دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

احداث 70 درصد مدارس استثنایی توسط خیرین
 
رئیس سازمان دانش آموزان استثنایی گفت: علاوه بر 155 مدرسه در حال ساخت، لازم است 121 فضای آموزشی دیگر هم متناسب با شرایط دانش آموزان استثنایی ایجاد شود.
احداث 70 درصد مدارس استثنایی توسط خیرین رئیس سازمان دانش آموزان استثنایی گفت: علاوه بر 155 مدرسه در حال ساخت، لازم است 121 فضای آموزشی دیگر هم متناسب با شرایط دانش آموزان استثنایی ایجاد شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست مشترك سازمان آموزش و پرورش استثنایی كشور و سازمان نوسازی و تجهیز مدارس صبح امروز در سازمان آموزش و پرورش استثنایی برگزار شد.

حمید طریفی حسینی معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در این نشست با بیان اینكه آموزش و پرورش مولد سرمایه انسانی و محور توسعه، پیشرفت و آبادانی كشور است گفت: وظیفه ما انسان سازی است، انسانی كه متحرك و ارزش آفرین بوده و عامل توسعه و پیشرفت است.

وی با بیان اینكه توفیق خدمت به 142 هزار دانش آموز استثنایی را داریم، گفت: قطعاً دانش آموزان استثنایی هم مانند دیگر دانش آموزان در آبادانی كشور نقش دارند و سرنوشت آنان برای ما هم مهم است؛ به همین دلیل بعد از حدود سه دهه خدمت رسانی مخصوص به این دانش آموزان جایگاه خوبی را در بین كشورهای جهان داریم.

رئیس سازمان مدارس استثنایی افزود: آموزش و پرورش استثنایی نماد عدالت تربیتی است كه بخشی از عدالت اجتماعی است. با این نگاه آموزش و پرورش استثنایی همواره در اولویت مسئولان وزارت آموزش و پرورش بوده است.

طریفی حسینی با بیان اینكه در سال های گذشته استعدادهای زیادی را معرفی و شناسایی كردیم گفت: سال گذشته یكی از دانش آموزان ما نفر اول مسابقات حفظ قرآن در جهان و در بین همه دانش آموزان عادی شده است؛ نظر ما هم همین است كه باید شرایط رشد و تعالی این دسته از دانش آموزان را فراهم كنی. و مشكلات آنان مانع رشد آنها در بین دیگر دانش آموزان نیست.

رئیس سازمان دانش آموزان استثنایی با اشاره به بحث عدالت تربیتی گفت: متأسفانه علی رغم تلاش های صورت گرفته هنوز در بحث پوشش همه دانش آموزان دچار مشكل هستیم؛ گاهی دانش آموز استثنایی شناسایی می شود اما بنا به دلایلی امكان حضور آنان در مدرسه فراهم نمی گردد.

طریفی حسینی سختی دسترسی به مدرسه را یكی از مشكلات برخی از دانش آموزان استثنایی برای تحصیل دانست و گفت: تلاش ما بر این است كه این دانش آموزان در مدارس عادی حضور پیدا كنند. برخی از دانش آموزان استثنایی مثل دانش آموزان نابینا یا كم شنوا امكان حضور در مدارس عادی را دارند كه تنها لازم به آماده سازی این مدارس عادی برای آنان است. اما برای دانش آموزانی كه با مشكل ذهنی مواجه هستند باید مدارس خاصی برای آن ایجاد شود.

وی با اشاره به پراكندگی جمعیت دانش آموزان استثنایی گفت: پراكندگی جمعیت این دسته از دانش آموزان به گونه ای است كه پوشش تحصیلی دانش آموزان را دچار مشكل كرده است.

رئیس سازمان مدارس استثنایی كشور افزود: ما حدود 155 مدرسه ویژه دانش آموزان استثنایی را در حال ساخت داریم كه شامل 100 مدرسه و فضای تحصیلی، 17 فضای توانبخشی، چهار مركز جامع تشخیص و پنج مركز ویژه یادگیری است.

