دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

ایران رتبه اول كاشت حلزون در غرب آسیا
 
مدیر طرح و برنامه هیئت امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران گفت: در سال 1400 با توجه به این كه كشور با سه خیزش سنگین همه گیری كرونا مواجه شده بود، تخت های بخش های كاشت حلزون در مقاطع یاد شده به صورت نیمه تعطیل یا تعطیل درآمدند و جهت پاسخ گویی به نیاز های بستری بیماران كرونایی اختصاص داده شدند.


نریمانی گفت: با وجود خیزش های بیماری كرونا، با تلاش های مضاعفی كه از سوی هیئت امنای صرفه جویی در سال ١4٠٠ انجام شد، ١4٣٠ پروتز حلزون شنوایی جهت انجام عمل كاشت حلزون بیماران ناشنوا به پانزده مركز كاشت حلزون در سراسر كشور تحویل داده شد كه یك ركورد در تاریخ سی ساله عمل كاشت حلزون در كشور محسوب می شود.

ایران رتبه اول كاشت حلزون در غرب آسیا
به گفته وی با این تعداد پروتز تحویلی، تعداد اعمال كاشت حلزون از زمان شروع در كشور تا پایان سال 1400، به بیش از پانزده هزار عمل رسید كه از لحاظ جراحی كاشت حلزون ایران در رده یك منطقه است و به صراحت می توان گفت یكی از سرآمد های دنیا نیز است.

به گفته نریمانی، طی آخرین بررسی ها در سال 1400 حدود یك میلیون و ٢٠٠ تا ٣٠٠ هزار موالید زنده در كشور گزارش شده اند كه از این تعداد 2.6 در هزار ناشنوای شدید و عمیق به دنیا آمده اند كه از این تعداد نیز ١5٠٠ تا ١6٠٠ نفر بر حسب معیار های علمی، واجد شرایط كاشت حلزون هستند.

او گفت: با توجه به اهمیت انجام اعمال كاشت حلزون شنوایی در رفع معلولیت بیماران ناشنوا، ردیف بودجه ای جهت حمایت از اعمال كاشت حلزون شنوایی در بودجه سالانه كشور پیش بینی شده است كه متاسفانه در طول سالیان اخیر به دلیل مشكلات مختلف، تخصیص و ابلاغ این ردیف اعتباری با وقفه و اختلال همراه بوده است.

كمتر از بیست درصد بودجه كاشت حلزون تخصیص یافته است نریمانی گفت: به صورتی كه در طول هفت سال گذشته از مجموع اعتبارات مصوب كمك به اعمال كاشت حلزون شنوایی در قانون بودجه سالانه كل كشور، كمتر از بیست درصد بودجه به هیئت امناء تخصیص پیدا كرده است كه این امر، تامین پروتز های حلزون مورد نیاز برای انجام این اعمال را با دشواری مواجه ساخته و به همین دلیل در حال حاضر حدود یك هزار نفر در نوبت عمل كاشت حلزون قرار دارند.

او گفت: با پیگیری هیئت امنای صرفه جویی ارزی و همكاری معاونت درمان وزارت بهداشت مقرر شده است با پیگیری تخصیص به موقع بودجه های مربوطه،امسال تعداد پروتز تحویلی به مراكز افزایش داده شود تا بتوانیم فهرست انتظار را به حداقل برسانیم؛ یعنی فاصله زمانی كاندیدا شدن تا موعد عمل به حداقل برسد.

هزینه كاشت حلزون 5٠ میلیون تومان است مدیر طرح و برنامه هیئت امنای صرفه جویی ارزی گفت: هزینه كاشت حلزون 5٠ میلیون تومان است كه شامل هزینه خرید پروتز، هزینه بستری بیمارستانی، هزینه حق العمل تیم جراحی و هزینه برگزاری جلسات گفتار درمانی و باز توانی شنوایی در سال اول بعد از عمل كاشت است كه هیئت امنای صرفه جویی ارزی هزینه تامین پروتز را كه نزدیك به نود درصد هزینه های عمل كاشت را شامل می شود، تقبل می كند.

نریمانی گفت: البته این هزینه ها، از سال ها پیش تعیین شده اند و ما به جهت رعایت حال بیماران، دریافتی از بیماران را افزایش نداده ایم؛ اما با توجه به عدم انطباق هزینه های دریافتی از بیماران با ارقام هزینه شده در مراكز كاشت حلزون، این هزینه ها باید واقعی شوند.

به گفته وی در حال حاضر این اعمال تحت پوشش بیمه های پایه قرار ندارد كه با همكاری معاونت درمان وزارت بهداشت در حال پیگیری تعریف شناسنامه خدمت برای عمل كاشت حلزون و ارائه آن به شورای عالی بیمه هستیم تا مشكل بیمه اعمال كاشت حلزون از این طریق حل شود و عمل كاشت حلزون به یك منبع پایدار حمایت و تامین اعتبار دست پیدا كند.

نریمانی گفت: پروتز حلزون شنوایی وسیله ای شامل دو قسمت است. یكی از آن ها با عمل جراحی در داخل گوش افراد قرار می گیرد و دیگری یك پردازشگر بیرونی است كه روی پوست سر قرار گرفته و بعد از پایان نیمه عمر باید تعویض شود؛ اما ما در كشور بیمارانی با سن بالای عمل كاشت حلزون داریم كه پردازشگر بیرونی آن ها همچنان عوض نشده است. برنامه دیگری كه امسال در دستور كار هیئت امنای صرفه جویی ارزی قرار گرفته، تعویض پردازشگر های قدیمی است.

نیاز 2500 بیمار به تعویض پردازشگر كاشت حلزون به گفته وی، بر اساس بررسی به عمل آمده و اطلاعات جمع آوری شده از مراكز كاشت حلزون و شركت های نماینده كمپانی های سازنده پروتز، در حال حاضر بین 2000 تا 2500 بیمار با عمر عمل كاشت بالای پانزده سال هستند كه نیاز به تعویض پردازشگر دارند.

او گفت: با توجه به این كه برای این موضوع، هیچ ردیف بودجه ای در نظر گرفته نشده است، برنامه داریم تا در صورت تامین اعتبارات مورد نیاز، به تدریج برای تعویض پردازشگر ها اقدام كنیم.
   تاریخ: ۰۹:۴۱ - ۰۸/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۸