیش از سه سالگی بروز می كند و علت اصلی آن ناشناخته است، اما با شناسایی و درمان به موقع می توان تأثیر به سزایی بر كنترل علائم اتیسم گذاشت و كودك را به زندگی عادی برگرداند.

وی افزود: مبتلایان به اختلال اُتیسم، غالباً در برقراری ارتباط و ایجاد ارتباط عاطفی و اجتماعی با دیگران با مشكلاتی روبرو هستند كه بیشتر موارد اختلال می تواند به طور قابل توجهی تا سن دو سالگی رصد شود و نیاز به تشخیص و اقدام اولیه، یكی از دلایل اصلی موفقیت در درمان است.

مدیرعامل مؤسسه خیریه اُتیسم كاشان، افزود: این بچه ها ممكن است اطلاعات حسی مانند صدا، بو و نور را متفاوت از دیگران پردازش كنند كه شاید زمینه ساز برخی از علائم و به هم ریختگی رفتاری در آنها باشد، به طوری كه تا مرز خودزنی وگریه های مدام و بی قراری های شبانه پیش رفته و خانواده را دچار مشكلات بسیاری بكند ولی با آموزش و توانبخشی می توان از بروز این بحران جلوگیری كرد.

خیامی پور تصریح كرد: برای اولین بار با هدف تغییر رویكرد سازمان ها نسبت به اُتیسم و تخصصی كردن فعالیت ها در این حوزه، با همكاری معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشكی كاشان كارگاه آموزش مراقبان سلامت و بهداشت پایگاه های سلامت و پایش رشد از 28 تا 31 خرداد برگزار شد.

وی تأكید كرد: آشنایی مراقبان سلامت و بهداشت پایگاه های سلامت و تشخیص زودهنگام و ارجاع به موقع به مراكز آموزشی و توانبخشی تخصصی و مداخلات به هنگام برای این طیف از كودكان، می تواند زندگی آنها را در مسیر درست قرار بدهد.

خیامی پور افزود: موسسه خیریه اُتیسم كاشان، اولین تشكل غیردولتی شهر كاشان ویژه اختلالات طیف اُتیسم است كه در جهت افزایش دانش و آگاهی جامعه توانمندسازی والدین، افزایش كیفیت زندگی، افزایش مهارت و استقلال مبتلایان اتیسم در قالب خیریه از سال 93 فعالیت می كند.

مدیرعامل مؤسسه خیریه اتیسم كاشان گفت: مركز تخصصی، آموزشی و توانبخشی «سرای امید» با ارائه خدمات كار درمانی ذهنی، كاردرمانی جسمی - حركتی، گفتار درمان، بازی درمانی، هنر درمانی، برگزاری دوره های تربیت مربی، تست های غربالگری و سنجش و ارزیابی به صورت رایگان با آموزش همراه با تكنیك های مطرح آموزش رفتاری و ذهنی، شناختی كودكان طیف اتیسم و آماده سازی آنها برای ورود به مدرسه به صورت روزانه مشغول به فعالیت می كند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۰۱ - ۳۱/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۴