دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

كاهش آسیب های فضای مجازی در نوجوانان با نقش آفرینی درست والدین
 
روانشناس و درمانگر حیطه كودكان و نوجوانان با بیان این كه در شیوه تربیت عملی، والدین خود باید الگوی خوبی باشند، اظهار كرد: والدین باید با فرزندان خود ارتباط خوب، دوستانه و مستحكمی برقرار كنند و در رابطه با مزایا و معایب دنیای مجازی صحبت كنند.
روانشناس و درمانگر حیطه كودكان و نوجوانان با بیان این كه در شیوه تربیت عملی، والدین خود باید الگوی خوبی باشند، اظهار كرد: والدین باید با فرزندان خود ارتباط خوب، دوستانه و مستحكمی برقرار كنند و در رابطه با مزایا و معایب دنیای مجازی صحبت كنند.
نیما حقیقی روانشناس و درمانگر حیطه كودكان و نوجوانان

نیما حقیقی، روانشناس و درمانگر حیطه كودكان و نوجوانان در گفت و گو با ایكنا از گیلان با بیان این كه دوره نوجوانی از مهم ترین دوران زندگی هر فرد است، گفت: در این دوره تغییرات بسیار زیادی در حیطه های مختلف زندگی از جمله روانی، اجتماعی، عاطفی، جسمی و. ..اتفاق می افتد. بسیاری از این تغییرات، طبیعی، سالم و سازگارانه است اما گاهی اوقات نوجوان به دلایل مختلف از مسیر سالم رشد منحرف می شود.

وی شخصیت سالم و ناسالم را محصول مجموعه ای از عوامل تاثیزگذار دانست و خاطرنشان كرد: عواملی همچون تجربیات، خانواده، همسالان، مدرسه و در مجموع جامعه، در شكل گیری شخصیت نوجوانان، نقش آفرین هستند. این انتظار كه تمام این عوامل به شكل درست و مناسبی ایفای نقش كنند، شاید انتظاری ایده آل گرایانه و آرمانی باشد، اما باید در راستای سالم سازی هر كدام از آن ها اقداماتی صورت پذیرد تا بتوان آسیب ها را به حد توان كاهش داد.

این دانشجوی دكتری روانشناسی كودكان استثنایی ادامه داد: استفاده از گوشی های هوشمند و اینترنت از جمله مواردی است كه می تواند بر شخصیت نوجوان تاثیر داشته باشد. همان گونه كه در سال های اخیر و بنا به دلایل مختلف، استفاده از ابزارهای دیجیتال و به تناسب آن وقت گذراندن در دنیای مجازی بیشتر شده است و این مسئله بسیاری از والدین را نگران كرده است.

حقیقی با بیان این كه والدین، دوران نوجوانی خود را با فرزند خود مقایسه نكنند، تصریح كرد: كودكان و نوجوانان امروز از زمانی كه خودشان را شناخته اند با اینترنت رشد كرده و دنیای مجازی بخشی از زندگی آن ها است. قطعاً این سبك زندگی دستاوردها و آسیب هایی نیز به همراه دارد اما این نگاه كه فقط به آسیب ها توجه كنیم نه درست است و نه عادلانه.

وی اذعان كرد: كودك و نوجوان امروز اگر از اخبار روز مطلع نباشد، در مورد بازی های پر طرفدار اطلاعات نداشته باشد و ...، با همسالان خود حرف مشتركی نخواهد داشت و از گروه های دوستانه طرد می شود. از سوی دیگر با توجه به اینكه امروزه در خانواده ها تك فرزندی رواج دارد و فرصت های ارتباطی كودك و نوجوان محدودتر از گذشته است، دنیای مجازی به دوستیابی و برقراری ارتباط كمك كرده است. در واقع مزایای دنیای مجازی محدود به این چند مورد نیست و می توان فواید بسیاری را برای آن ذكر كرد.

روانشناس و درمانگر حیطه كودكان و نوجوانان با اشاره به آسیب های ناشی از فضای مجازی، ابراز كرد: اما استفاده بیش از حد و یا نادرست از فضای مجازی، قطعا آسیب هایی را به همراه خواهد داشت. با نگاهی به علاقه مندی های نوجوانان در سال های اخیر می بینیم كه بسیاری از آن ها به فعالیت هایی همچون گیمری، بلاگری و یوتیوبری گرایش پیدا كردند و به دنبال كسب شهرت و ثروت بسیار زیاد و بدون تلاش یا با حداقل تلاش هستند.

حقیقی یادآور شد: از سوی دیگر عدم جذابیت سیستم های آموزشی و محتواهای درسی و همچنین سخت بودن پیشرفت در سایر حیطه ها، بر هویت های این چنینی تاثیرگذار بوده است. چاقی و اضافه وزن، آشنا شدن با مسائل و مطالبی كه متناسب با سن كودك و نوجوان نیست، پرخاشگری، افت تحصیلی و ... نیز می تواند از سایر آسیب های استفاده نادرست از فضای مجازی باشد.

روانشناس و درمانگر حیطه كودكان و نوجوانان به نقش خانواده ها در مدیریت ارتباطات كودك و نوجوان به ویژه در فضای مجازی اشاره و عنوان كرد: والدین باید با فرزندان خود ارتباط خوب، دوستانه و مستحكمی برقرار كنند و در رابطه با مزایا و معایب دنیای مجازی صحبت كنند و آن ها را مطلع كنند از این كه این امكانات، ابزاری هستند برای رشد و پیشرفت و همچنین استفاده صحیح از این ابزارها را به آن ها آموزش دهند.

حقیقی ادامه داد: اعمال زور و محدودیت در دوره نوجوانی پاسخ عكس دارد و ارتباط صحیح والدین را با فرزندان تخریب می كند. در شیوه تربیت عملی، والدین خود باید الگوی خوبی باشند و سعی كنند پیام های اخلاقی موردنظر خود را اجرایی كرده و به فرزندان خود نیز آموزش دهند.

وی در پایان با بیان این كه در مواقع لزوم باید از روانشناس كودك و نوجوان كمك گرفت، ابراز كرد: ولدین باید قوانین منطقی وضع كنند و در اجرای قوانین منطقی مقتدرانه عمل كنند. ضمن این كه بر محتوای بازی ها، فیلم ها و... كه در دسترس فرزندشان است، نظارت می كنند، زمان های خالی و فراغت فرزندان را با فعالیت های جایگزین كه جذاب و مفید باشند، پر كنند.
منبع خبر:
خبرگزاری قرآن
   تاریخ: ۲۲:۵۴ - ۰۶/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۲۰۲