دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
چهارشنبه ۴ مهر ۱۴۰۳

هر آنچه باید در مورد ایمپلنت دندان بدانید !
 
ایمپلنت دندان در واقع نوعی پین فلزی است كه داخل استخوان فك جاسازی می شود جنس این پین ها از تیتانیوم خالص است كه سازگاری كامل با بدن انسان دارد.
ایمپلنت دندان در واقع نوعی پین فلزی است كه داخل استخوان فك جاسازی می شود جنس این پین ها از تیتانیوم خالص است كه سازگاری كامل با بدن انسان دارد.

هر آنچه باید در مورد ایمپلنت دندان بدانید !

وقتی این پین ها با استخوان فك جوش خورد و كاملا ثابت شد متخصص ایمپلنت دندان بر روی این پین ها پروتزی متناسب با دندان های فرد برای او میسازد و روی آن قرار می دهد.

ایمپلنت دندان در تهران

امروزه ایمپلنت دندان بسیاری از مشكلات دندانی و مسائلی كه افراد همیشه با آن درگیر بوده اند را حل كرده.برای بسیاری افراد از دست دادن یك یا چند دندان بسیار سخت و ناراحت كننده است، به هر حال عارضه از دست دادن دندان بر هركسی ممكن است اتفاق بیفتد.

تا پیش از این بسیاری افراد كه دندانشان را از دست می دادند مجبور بودند از دندان های مصنوعی استفاده كنند.این نوع دندان مشكلات خودش را در بر داشت ،علاوه بر مشكلات ظاهری و عدم زیبایی آنها ،رضایت مریض را جلب نمی كرد و او برای جویدن مشكلات زیادی داشت.

ایمپلنت نتیجه یكی از به روز ترین تكنولوژی های اخیر دنیاست،قرار دادن این دندانها در استخوان فك جراحی خیلی سختی نیست و عوارض چندانی در پی ندارد و می تواند تا سالهای بسیار طولانی برای فرد كار كند. در میان شیوه های مختلفی كه برای جایگزینی دندان وجود دارد این نوع بهترین آنها محسوب می شود زیرا هم قسمت ریشه و هم تاج دندان را دارد.

ایمپلنت دندان زمانی كه افراد تصمیم به انجام این كار میگیرند معمولا آگاهی چندانی در مورد آن ندارند و نمی دانند چه نوع ایمپلنتی برای آنها مناسب است.از منابع گوناگون شروع به كسب اطلاعات می كنند و این در حالی است كه دانش و تجربه متخصص ایمپلنت دندان بسیار مهمتر از نوع ایمپلنتی است كه شخص دریافت می كند .در واقع بیشتر انواع آن كه در بازار موجود است خوب هستند.

ایمپلنت از لحاظ علمی انواع مختلف دارد كه در زیر به آنها اشاره كرده ایم:

كاشت داخل استخوان:

این نوع كاشت همان گونه كه از اسمش پیداست به شكل پیچ هایی است كه داخل استخوان فك جاسازی می شوند،این نوع در واقع معروفترین نوع آن است.

روش ساب پریوسیتال:

در شرایطی كه استخوان فك پایین به شدت تحلیل رفته باشد،یك سازه مخصوص در زیر لثه و بالای استخوان فك قرار داده می شود و بعد از مدتی قسمت پروتز روی آن قرار داده می شود.

روش زایگوماتیك:

هنگامی كه استخوان فك بالا به شدت تحلیل رفته باشد یك بخش فلزی به استخوان فك بالا متصل می شود.

البته باید خاطر نشان كنیم كه این دو نوع آخر چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند زیرا با استفاده از پیوند استخوان مشكل تحلیل رفتن دندان را می توان حل كرد.

نحوه جراحی ایمپلنت دندان مراحل كاشت این دندان در مطب دندانپزشكی انجام می شود و مانند هر نوع جراحی دیگر با بی حس كردن ناحیه دهان شروع می شود و البته بیمار هیچگونه دردی احساس نخواهد كرد. با توجه به ویزیت های قبلی بیمار در مطب دندانپزشكی و تصمیماتی كه متخصص ایمپلنت دندان برای شخص اتخاذ كرده بخش ابتدایی كاشت كه قرار دادن پین در استخوان فك است انجام می شود.

