دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

واكاو ی بحران طلاق | روایت تسنیم از زندگی هایی كه به بن بست می رسد/آیا شیپور افزایش طلاق در سمنان به صدا در آمده اسست؟
 
گروه استان ها ـ طلاق كلمه ای كه حتی نامش هم زیبا نیست؛ اما امروز شاهد بالا بودن آمار طلاق در جامعه هستیم.
واكاو ی بحران طلاق | روایت تسنیم از زندگی هایی كه به بن بست می رسد/آیا شیپور افزایش طلاق در سمنان به صدا در آمده اسست؟
گروه استان ها ـ طلاق كلمه ای كه حتی نامش هم زیبا نیست؛ اما امروز شاهد بالا بودن آمار طلاق در جامعه هستیم. - اخبار استانها -
به گزارش خبرگزاری تسنیم از سمنان، آمار بالای طلاق در جامعه امروز بسیار نگران كننده است؛ زوج هایی كه زندگی خود را با هزاران آرزو و امید آغاز كرده بودند امروز به هر دلیل در دادگاه های خانواده به دنبال اتمام آن هستند.

صدمات ناشی از این اتفاق ناخوشایند تا مدت ها روی زوجین باقی می ماند و اگر در این میان كودك یا كودكانی نیز باشند؛ زندگی بر سرشان آوار می شود.

آری در بین قصه تلخ طلاق، قصه كودكان طلاق از همه تلخ تر است، شاید گاهی طلاق تنها راه نجات از ازدواجی است كه پر از دوست نداشتن و كشمش ها باشد اما می توان با كمی گذشت و فداكاری مانع از آن شد تا كودكانی در این میانه سخت نابود شوند.

از ابتدای سال تاكنون 1500 درخواست طلاق در مراكز كاهش طلاق استان ثبت شده است

مدیركل بهزیستی استان سمنان گفت: از ابتدای سال تاكنون 1500 درخواست طلاق در مراكز كاهش طلاق استان ثبت شده است

علیرضا ایزد پور در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در سمنان اظهار كرد: طلاق تلخ ترین سرنوشتی است كه ممكن است برای یك خانواده رقم بخورد. با این وجود راه گریزی از آن باقی نمی ماند. با طلاق رشته ازدواج میان زن و شوهر قطع می شود و ازآن پس برای باز كردن گره میان آن دو باید برخی اقدامات انجام شود؛ این پدیده یكی از مسائل اجتماعی عصر ماست كه امروزه كمتر كسی در مورد مشكل و معضل بودن آن شك می كند.

وی افزود: میزان بالای طلاق در جوامع امروزی جامعه شناسان را به كنكاش در مورد عوامل مؤثر بر آن داشته تا مشخص شود كه چه چیزی سبب چنین تغییری در نرخ طلاق شده است.

تعداد طلاق های ثبت شده از سال 95 تا تابستان 99 اعلام شد
"زوجین صاحب فرزند" از ضریب امید و نشاط بیشتر و احتمال طلاق بسیار كمتر برخوردارند
مدیركل بهزیستی استان سمنان گفت: پدیده طلاق یك پدیده روان شناختی است و علل متفاوت روانی، اجتماعی دارد و باید روحیه طلاق زدگی در افراد وجود داشته باشد.

ایزد پور اضافه كرد: بالا رفتن میزان طلاق در دوره ما سبب شده است كه مسئله طلاق مورد توجه گروه زیادی از كارشناسان قرار گیرد؛ و در خیلی از موارد حتی گروهی آن را به عنوان نشان های از میان رفتن خانواده در سال های آینده تلقی می كنند.

وی تصریح كرد: طلاق همواره یكی از چالش برانگیزترین مسائل پیش روی جوامع بشری بوده است؛ چرا كه آثار مستقیم و غیرمستقیم آن نه تنها بر تعادل روانی و فرزندان زوجین، اثر دارد؛ بلكه بر جامعه نیز آثار نامطلوبی دارد؛ بنابراین جنبه و عوامل و علل شناخت آن و آثاری كه بر جامعه و فرد بر جای می گذارد بسیار حائز اهمیت است.

مدیركل بهزیستی استان سمنان با بیان اینكه از ابتدای سال تاكنون نزدیك به 1500 درخواست طلاق در مراكز كاهش طلاق استان ثبت شده است گفت: در این فعالیت، نیروهای متخصص، متعهد و باتجربه سازمان بهزیستی با به كارگیری اصول علمی خانواده درمانی، روان درمانی، روان شناسی، مشاوره، مددكاری اجتماعی خانواده و ... به بررسی اختلالات عاطفی – شناختی زوجین و شناخت همه جانبه مسائل و مشكلات در ابعاد گوناگون پرداخته، زوجین متقاضی طلاق را در رفع اختلافات یاری كرده و زمینه های سازش و حفظ و انسجام خانواده را فراهم می كنند.

