دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

پنجاه و دومین ماراتن كنكور؛ آغاز رقابت داوطلبان آزمون سراسری 1401 از فردا
 
تهران- ایرنا- حدود یك میلیون و 500 هزار نفر داوطلب كنكور 1401 از فردا (چهارشنبه) هشتم تیر ماه به مدت چهار روز برای كسب صندلی های دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی در سراسر كشور به رقابت با یكدیگر می پردازند.
پنجاه و دومین ماراتن كنكور؛ آغاز رقابت داوطلبان آزمون سراسری 1401 از فردا تهران- ایرنا- حدود یك میلیون و 500 هزار نفر داوطلب كنكور 1401 از فردا (چهارشنبه) هشتم تیر ماه به مدت چهار روز برای كسب صندلی های دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی در سراسر كشور به رقابت با یكدیگر می پردازند.

پنجاه و دومین ماراتن آزمون سراسری برای پذیرش دانشجو در دوره های روزانه، نوبت دوم شبانه، نیمه حضوری، مجازی، پردیس خودگردان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور و موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی و غیردولتی و همچنین رشته های تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی با رقابت یك میلیون و 489 هزار و 220 نفر داوطلب فردا در گروه های آزمایشی هنر شروع می شود. گروه های آزمایشی علوم انسانی و علوم ریاضی و فنی نیز روز پنجشنبه، علوم تجربی روز جمعه و زبان های خارجی هم روز شنبه در این آزمون سراسری به رقابت می پردازند.

آمارها نشان می دهد كه از مجموع داوطلبانی كه امسال در كنكور ثبت نام كرده اند، 915 هزار و 41 نفر معادل 61.44 درصد را زنان تشكیل می دهند كه از تعداد مردان (574 هزار و 179 نفر) و حتی زنان شركت كننده در كنكور سال قبل، پیشی گرفته اند.

همچنین بررسی آمارهای سازمان سنجش نشان می دهد بیشترین تعداد زنان در گروه آزمایشی زبان های خارجی حضور دارند.

بر اساس آخرین آمارها، داوطلبان آزمون سراسری امسال نسبت به سال قبل حدود 63 هزار نفر افزایش تعداد دارد اما با توجه به اینكه داوطلبان می توانند علاوه بر گروه اصلی در گروه های هنر و زبان های خارجی هم شركت كنند، در كل تعداد 120 هزار شركت كننده آزمون سال 1401 بیش تر از سال قبل است و بیشتر این افزایش در گروه علوم انسانی و 42 هزار و 18 نفر است.

فرآیند توزیع و دریافت كارت ورود به جلسه آزمون سراسری 1401 هم از عصر شنبه چهارم تیرماه در درگاه اطلاع رسانی سازمان سنجش آموزش كشور به نشانی www.sanjesh.org آغاز شد كه تا امروز سه شنبه هفتم تیرماه ادامه دارد.

پنجاه و دومین ماراتن كنكور؛ آغاز رقابت داوطلبان آزمون سراسری 1401 از فردا

گروه آزمایشی هنر؛ 160 سوال و 165 دقیقه زمان

كنكور سراسری فردا (چهارشنبه هشتم تیر ماه) با داوطلبان گروه آزمایشی هنر آغاز می شود؛ این گروه كه 161 هزار و 343 داوطلب (110 هزار و 800 نفر زن و بقیه مرد) در آن به رقابت می پردازند، به غیر از 100 سوال آزمون عمومی باید به 160 سوال از دروس درك عمومی هنر (30 سوال)، درك عمومی ریاضی- فیزیك (30 سوال)، ترسیم فنی (20 سوال)، خلاقیت تصویری و تجسمی (20 سوال)، خلاقیت نمایشی (20 سوال)، خلاقیت موسیقی (20 سوال) و خواص مواد (20 سوال) در 165 دقیقه پاسخ دهند.

گروه آزمایشی علوم انسانی؛ 165 سوال و 180 دقیقه زمان

همچنین صبح پنجشنبه نهم تیرماه، 2 گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی و علوم انسانی به حوزه های امتحانی می روند.

داوطلبان گروه آزمایشی علوم انسانی در آزمون سراسری 1401، 412 هزار و 577 داوطلب و از این تعداد 249 هزار و 51 نفر زن و بقیه مرد هستند.

این داوطلبان غیر از آزمون عمومی باید به 175 سوال اختصاصی از دروس ریاضی (20 سوال)، اقتصاد (15 سوال)، ادبیات فارسی (30 سوال)، زبان عربی (20 سوال)، تاریخ (15 سوال)، علوم اجتماعی (20 سوال)، جغرافیا (15 سوال)، فلسفه و منطق (20 سوال) و روانشناسی (15 سوال) در 160 دقیقه در دو دفترچه اختصاصی با دو پاسخنامه مجزا پاسخ دهند.

گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی؛ 120 سوال و 160 دقیقه زمان

همچنین داوطلبان گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی روز پنجشنبه (نهم تیر) به رقابت با یكدیگر می پردازند. این گروه آزمایشی با آمار 145 هزار و 657 كمترین تعداد داوطلب در سال جاری هستند؛ غیر از آزمون عمومی باید به باید به 120 سوال از دروس ریاضی (50 سوال)، فیزیك (40 سوال) و شیمی (30 سوال) در 160 دقیقه و در دو دفترچه اختصاصی با دو پاسخنامه مجزا پاسخ دهند. از مجموع داوطلبان این گروه آزمایشی 93 هزار و 329 نفر مرد و بقیه زن هستند.

گروه آزمایشی علوم تجربی؛ 175 سوال و 160 دقیقه زمان

داوطلبان گروه آزمایشی علوم تجربی نیز صبح جمعه (دهم تیر) سر جلسه كنكور می روند. با توجه به آمار 574 هزار و 472 نفری داوطلبان در گروه آموزشی علوم تجربی در آزمون امسال، این گروه پرتعدادترین داوطلبان را امسال به خود اختصاص می دهند، از این تعداد 347 هزار و 712 نفر زن و بقیه مرد هستند.

این داوطلبان باید غیر از آزمون عمومی به سوالات آزمون اختصاصی 165 سوال دروس ریاضی 30 سوال، فیزیك 30 سوال، شیمی 35 سوال، زیست شناسی 50 سوال، زمین شناسی 20 سوال در 180 دقیقه و در دو دفترچه و دو پاسخنامه مجزا پاسخ دهند. البته متقاضیان سهمیه بهیاری باید به سوالات یك دفترچه اضافی شامل 35 سوال با یك پاسخنامه اضافی در 20 دقیقه پاسخ دهند.

گروه آزمایشی زبان های خارجی؛ 70 سوال در 105 دقیقه

داوطلبان گروه آزمایشی زبان های خارجی هم روز شنبه (11 تیر) پایان دهنده ماراتن كنكور سال 1401 هستند، 194 هزار و 910 داوطلب در این گروه آزمایشی شركت كردند كه 127 هزار و 973 نفر زن و بقیه مرد هستند. این داوطلبان نیز غیر از سوالات آزمون عمومی باید به 70 سوال اختصاصی در 105 دقیقه جواب دهند.

نتایج اولیه؛ مرداد و نتایج نهایی؛ شهریور

انتظار می رود بر اساس اعلام سازمان سنجش آموزش كشور نتایج اولیه آزمون سراسری امسال همانند سنوات گذشته تا نیمه دوم مردادماه اعلام شود. انتخاب رشته داوطلبان، پس از اعلام نتایج اولیه آزمون سراسری 1401 حداكثر تا دهه سوم مرداد ممكن می شود و نتایج آن نیز اوایل دهه سوم شهریور یا قبل از مهرماه از طریق سایت سنجش آموزش كشور اعلام می شود.

پنجاه و دومین ماراتن كنكور؛ آغاز رقابت داوطلبان آزمون سراسری 1401 از فردا

جوان ترین و پیرترین داوطلبان

بر اساس اعلام سازمان سنجش جوان ترین داوطلب كنكور امسال چهار داوطلب 13 ساله و مسن ترین آنها هم دو داوطلب 81 ساله است.

امسال 2 نفر 81 ساله، یك نفر 78 ساله، 2 نفر 75 ساله، سه نفر 74 ساله، یك نفر 73 ساله و چهار نفر 13 ساله در آزمون سراسری شركت كرده اند. این داوطلبان از پنج شهر تهران، شیراز، كرج، آمل، و اردبیل در رشته های مختلف تجربی، انسانی و ریاضی و هنر كنكور شركت كردند.

پنجاه و دومین ماراتن كنكور؛ آغاز رقابت داوطلبان آزمون سراسری 1401 از فردا

توصیه هایی به داوطلبان

داوطلبان در روز آزمون باید به این نكات توجه داشته باشند، لوازمی كه باید در جلسه آزمون به همراه داشت و لوازمی كه داوطلب مجاز نیست در جلسه آزمون به همراه داشته باشد، البته داوطلبان توجه داشته باشند كه كرونا در كشور تمام نشده است و دستورالعمل های بهداشتی را به خوبی رعایت كنند.