برای این كه این پین ها به خوبی در داخل استخوان جا گرفته و ارتباط درستی برقرار كنند حدودا سه تا چهار ماه زمان نیاز است.پس از گذشت این زمان جراح میتواند وارد مرحله بعدی كار شود.در طول زمانی كه قسمت پروتز اصلی دندان ساخته می شود نوعی پروتز موقت برای راحتی بیمار در امر جویدن و صحبت كردن برای او قرار داده می شود.

هر آنچه باید در مورد ایمپلنت دندان بدانید !

قالبگیری برای پروتز اصلی امری بسیار مهم است و باید با دقت بسیار زیادی انجام شود.در تمام مراحل كاشت دندان بیمار باید به طور دقیق به دستورات دندانپزشك عمل كرده و كاری انجام ندهد كه برایش مشكل ساز شود.

مراقبت های پس از جراحی

برای به وجود نیامدن مشكلات احتمالی نكات زیر را رعایت كنید:

- بعد از جراحی تا یك روز از مسواك زدن در ناحیه جراحی خودداری كنید.
- تا حدود هشت ساعت پس از عمل دهان خود را نشویید
- یك روز پس از جراحی دهان خود را با محلول كلرهگزیدین روزی سه بار شستشو دهید.
- نوشیدن مایعات پس از جراحی مشكلی ایجاد نمی كند اما به یاد داشته باشید كه بی حسی دهان باید از بین رفته باشد و در مورد خوردن غذا نیز به شدت احتیاط كنید .
- بعد از دریافت این نوع دندان شخص باید مانند دندان های خود از آنها مراقبت كند،استفاده از برسهای بین دندانی ،مسواك وخمیر دندان مخصوص ایمپلنت و نخ دندان توصیه می شود.
- در سه روز اول بعد از جراحی از كشیدن سیگار ،نوشیدن قهوه و چای غلیظ خودداری كنید.
- یاد داشته باشید كه مصرف مواد مخدرو نوشیدنی های الكلی احتمال موفقیت كاشت را كم می كند. مزایای ایمپلنت دندان
- این دندانها بسیار راحت بوده و مانند دندان های خود شخص است.
- تمامی كارها و مزایای دندان های طبیعی برای این نوع دندان ها هم صادق است،زیبایی و راحتی شخص در جویدن و صحبت كردن از مزایای فوق العاده این نوع كاشت است.
- برخلاف روشهای دیگر جایگزینی دندان كه دندان های كناری نیز درگیر میشدند این نوع كاشت كاملا مستقل است و نیازی به قربانی كردن دندان های كناری ندارد.
- از آنجا كه قسمت فلزی این نوع دندان در داخل فك قرار داده می شود و با استخوان جوش می خورد مانع از تحلیل رفتن استخوانهای فك می گردد.
- طول عمر این دندانها بسیار طولانی بوده و اگر شخص به خوبی از آنها مراقبت كند تا آخر عمر برای او كار خواهد كرد. معایب و مشكلات ایمپلنت دندان

- یكی از معایب این دندان ها هزینه ی زیادی است كه نسبت به سایر شیوه های جایگزینی دندان وجود دارد. كه البته بسته به نوع برند آن قیمتش متفاوت است.
- زمان بر بودن مراحل دریافت دندان جدید از دیگر معایب آن است ،بازه زمانی میان چهار تا نه ماه زمان لازم است تا تمامی مراحل آن انجام شود.
- مورد بعدی این است كه این جراحی نیز مانند تمامی جراحی های دیگر نوعی ریسك مربوط به خود را دارد برای مثال احتمال عفونت و یا شكستن بخشی از آن یا مواردی كه متخصص ایمپلنت دندان مجبور به جایگزینی آن شود.
- كاشت این نوع دندان نیازمند معاینات دوره ای در مطب دندانپزشكی است. هزینه ایمپلنت دندان

قیمت ایمپلنت دندان دلیل بالا بودن قیمت ایمپلنت دندان در مقایسه با سایر روشها مربوط به قطعاتی كه در فك كاشته میشود(فیكسچر) و بخشهای پروتزی(اباتمنت اصلی و موقتی) و هزینه های لابراتوار و مطب دندانپزشكی می شود.

هزینه كاشت هر دندان كه به همراه روكش دندان می باشد در كلینیك دكتر الهام وزیری به این ترتیب است :

كره ای evidence ,cm 7.500 میلیون تومان

سوئیسی sic 10 میلیون تومان

امریكایی Biohorizons 15 میلیون تومان

برای مشاوره با شماره ٠٢١٢٦٤٠٠٥٢٤ تماس بگیرید .
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۱:۴۰ - ۳۱/۰۳/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۸