دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

جمع آوری معتادان علاج مشكل اعتیاد در تهران نیست/عملكرد قرارگاه اجتماعی شهرداری رضایت بخش نیست
 
عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران اعلام كرد كه عملكرد قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران رضایت بخش نیست و مبارزه مواد مخدر نیازمند بسترهای مناسب فرهنگی و اجتماعی است.
جمع آوری معتادان علاج مشكل اعتیاد در تهران نیست/عملكرد قرارگاه اجتماعی شهرداری رضایت بخش نیست به گزارش ایسنا، سوده نجفی در هفتاد و چهارمین جلسه صحن علنی شورای شهر تهران به مناسبت هفته مبارزه با مواد مخدر در نطق پیش از دستور خود گفت: بر اساس مصوبه اجلاس بین المللی مبارزه با اعتیاد و قاچاق موادمخدر در سازمان ملل هر ساله 26 ژوئن كه در سال 1401 برابر با 5 تیر ماه بوده به عنوان روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نامگذاری گردیده است و این نامگذاری به منظور تقویت اقدام و همكاری در دستیابی به هدف جهانی عاری از سوء مصرف مواد مخدر است.

وی با بیان این كه استعمال مواد مخدر، یكی از چالش های اجتناب ناپذیر در سطح بین المللی است كه به عنوان یك آسیب بر شاخص های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و بهداشتی هر جامعه ای تاثیر گذار و یك تهدید جدی برای جوامع بشری محسوب می گردد، ادامه داد: بر اساس اعلام سازمان ملل شعار «پرداختن به چالش های موادمخدر در حوزه سلامت و بحران های بشری» برای سال 2022میلادی انتخاب شده است كه بار دیگر نشان دهنده آسیب های ناشی از مواد مخدر بر سلامت فردی و جمعی می باشد. روز جهانی مبارزه با مواد مخدر فرصت و تلنگری برای جامعه بین المللی است تا نسبت به عرضه، مصرف و آسیب های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و بهداشتی مصرف مواد مخدر نگاهی كاربردی و علمی داشته باشد.

نجفی با تاكیدبر اینكه در واقع افراد به دلیل مشكلات زیستی و روانی، اجتماعی و فرهنگی گرفتار مواد مخدر می شوند و بعد از فرآیند معیوب ، عوارض شدید تر را باز تولید می كنند و نیروی مولد و سازنده جامعه را به یك نقطه "هزینه بر" مبدل می سازند، عنوان كرد: امروز كمتر كشوری در جهان می توان نام برد كه مواد مخدر در آن عرضه و مصرف نمی شود. جمهوری اسلامی ایران نیز كه از ابتدا در معرض ابعاد مختلف توطئه از سوی دشمنان بوده است از این امر مستثنی نمی باشد.

عضو شورای شهر تهران بیان كرد: ایران به دلیل مجاورت و همسایگی با كشور افغانستان كه بزرگترین تولید كننده تریاك در جهان می باشد، بیش از سایر كشورها در معرض خطرات ورود مواد مخدر به كشور بوده كه همین موضوع سبب سهولت دسترسی و خرید مواد مخدر توسط افراد جامعه شده است. هرچند با تغییر و تحولات سیاسی در افغانستان و تشكیل دولت جدید در این كشور كه هرگونه كشت و تولید مواد مخدر را در سراسر افغانستان ممنوع كرده است، اما كماكان بر اساس آمارهای موجود می توان ادعا كرد كه بخش عمده ای از ورود مواد مخدر به ایران از این طریق می باشد.

نجفی با اشاره به اینكه بر اساس آمارهای ارائه شده در سال گذشته حدود 2 میلیون و 802 هزار و 800 نفر مصرف كننده مستمر و یك میلیون و 600 هزار نفر مصرف كننده غیرمستمر وجود دارد به این معنا كه یعنی 4 میلیون و 400 هزار نفر مصرف كننده مستمر و غیرمستمر مواد مخدر در كشور داریم، خاطرنشان كرد: نخستین الگوی مصرف مواد مخدر در كشور مربوط به استعمال تریاك است كه حدود 75 درصد از مصرف مواد مخدر در كشور را به خود اختصاص داده است، دومین الگوی مصرف مواد مخدر هم مربوطه به مواد مخدری همچون "ماری جوانا"، "حشیش"، "بنگ"، "گراس"، "علف" است و سومین الگو مربوط به هروئین و چهارمین الگوی مصرف مواد مخدر نیز مربوط به شیشه است كه در حقیقت تریاك الگوی نخست مصرف بوده اما در بین جوانان و نوجوانان، گرایش به ماری جوانا، منجر به بروز دغدغه جدی شده است.

