دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

گذری بر معضلات آسیب های اجتماعی| یك سوم از جمعیت خراسان شمالی در حاشیه شهرها ساكن هستند
 
استان خراسان شمالی با یكی از مهم ترین معضلات اجتماعی كه پدیده حاشیه نشینی است٬ سال ها دست به گریبان است و با وجود وعده های مختلف مسئولان٬ نه تنها از میزان این آسیب اجتماعی كاسته نشده است بلكه روز به روز شاهد افزایش این پدیده ناگوار هستیم.
گذری بر معضلات آسیب های اجتماعی| یك سوم از جمعیت خراسان شمالی در حاشیه شهرها ساكن هستند
استان خراسان شمالی با یكی از مهم ترین معضلات اجتماعی كه پدیده حاشیه نشینی است٬ سال ها دست به گریبان است و با وجود وعده های مختلف مسئولان٬ نه تنها از میزان این آسیب اجتماعی كاسته نشده است بلكه روز به روز شاهد افزایش این پدیده ناگوار هستیم. - اخبار استانها -
به گزارش خبرنگار تسنیم از بجنورد، استان خراسان شمالی با یكی از مهم ترین معضلات اجتماعی كه پدیده حاشیه نشینی است٬ سال ها دست به گریبان است و با وجود وعده های مختلف مسئولان٬ نه تنها از میزان این آسیب اجتماعی كاسته نشده بلكه روز به روز شاهد افزایش این پدیده ناگوار هستیم.

امروزه نیز با وجود انباشت جمعیت حاشیه نشین در مركز استان و حتی شهرستان ها شاهد افزایش معضلاتی همچون اعتیاد، سرقت، طلاق و چندین آسیب اجتماعی دیگر هستیم كه سلامت جامعه را تهدید می كند. همچنین آمارها در مركز استان نشان می دهد كه یك سوم مركز استان یعنی جمعتی بالغ بر 75 هزار نفر در سكونتگاه های غیررسمی و حاشیه ای زندگی می كنند.
این مناطق حاشیه ای در بعضی قسمت ها از حداقل خدمات شهری مانند فضای سبز، پارك و سالن ورزشی نیز محروم هستند و این موضوع خود نگاه ویژه مسئولین امر را در جهت رفع این مشكلات و آسیب ها می طلبد.

توجه به معیشت روستائیان لازمه جلوگیری از پدیده حاشیه نشینی است

علیرضا باغچقی رئیس سابق كمیسیون خدمات و محیط زیست شورای اسلامی شهر بجنورد با بیان گوشه ای از وضعیت ناگوار حاشیه نشینی در خراسان شمالی٬ اظهار داشت: وجود مشكلات عدیده روستائیان و مهاجرت معكوس روستائیان سبب افزایش معضل حاشیه نشینی در شهرها شده است.

وی بیان كرد: اگر به وضعیت معیشت و رفاه زندگی مردم در روستاها رسیدگی شود دیگر كسی حاضر نمی شود محل زندگی خود را ترك كند و در حاشیه های شهر سكونت داشته باشد.

این عضو سابق شورای اسلامی شهر بجنورد گفت: این مهاجرت ها و ترك روستاها و سكونت در حاشیه شهرها، پذیرفتن مشكلات زندگی در حاشیه شهرها و بی بهره بودن از خدمات شهری٬ ریشه در اوضاع نامطلوب وضعیت اقتصادی مردم در روستاها دارد.

وی تاكید كرد: مهاجرت ها، نشانی از نبود خدمات رسانی در روستاها است و برای جلوگیری از این مهاجرت ها باید به روستاها و معیشت روستاییان بیشتر توجه شود.

دادستان اراك: برای رفع مشكلات حاشیه نشینی نیازمند هم افزایی دستگاه های اجرایی هستیم
حاشیه نشینی و تبعات استفاده از انشعابات غیرمجاز/ افرادی كه بر اثر برق گرفتگی جان می بازند
كمبود زیرساخت های بهداشتی یكی از مشكلات حاشیه شهر است.

حاشیه نشینی در بجنورد مركز استان خراسان شمالی دیگر شامل مناطق دورافتاده از شهر نیست. حتی بافت های جدید شهری نیز به دلیل عدم توجه به زیرساخت های شهری٬ دچار معضل حاشیه نشینی شده اند. نمونه این وضعیت در شهرك گلستان بجنورد با 17000 خانوار ساكن كه تنها 10 سال از عمر شكل گیری آن می گذرد٬ قابل مشاهده است.

