دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با موادمخدر تنها است
 
وزیر كشور با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با موادمخدر تنها است، گفت: مبارزه با موادمخدر در كشورمان بسیار جدی است و باید مبارزه همگانی را ...

وزیر كشور با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با موادمخدر تنها است، گفت: مبارزه با موادمخدر در كشورمان بسیار جدی است و باید مبارزه همگانی را علیه موادمخدر داشته باشیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دولت به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ احمد وحیدی در مراسم بزرگداشت سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر گفت: امروز سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر است؛ پس نشان می دهد كه این مشكل، جهانی است و همه باید این مبارزه با جدی بگیرند اما اینكه چه عواملی موجب بروز چنین بلیه ای شده و به عنوان بزرگ ترین مشكل بشری مطرح است، جای بررسی دارد.
وی افزود: بیش از 100 سال است كه موادمخدر معضل بشری است و این داستان، تاریخ دردناكی دارد و معمولاً هم كشورهایی كه هدف استعمار غرب بودند، قربانی توطئه ترویج مصرف موادمخدر شده اند و متأسفانه برخی هم كه آن را شروع می كنند نمی توانند كنترلش كنند، داستان غم انگیز موادمخدر نیز این گونه است و حاصل یك جریان آغشته به فرهنگ منحط است كه هدف از آن توسعه موادمخدر در سطح جهانی است.
وزیر كشور با تأكید بر اینكه امروز متهم ردیف اول این حوادث كشورهای غربی هستند، اظهار كرد: كسانیكه بیشترین ضربه را دیدند و مشكلاتی برایشان پیش آمده است و درگیر آن شده اند، كشورهای دیگر هستند. همچنین كشورهایی هم هستند كه یك گوشه نشسته اند و در حاشیه امنی خود را قرار داده اند و مبارزه آنان با موادمخدر اسمی است اما هیچ حضور جدی و فعالی از آنان نمی بینیم.
وحیدی با بیان اینكه افغانستان یكی از مراكز مهم كشت مواد حشیش و تریاك است و اقتصاد ویران شده خود را مدیون تجاوزطلبی های غربی ها است، بیان كرد: وقتی ملتی اقتصادش را از دست بدهد، موادمخدر، اقتصاد مهم آن كشور می شود. در حالی كه بهترین منابع در افغانستان وجود دارد و به جای اینكه كشت و زرع محصولات مختلف داشته باشند، به تولید موادمخدر مشغول شده اند.
وی بیان داشت: كشورهای غربی همان طور كه آن كشور را نابود كردند، باید به سرعت منابع مالی آن را بدهند و كشت جایگزین را در آن كشور راه بیندازند؛ اما چرا این كار را نمی كنند و حتی پول های مردم افغانستان را بلوكه كرده اند؟
وزیر كشور ادامه داد: پیش ساز موادمخدر صنعتی نیز در كشورهای غربی تولید و به دیگر كشورها منتقل می شود، این مخدر صنعتی بسیار خانمان برانداز است و آثار بسیار بد جسمی، روحی و روانی دارد. متأسفانه كشورهای غربی تجارت پرسودی را راه انداخته اند و در آخر هم كشورهایی كه قربانی پیامدهای شوم موادمخدر هستند، باید با آن مبارزه كنند.
وحیدی گفت: قاچاقچیان و حاملان موادمخدر و مالكان موادمخدر دو گروه هستند، آن ها كه مالكان هستند، سرمایه های اصلی موادمخدر برای آنان است. حاملان هم؛ بخت برگشته هایی هستند كه برای قاچاق موادمخدر دست به كارهای خشونت آمیز می زنند. سؤال این است كه پول های مالكان كجاست و این اقتصاد كثیف موادمخدر، چرخه مالی آن در كدام بانك ها است؟ چرا رسیدگی و كنترلی بر روی بانك های بزرگ جهانی و بین المللی نمی شود؟ چرا برای مسئله به این مهمی به كنوانسیون ها عمل نمی كنند؟ در حالی كه در حوزه قاچاق، تأكید بر روی كنترل مالی آن محموله قاچاق است اما در خصوص جریان پول كثیف موادمخدر در بانك های غربی كنترلی نمی شود.