رئیس كمیته سلامت شورای شهر تهران با تاكیدبر اینكه نرخ سن ورود به مصرف مواد مخدر 15 سال و میانگین متوسط كشور 22 سال است كه نشان دهنده شیوع مصرف مواد مخدر به ویژه "ماری جوانا" در بین جوانان و نوجوانان است، ادامه داد: نكته حائز اهمیت این است كه ریشه كن كردن اعتیاد به طور كامل امكان پذیر نیست؛ اما با همكاری و هماهنگی و ایجاد بسترهای لازم و با تلاش و تدبیر و ارتقاء سطح آگاهی افراد جامعه باید زمینه پیشگیری از گرایش افراد خصوصا جوانان و نوجوانان را فراهم كرد و فارغ ازتبعات مصرف مواد مخدر بر جسم، عوارض روحی_اجتماعی و فرهنگی مانند فروپاشی نظام خانواده، تعارضات و جرائم اجتماعی، پرخاشگری و خشونت های خیابانی، بی خانمانی و تغییر ساختارهای اجتماعی نیز از تبعات وابستگی سوء مصرف مواد مخدر می باشد كه این تغییرات اجتماعی نظام ارزشی و رفتاری جامعه را تحت تاثیر قرار می دهد.

نجفی با بیان اینكه با وجود چنین شرایطی دستگاه های نظارتی، امنیتی و انتظامی و ستاد مبارزه با مواد مخدر اقداماتی برای جلوگیری از ورود و عرضه مواد مخدر به كشور انجام داده اند؛ اما مبارزه با ورود مواد مخدر به كشور و پیشگیری از ابتلا به اعتیاد نیازمند بسترهای مناسب فرهنگی و اجتماعی می باشد، افزود: در بررسی های صورت گرفته درباره علل گرایش به اعتیاد، فقر الگوی غنی سازی اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان، مشكلات روانی و ساختارهای ناكارآمد برای مبارزه با این پدیده شوم 3 عامل اصلی در كنار دیگر عوامل فرعی شناسایی شده است كه نشان دهنده نقش برنامه های فرهنگی و اجتماعی و اوقات فراغت برای نوجوانان و جوانان در جلوگیری ابتلا به مواد مخدر است.

این عضو شورای شهر گفت: شهر تهران با توجه جمعیتی كه دارد طبیعتا نسبت به سایر شهرهای كشور بیشتر درگیر اعتیاد است كه اقداماتی نیز در این زمینه انجام شده؛ اما كافی نیست و باید پیش از آنكه نسبت به جمع آوری معتادین اقدام كنند؛ علل گرایش جوانان و نوجوانان به اعتیاد را شناسایی و رفع نمایند.

عضو هئیت رئیسه شورای شهر تهران بیان كرد: برنامه های فرهنگی و اجتماعی یكی از عواملی است كه با توجه به وجود سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران و همچنین معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری انتظار می رود كه این دو نهاد فرهنگی و اجتماعی متعلق به شهرداری تهران نسبت به افزایش نشاط اجتماعی و برگزاری برنامه های فرهنگی در سطح شهر تهران به ویژه در مناطقی كه درصد استفاده از مواد مخدر در آن نسبت به سایر مناطق بیشتر می باشد، اقدام كنند.

به گفته نجفی، تشكیل قرارگاه اجتماعی شهرداری تهران با حضور سایر نهادهای مربوطه در حوزه اجتماعی برای بررسی و مسائل و مشكلات اجتماعی شهر تهران با محوریت شهرداری اقدامی مناسب می باشد اما عملكرد این قرارگاه كه بیشتر معطوف به جمع آوری معتادان شده است رضایت بخش نیست.

وی افزود: قرارگاه اجتماعی در وهله اول با برگزاری برنامه های فرهنگی و اجتماعی در سطح شهر نسبت به ابتلا به اعتیاد پیشگیری كند. در مرحله دوم باید نسبت به جمع آوری معتادان در سطح شهر اقدام نمایند و برنامه های ایجابی نیز برای آن داشته باشد. جمع آوری معتادان و نگهداری آنها در مراكز برای بهبود، علاج مشكل اعتیاد در شهر تهران نیست و این روش بدون آنكه خروجی مطلوبی در بعد درمان اعتیاد داشته باشد بیشتر هزینه زا است.

نجفی عنوان كرد: موضوع اعتیاد در بلند مدت آسیب های دیگری بر روی فرد مبتلا، خانواده و جامعه آن می گذارد و باعث طرد شدن از خانواده، تكدی گری، فقر، كارتن خوابی و انواع بیماری ها می شود كه هر كدام نیز آسیب های دیگری را به همراه دارد؛ لذا می طلبد قرارگاه اجتماعی، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری و سایر دستگاه های فرهنگی نسبت به موضوع اعتیاد ورود كنند تا با برنامه و راهكارهای ایجابی با موضوع اعتیاد برخورد شود.

رئیس كمیته سلامت شورای شهر تهران خاطرنشان كرد: امید است در شورای اسلامی شهر تهران و مدیریت شهری با همكاری سایر نهادهای مسئول نسبت به موضوع اعتیاد كه منشاء بسیاری از مشكلات و آسیب های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و بهداشتی است در حد توان گام برداریم و در این راه، روش درست اصولی و علمی رهایی از اعتیاد را قربانی ارائه اعداد و ارقام نكرده و وضعیت سلامت شهر تهران را ارتقاء دهیم.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۱:۱۰ - ۰۷/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