پرینت كارت شركت در جلسه آزمون همراه با یك سنجاق، اصل كارت ملی یا اصل شناسنامه، مداد سیاره نرم پررنگ، پاك كن و تراش، ماسك اضافی سه لایه معمولی از لوازماتی است كه هر داوطلب در سرجلسه آزمون باید به همراه داشته باشد.

از سوی دیگر داوطلبان نباید تجهیزات الكترونیكی شامل تلفن همراه، ساعت، دستبند، عینك و انگشتر هوشمند همراه خود داشته باشند. كتاب، جزوه، نت و یاداشت، وسایل فلزی و ساك و كیف دستی و مواد خوراكی به جز آب آشامیدنی نیز از وسایلی هستند كه داوطلبان نباید همراه داشته باشند.

پنجاه و دومین ماراتن كنكور؛ آغاز رقابت داوطلبان آزمون سراسری 1401 از فردا

داوطلبان آزمون سراسری دقت كنند همراه داشتن هرگونه ابزار الكترونیكی در حوزه های آزمون ممنوع است و توسط دستگاه های آشكارساز كشف می شود كه این تخلف، محرومیت های شدید به همراه خواهد داشت.

همچنین عضویت داوطلبان در گروه ها و كانال های مدعی تقلب نیز مجاز نیست و تحت رصد دقیق پلیس فتا، پلیس امنیت و مجموعه های نظارتی قرار دارد.

طبق قانون رسیدگی به تخلفات و جرایم آزمون های سراسری همراه داشتن و استفاده از هرگونه وسیله غیرمجاز ارتباط الكترونیكی و دستگاه های حافظه دار مثل تلفن همراه، انواع ساعت، دستبند، عینك و انگشتر هوشمند، پیجر و هندزفری، انواع خودكار و پاكن هوشمند، همچنین تبانی با داوطلبان یا افراد خارج از حوزه امتحانی یا دست اندركاران آزمون ثبت نام با هویت مجعول (ارایه مدرك، گواهی یا تصویر گواهی مجعول) ممنوع بوده و مصداق تخلف است.

بر اساس این قانون، محرومیت از گزینش علمی و ابطال و محرومیت در آزمون همان سال و محرومیت از شركت در آزمون از یك تا 10 سال آینده در انتظار این داوطلبان متخلف است.

حتی در برخی موارد این تخلفات شامل جزای نقدی و مجازات حبس از یك تا پنج سال یا هر دو مجازات را در بر دارد كه این مجازات شامل كمك به داوطلبان دیگر جهت پاسخگویی به سوالات، خرید یا فروش سوالات آزمون یا پاسخ آنها، تلاش در جهت دستیابی و افشای سوالات آزمون می شود.

عضویت در یك گروه یا شبكه (شبكه های مجازی یا حقیقی) مدعی تقلب و تضمین قبولی در آزمون سراسری نیز از مصادیق تشدید مجازات های پیش بینی شده در قانون است؛ بنابراین لازم است داوطلبان و والدین آنها از عضویت در گروه ها و شبكه های مجازی كه قصد تخلف در آزمون سراسری 1401 را دارند به شدت خودداری كنند.

شركت كنندگان در این آزمون برای رفتن به محل آزمون تا حد امكان به جای وسایل حمل و نقل عمومی از خودروی شخصی استفاده كنند. حتما تعدادی ماسك، كیسه پلاستیكی و ژل ضدعفونی كننده همراه داشته باشند.

بهتر است چند تكه شكلات، مقداری آجیل و آب میوه های طبیعی را بسته بندی كرده و با خود به جلسه آزمون ببرند. از همراه داشتن وسایل دست و پاگیر و غیرضروری خودداری كنند و هنگام ورود به سالن امتحان از ایجاد تجمع بپرهیزند.

پنجاه و دومین ماراتن كنكور؛ آغاز رقابت داوطلبان آزمون سراسری 1401 از فردا

داوطلبان باید مراقب مخدوش نشدن برگه پاسخنامه خود با الكل یا ژل ضدعفونی كننده باشند و تا حد امكان زمانی كه پاسخنامه در اختیار داوطلبان است، از ژل ضدعفونی كننده یا الكل استفاده نكنند. همچنین تعدادی مداد و پاك كن اضافی همراه خود داشته باشند تا اگر هر یك از آنها به زمین افتاد، مجبور به ضدعفونی نشوند و از مداد دیگر استفاده كنند.

برای جلوگیری از ازدحام مقابل حوزه های امتحانی، افراد زیادی با داوطلبان به محل آزمون نروند. بعد از پایان آزمون هم داوطلبان در محل برگزاری كنكور تجمع نكنند.

برچسب ها
- آزمون سراسری
- سازمان سنجش آموزش كشور
- دانشگاه
- داوطلبان كنكور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۳۲ - ۰۷/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۳