وی بیان كرد: در بخش عرضه موادمخدر، خرده پاها هستند، همان هایی كه موادمخدر عرضه می كنند اگر ایران با آنان برخورد كند و چند نفری را دستگیر كند، در فضای بین المللی علیه این كار انسان دوستانه، تبلیغات ضد بشری می شود. جالب است كه طرف موادمخدر حمل و عرضه كرده و حالا كه دستگیر شده است فضای رسانه ای را جوری درست می كنند كه آن مجرم و متهم، به عنوان یك انسان بی گناه تلقی شود.
وزیر كشور اظهار داشت: این جریانی كه در دنیا به عنوان سرخوشی، بی بند و باری و ولنگاری در فضای مجازی و غیر مجازی تبلیغ می شود، اساساً زمینه ساز مصرف موادمخدر است و باید همگان هوشیار باشند.
وی با طرح این سؤال كه چرا در سطح جهانی و فضای مجازی این كار را می كنند و می خواهند كه مردم و جوانان را به خاك سیاه بنشانند؟ گفت: متهم اصلی در این ماجرا بخشی از سرویس های اطلاعاتی، كشورهای غربی و سیاستمدارانی هستند كه در این حوزه كار می كنند.
وزیر كشور افزود: در ارزیابی كه ستاد مبارزه با موادمخدر انجام داده است، 11 درصد تولید ناخالص داخلی درگیر مسائل موادمخدر است و ایران بیش از 3800 شهید در راه مبارزه با موادمخدر تقدیم نظام كرده و 15 هزار تن كشفیات موادمخدر داشته است، این اقدامات برای آن بوده كه موادمخدر به غرب نرسد، اما در مقابل كمك آن ها چه بوده است؟ اصلاً كمك های بین المللی در مقایسه با هزینه های ایران قابل مقایسه نیست.
وحیدی بیان داشت: طی سال های اخیر ثابت شده است كه جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با موادمخدر تنها است. چون آن هایی كه باید خودشان مبارزه كنند، در واقع مشوق هستند؛ اما مبارزه با موادمخدر در ایران بسیار جدی است و به مجدانه در حال انجام است.
وی ادامه داد: آنچه كه مهم است تلاش ما در حوزه های پیشگیری، درمان، صیانت و مقابله با موادمخدر است. باید در این ایام كه گرد هم می آییم مجدداً انرژی خود را تجدید كنیم و همه یافته های علمی خود را به كار بگیریم و از گروه های اجتماعی، مردم، خانواده ها و... كمك بگیریم تا با این مسئله، مبارزه همگانی داشته باشیم.
وزیر كشور تأكید كرد: هیچ آسیب اجتماعی نیست مگر اینكه از مسیر اعتیاد عبور كرده باشد، اعتیاد نقش برجسته ای در بروز آسیب های اجتماعی همچون سرقت، قتل، طلاق و فروپاشی خانواده ها، نزاع، خشونت، خودكشی و... دارد. موادمخدر موضوعی چند بعدی و نیاز به مبارزه همگانی دارد. مدارس باید كاملاً آگاه باشند، به ورزش و فعالیت های بدنی توجه بیشتر شود و هنرمندان نیز در برانگیختن جامعه برای مقابله با اعتیاد ایفای نقش كنند.
وحیدی در پایان اظهار امیدواری كرد كه به وظیفه اجتماعی، ملی، اخلاقی و اجتماعی خود را در اصلاح و بازگشت معتادان به زندگی عمل كنیم؛ چرا كه یك نفر كه درگیر اعتیاد شود، یك خانواده و یك طایفه را درگیر اعتیاد می كند. با برگزاری این جلسات، باید شاهد تحرك بیشتری در امر مبارزه با موادمخدر و همچنین از سوی كشورهای خارجی باشیم.
منبع خبر:
پایگاه دولت
   تاریخ: ۱۱:۴۲ - ۰۷/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۸