طریفی حسینی با بیان اینكه علاوه بر این 155 مدرسه در حال احداث به 121 فضای آموزشی دیگر هم نیازمندیم گفت: این مدارس نیازمند فضاهای مناسب برای این دسته از دانش آموزان است و ما باید این فضاها را متناسب با این دسته از دانش آموزان ایجاد كنیم.

رئیس سازمان مدارس استثنایی افزود: استانداردهای مورد نیاز برای ساخت مدارس ویژه دانش آموزان استثنایی تعیین شده و در اختیار مسئولان سازمان نوسازی قرار گرفته است و آنان مطابق با استانداردهای اعلامی در حال تكمیل مدارس ویژه دانش آموزان استثنایی هستند.

وی با بیان اینكه اولین نكته در توسعه عدالت تربیتی وجود یك مدرسه استاندارد است افزود: كودك دارای شرایط خاص اگر از مدرسه محروم شود از بسیاری از خدمات اجتماعی محروم خواهد شد؛ حیات اجتماعی كودك با مدرسه گره خورده است؛ دانش آموزان استثنایی بعد از خانواده با مدرسه انس دارند؛ به همین خاطر برای ما در سازمان دانش آموزان استثنایی، مدارس علاوه بر محیط یادگیری محیط اجتماعی سازی دانش آموزان به كمك ارائه خدمات اجتماعی هستند.

وی با بیان اینكه خیرین كمك زیادی برای ساخت مدارس به ما داشتند اظهار كرد: ما به حضور خیرین و مردم در امر مدرسه سازی باور داریم ایثار و انفاقی كه خیرین انجام می دهند ارزش هایی هستند كه ما در تلاش برای این انتقال این ارزش ها برای دانش آموزان هستیم.

طریفی حسینی با اشاره به ارتباط قوی نظر و عمل گفت: دانش آموز با مشاهده رفتار عملی خیر ارزش ها را درك می كند وقتی دانش آموز وارد مدرسه خیرساز می شود عملاً این ارزش ها را به چشم می بیند لذا ما در تلاشیم تا شرایط را برای خیرین فراهم كنیم تا زمینه آموزش ارزش ها را برای مادر مدارس فراهم كنند.

وی به موضوع مردمی سازی در وزارت آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: طی این سال ها حضور خیرین در امر ساخت مدارس و مدیریت آن جلوه ای از مردمی سازی در آموزش و پرورش بوده است ما خواهان این هستیم كه این الگو به همه بخش ها و نهادها تسری پیدا كند و ما این شرایط را فراهم كنیم كه خیران نه فقط در امر مدرسه سازی كه به عنوان شركای استراتژیك در حوزه های سیاستگذاری، برنامه ریزی، حوزه های اجرایی و برنامه سازی هم بتوانند فعالیت كنند.

وی با بیان اینكه خیران بیش از 70 درصد مدارس مورد نیاز دانش آموزان استثنایی را می سازند گفت: این عدد در ساخت مدارس عادی بین 30 تا 50 درصد است. در آموزش و پرورش استثنایی در خراسان رضوی حتی بیش از 80 درصد مدارس توسط خیرین ساخته شده است؛ زمان نوسازی هم بخشی از ساخت مدارس را با شیوه مشاركتی و تركیبی ساخته است كه بخشی از هزینه ها را خیرین دادند از پروژه های در حال ساخت برق شیراز خیران به عهده داشته و برخی مشاركتی بودند.

حسینی با اشاره به پویش آجر به آجر گفت: پویشی كه سازمان نوسازی و خیران تحت عنوان پویش آجر به آجر راه اندازی كرده اند در راستای تكمیل 8 پروژه ناتمام مدارس استثنایی بوده است كه برخی از آنان در مناطق محروم بوده و در اولویت هستند و میزان پیشرفت آنان نیز بین 50 تا 80 درصد بوده است و می توان با اعتباری كه از این پویش به دست می آید این مدارس را تكمیل كرد.

وی خاطرنشان كرد این هشت پروژه در استان های البرز خراسان شمالی هرمزگان خراسان جنوبی سیستان و بلوچستان چهارمحال و بختیاری شهرستانهای استان تهران و استان بوشهر هستند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۲:۲۵ - ۰۴/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۴