ایزد پور بیان كرد: این خدمات با هدف افزایش رضایتمندی و پایداری روابط خانوادگی، پیشگیری و كاهش طلاق و عوارض ناشی از آن و از طریق مداخلات تخصصی روانی- اجتماعی و حقوقی و افزایش عوامل محافظتی و كاهش عوامل خطر در خانواده ارائه می شود.

وی تصریح كرد: تأكیدات فروانی بر ضرورت ارجاع به دفاتر و مراكز مشاوره پیش از طرح دادخواست طلاق برای كاهش شمار طلاق های توافقی و پیشگیری از طلاق های غیرضروری صورت گرفته و در حال اجراست.

مدیركل بهزیستی استان سمنان گفت: همچنین در راستای سیاست های سازمان در زمینه كنترل و كاهش طلاق اقدامات متعددی همچون داشتن رویكرد كل نگر و جامع در برخورد با مسئله طلاق، تمركز بر برنامه های فراگیر پیشگیرانه، افزایش تعاملات بین بخشی، استفاده بهینه از ظرفیت های بخش غیردولتی و ایجاد هم افزایی هر چه بیشتر در سازمان های متولی در امر كنترل و كاهش طلاق و تحقق تقسیم كار ملی مانند كاهش 4 درصدی طلاق در هرسال و افزایش مراكز خدمات مشاوره قبل از ازدواج در زمینه كاهش طلاق و تحكیم بنیان خانواده انجام شده است.

ایزد پور با اشاره به انعقاد تفاهم نامه چهارجانبه فی مابین سازمان بهزیستی كشور، وزارت كشور، معاونت پیشگیری از جرم قوه قضاییه و شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: سازمان بهزیستی كشور از سال 96 اقدام به تأسیس سامانه طلاق (تصمیم) كرده است كه در كل كشور در حال اجراست و در استان سمنان از سال 97 در مركز استان و از پاییز 99 در شهرستان های بالای 50 هزار نفر فعال شده است.

وی با بیان اینكه آموزش های پیشگیرانه ای نیز در حوزه معاونت توسعه پیشگیری در حال اجرا است؛ افزود: آموزش های پیش از ازدواج برای آموزش شیوه انتخاب همسر شایسته و پیرو آن كاهش مشكلات زندگی خانوادگی و طلاق، آموزش خانواده در راستای كاهش تعارض، بهبود مهارت گفت وگو و برقراری ارتباط مؤثر در راستای كاهش طلاق، آموزش های جانبی و همگانی به منظور افزایش مهارت های زندگی و تأثیرگذاری بر شناخت از خود، كنترل خشم و؛ كه در حل تعارضات و دشواری های بین فردی سودمند است و می تواند به كاهش مشكلات زوجین نیز بینجامد.

مدیركل بهزیستی استان سمنان افزود: برگزاری دوره های آموزشی مستمر برای مشاوران در استان به منظور شناسایی مشكلات زوجین و پیشگیری از طلاق، فعالیت مداخله در خانواده به منظور كاهش طلاق از سال 78 آغاز به كار كرده است و بخشی از این طرح ها اغلب در مراكز مداخله در بحران به منظور شناسایی آسیب های ممكن و مداخله به هنگام انجام می شود.

ایزد پور با اشاره به اینكه عوامل گوناگونی برحسب ویژگی های فرهنگی، اجتماعی و سن مراجعان می تواند در طلاق مؤثر باشد؛ گفت: ولی بیشترین آمار مربوط به آسیب اعتیاد، روابط فرا زناشویی و خیانت و همچنین نداشتن مهارت های حل مسئله و مهارت های ویژه زندگی خانوادگی است.

وی افزود: برخی از ازدواج ها علیرغم اینكه به صورت خواسته و حتی با عشق و علاقه طرفین برای ازدواج همراه بوده ولی بعد از مدتی شاهد از هم پاشیدگی آن ها هستیم؛ در این نوع طلاق ها ما شاهد این خواهیم بود كه دختر یا پسر و یا هر دوی آن ها به نوعی هنوز به درجه ای از رشد اجتماعی و عقلانی نرسیده اند كه بتوانند یك زندگی مشترك را اداره كنند.