یكی از ساكنان شهرك گلستان بجنورد در این باره اظهار داشت: با گذشت سال ها از فعال شدن این شهرك اما متاسفانه هنوز مردم این شهرك از حداقل امكانات رفاهی همچون آسفالت مناسب، مبلمان شهری، پارك و فضای های سبز مناسب محرم هستند در صورتی كه با اندكی همت مسئولین و توجه دستگاه های مربوطه این مشكلات به راحتی قابل حل است.

وی افزود: وسایل نقلیه عمومی نیز یكی دیگر از مشكلات مردم در این شهرك است كه متاسفانه با وجود گسترش این شهرك هنوز سرویس دهی به تمام نقاط این شهرك انجام نمی شود و مردم برای جابه جایی با مشكل مواجه هستند. همچنین كمبود امكانات درمانی مانند بیمارستان و درمانگاه ها نیز از دیگر مشكلات این شهرك با بیش از 20 هزار نفر جمعیت است كه این مهم نیز نیازمند هر چه بیشتر مسئولین استانی را می طلبد.

یكی دیگر از ساكنین محله باقرخان بجنورد می گوید: كمبود زیرساخت های بهداشتی نیز یكی دیگر از مشكلات مردم در این محله است كه خود تهدیدی برای كودكان به شمار می رود. آلودگی زباله ها و فاضلاب های منازل كه گاهی در كوچه ها جاری می شوند مشكل بهداشتی و زیست محیطی فراوانی را برای مردم ساكن در این محله ها ایجاد كرده است.

وی گفت: علی رغم تمامی مشكلاتی كه مردم این مناطق با آن مواجه هستند، مسائل فرهنگی و آسیب های اجتماعی شهروندان را بیش از سایر مشكلات رنج می دهد. بسیاری از منازل این منطقه به مكان خرده فروشی مواد مخدر تبدیل شده است و این زنگ خطری برای جوانان و نوجوانان این مناطق است. با وجود همه این مشكلات٬ هیچ مكانی برای انجام فعالیت های فرهنگی و هنری و یا مركزی كه به جمع آوری انرژی جوانان تبدیل شود٬ وجود ندارد. از شهرداری امكانات نمی خواهیم٬ فقط كمی توجه و احساس نیاز برای راه اندازی مراكز فرهنگی٬ بسیاری از مشكلات ما را حل می كند.

مناطق حاشیه ای شهر نیازمند نگاه ویژه ی فرهنگی است

یوسف مغروری٬ عضو شورای شهر بجنورد با اشاره به علل افزایش حاشیه نشینی اظهار داشت: علت افزایش حاشیه نشینی را كمبود امكانات در زمینه های اقتصادی و رفاهی در روستاها است. نارسایی ها در سیاست های اقتصادی سبب شده است تا شاهد فاصله زیاد در رفاه اجتماعی شهر و روستا باشیم و در همین راستا روستاها نه تنها برای ساكنانش جاذبه ندارد بلكه دافعه نیز دارد و همین موضوع سبب مهاجرت روستائیان به شهرها می شود.

این عضو شورای اسلامی شهر بجنورد با اشاره به موضوع كم برخورداری مردمان حاشیه شهر خدمات رفاهی شهری، گفت: بیش از یك سوم جمعیت بجنورد در حاشیه های شهر ساكن هستند اما طبق بررسی ها بیش از آن كه نیاز به ساماندهی داشته باشند، نیاز به توانمندسازی دارند و باید در زمینه های مختلف توانمند شوند.

وی خاطرنشان كرد: متاسفانه تاكنون به توانمندسازی مناطق حاشیه ای كمتر پراخته شده است و این موضوع نگاه ویژه دستگاه های فرهنگی را بیش از پیش می طلبد.

با نگاهی كلی به این موضوع در می یابیم كه آسیب های اجتماعی حاشیه شهر نه تنها برای من ساكن در این مناطق است بلكه این آسییب ها زندگی همه مردم جامعه را به خطر می اندازد و اگر هر چه زودتر فكری برای آن نشود شاهد پیامدهای غیرقابل جبران آن خواهیم بود.

حال باید دید با توجه به جمعیت ساكن در حاشیه شهر و آسیب های اجتماعی كه هر روز در حال بیشتر شدن است، مسئولان متولی امر همتی برای از میان برداشتن این مشكلات خواهند داشت یا خیر؟
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۹:۱۲ - ۰۵/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۸