دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
شنبه ۱۴ مهر ۱۴۰۳

نتایج اجرای آموزش های مجازی در 220 دانشگاه
 
معاون آموزشی وزارت علوم نتایج بررسی میزان فراگیری و چگونگی اجرای آموزش های الكترونیكی در 220 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی را اعلام كرد.
به گزارش ملیت به نقل از مهر، علی خاكی صدیق (معاون آموزشی وزیر علوم تحقیقات و فناوری) با اعلام این خبر افزود: در آذرماه 99 و در آستانه پایان یافتن نخستین نیمسال تحصیلی 1400-1399 كه دومین نیمسال تحصیلی در شرایط شیوع ویروس كرونا و تعطیلی آموزش های حضوری در دانشگاه ها بود، بر آن شدیم تا با كمك كارگروه تخصصی آموزش های الكترونیكی همچون نیمسال تحصیلی گذشته و در ادامه ارزیابی های پیشین به بررسی میزان فراگیری و چگونگی اجرای آموزش های الكترونیكی در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بپردازیم.

وی ادامه داد: برای این منظور از معاونان آموزشی دانشگاه ها خواسته شد تا به شیوه برخط و با تكمیل كاربرگ های مرتبط، نسبت به ارائه اطلاعات این حوزه از مراكز آموزشی متبوع خود (به صورت خوداظهاری) اقدام كنند كه 220 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی در مهلت تعیین شده اطلاعات مربوط به آموزش های الكترونیكی در مركز آموزشی خود را روی وبگاه آموزش های الكترونیكی بارگذاری كردند.

به گفته معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، از این تعداد 78 دانشگاه در زمره دانشگاه های متمركز دولتی بوده و مابقی به دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی غیردولتی، علمی، كاربردی، فنی و حرفه ای و پیام نور اختصاص داشته است و تعداد كل دانشجویان مراكز آموزش عالی كه در این گزارش دهی مشاركت داشته اند حدود یك میلیون نفر بوده است.

خاكی صدیق با اشاره به اینكه گزارش های دریافتی خارج از مهلت مقرر یا به شیوه هایی غیر از تكمیل كاربرگ های برخط در این گزارش آماری لحاظ نشده اند گفت: بر پایه این آمار بیش از 98 درصد از كلاس های تئوری و بیش از 77 درصد از كلاس های عملی در 220 دانشگاه و مؤسسه آموزش عالی به شیوه الكترونیكی ارائه شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری همچنین گفت: بر پایه آمار دریافتی، در نیمسال جاری و در مجموع مراكز آموزش عالی ارایه دهنده گزارش، كلاس های برخط (با حضور همزمان استاد و دانشجو در كلاس) بیش از 85 درصد از مجموع ساعات رسمی كلاس ها را شامل شده است و حدود 7 درصد از دروس صرفاً به صورت برون خط (آفلاین) ارائه شده اند.

خاكی صدیق درباره میزان پوشش دانشجویان در آموزش های الكترونیكی گفت: بیش از 97 درصد از مجموع دانشجویان در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ارایه دهنده گزارش توانسته اند از آموزش های الكترونیكی بهره مند شوند.

وی همچنین با اشاره به تلاش های انجام شده در دانشگاه ها و مؤسسه های آموزش عالی برای آگاهی یافتن از كاستی ها و آسیب های احتمالی در مسیر ارائه بهینه آموزش های الكترونیكی گفت: در طول نیمسال تحصیلی جاری به طور متوسط برای سنجش وضعیت آموزش های الكترونیكی حدود 580 نظرسنجی از دانشجویان انجام شده است.

معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به برگزاری دوره های آموزشی برای افزایش آگاهی و مهارت استادان و دانشجویان در زمینه آموزش های الكترونیكی نیز اشاره كرد و گفت: در این مدت به طور متوسط برای هریك از گروه های استادان، دانشجویان و كارشناسان، در دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی بیش از 4 دوره آموزشی برای آشنایی و راهبری آموزش های الكترونیكی برگزار شده است.

در همین زمینه علی اكبر صفوی (رئیس كارگروه تخصصی آموزش های الكترونیكی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری) نیز گفت: خوشبختانه با تجربه ای كه از نیمسال تحصیلی قبل آموخته شد و جلسات آموزشی و مشاوره ای كه در همان زمان برگزار شد و نیز فرصتی كه دانشگاه ها برای بهبود زیرساخت ها پیدا كردند، نیمسال اخیر موفقیت های بزرگی را رقم زد.

صفوی با اذعان به این نكته كه همچنان نیازمند آموزش و تمرین بیشتر برای همه مدیران، استادان و دانشجویان هستیم افزود: درباره دروس عملی و برگزاری آزمون ها نیز ابزارها و بسترهای كامل تری توسط متخصصان و دانشگاه های مختلف در حال توسعه است كه به تدریج در دسترس قرار خواهند گرفت.

وی همچنین از تدوین مقررات و دستورالعمل های تسهیل كننده در مسیر آموزش های الكترونیكی خبر داد.
منبع خبر:
ملیت
   تاریخ: ۰۹:۰۵ - ۱۲/۱۱/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۲