مدیركل بهزیستی استان سمنان با بیان اینكه تشكیل یك زندگی مشترك مستلزم شناخت هایی است؛ گفت: دختر و پسری كه با هم ازدواج می كنند باید خودشان را آماده پذیرش مسئولیت هایی كنند. خود را شریك زندگی و سازندگی آن بدانند، هر كدام از آن ها باید خود را مسئول ساختن زندگی تلقی كنند نه اینكه یك زندگی ساخته شده را بخواهند.

ایزد پور تأكید كرد: كسانی كه قصد ازدواج دارند باید به این امر آگاهی داشته باشند كه ازدواج پایان بخشیدن به تمام سختی ها و مشكلات نیست بلكه به نوعی درگیر شدن با مشكلات دیگری و شاید بیشتری است كه اگر به دیده درست به آن نگریسته شود زیبایی زندگی در حل این مشكلات است و اگر به شكلی آرمانی به آن نگریسته شود نتیجه چیزی جز طلاق نخواهد بود.

وی با بیان اینكه مسائل مالی و اقتصادی از دیگر عواملی است كه می تواند منجر به متاركه زوجین شود؛ بیان كرد: از مصادیق این عوامل می توان به فقر، بیكاری، بیماری و غیره اشاره كرد.

مدیركل بهزیستی استان سمنان افزود: از نظر بسیاری از مردم بد بودن وضعیت اقتصادی بزرگ ترین عامل طلاق تلقی می شود؛ اما باید به این نكته اشاره كرد كه درست است عوامل اقتصادی نقش مهمی در امور زندگی مشترك دارد ولی خود این مسائل فی نفسه مهم ترین عامل فروپاشی نیست.

ایزد پور افزود: در یك زندگی زناشویی زوجین اگر همدیگر را دوست داشته باشند و منطقی فكر كنند می توانند با داشتن حداقل امكانات زندگی، با همدیگر سازگار بوده و زندگی كنند.

آمار طلاق در استان سمنان شیب نزولی داشته است

مدیركل ثبت احوال استان سمنان با اشاره به اینكه آمار طلاق در استان سمنان شیب نزولی داشته است گفت: نسبت به مدت مشابه سال گذشته طلاق در استان سمنان 2 درصد كاهش داشته است.

عباس قندالی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم با اشاره به كاهش 2 درصدی طلاق در استان سمنان اظهار داشت: استان سمنان از نظر آمار طلاق در رتبه 26 قرار دارد و نسبت به كشور وضعیت خوب و نرمالی را داراست.

وی ادامه داد: سه شهرستان در استان سمنان دفترخانه طلاق ندارند و برای این كار به استان های هم جوار یا به شهرستان سمنان مراجعه می كنند؛ به همین دلیل نمی توان گفت كدام شهرستان كمترین یا بیشترین آمار طلاق را دارد.

مدیركل ثبت احوال استان سمنان طلاق هایی كه در استان سمنان واقع شده 67 درصد در زندگی بالای 5 سال بوده و 23 درصد هم كمتر از 5 سال زندگی مشترك بوده است.

متأسفانه امروز والدین پیش از طلاق فیزیكی به طلاق خاموش گرفتار شدند؛ طلاقی كه زوجین همدیگر را نادیده گرفته و در خانه هیچ تعاملی وجود ندارد و هر كسی به كار خودش مشغول است؛ این نوع طلاق نیز بسیار خطرناك بوده و آسیب های شدیدتری به دنبال دارد.

تزلزل و سستی بنیان خانواده، اختلالات روحی و روانی زوجین، روابط جنسی موازی، ناتوانی زوجین در تربیت فرزندان و عدم سازش زوجین و ناهنجاری های اجتماعی برخی از آسیب های طلاق عاطفی بر نظام خانواده است.

اگر چه طلاق زوجین می تواند علل مختلفی داشته باشد ولی در مجموع عدم درك صحیح یكدیگر، كمرنگ شدن ارزش های اخلاقی در بین جوانان، مسئولیت گریزی، مشكلات اقتصادی و ... از مهم ترین دلایل افزایش طلاق در جامعه است.

اما چاره چیست؟

آموزش زندگی مشترك پیش از ازدواج و مهارت آموزی به زوجین، تاب آوری، افزایش درك متقابل زوجین، پایین آوردن سطح انتظارات، عدم توجه به دخالت های اطرافیان، كنترل خشم و ... می تواند به كاهش طلاق در جامعه كند و اینكه زوجین با هر مشكلی تصمیم به طلاق نگیرند و برای حفظ زندگی تلاش كنند.

گزارش از آذر پژمان
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۹:۴۱ - ۰۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۳۹