دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

نسخه رهایی از پوكی استخوان در سالمندی
 
ورزش موجب رهایی از مشكلات شایع نظیر شكستگی لگن و استخوان و به ویژه پوكی استخوان در دوران سالمندی می شود.
نسخه رهایی از پوكی استخوان در سالمندی به گزارش ایسنا، بر اساس باور كلی فیزیوتراپی یك روش درمانی است كه در آن فیزیوتراپیست خدماتی را به بیمار ارائه می دهد تا به درمان ضایعه و به دست آوردن توان قبلی بیمار كمك كند. موضوعی كه باید به آن توجه كرد این كه فیزیوتراپیست ها با توجه به تحصیلات و آموزش خود متخصصان سلامت حركت هستند و این بدان معنا است كه با درك كامل از تمامی عوامل موثر بر حركت انسان می توانند حتی قبل از بروز ضایعات جسمانی افراد جامعه را با آموزش ها و تمرینات ارائه شده كه منطبق با زندگی خاص قرن حاضر است از بسیاری مشكلات عضلانی و اسكلتی حفظ كنند.

بر اساس این مطلب كه از سوی علیرضا شهاب، فیزیوتراپیست و رییس شاخه ورزشی انجمن فیزیوتراپی ایران تهیه شده و در اختیار ایسنا قرار گرفته، آمده است: در میان بسیاری از اختلالات بالقوه كه ممكن است به عنوان نمونه انتخاب شود با توجه به سالمند شدن جوامع بشری، پوكی استخوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

پوكی استخوان در جوامع غربی بسیار شایع است و تقریبا 66 درصد زنان و 22 درصد مردان بالای 65 سال به این بیماری مبتلا هستند؛ به عنوان مثال سالانه بیش از 200 هزار شكستگی لگن به دلیل پوكی استخوان در ایالات متحده وجود دارد و روشن است كه روش های ساده مانند مكمل كلسیم و به ویژه سطوح مطلوب فعالیت تا سنین بالا می تواند سطح از دست دادن استخوان را به میزان قابل توجهی كاهش دهد و حتی باعث افزایش تراكم استخوان شود.

ضروری است از دانش فیزیوتراپیست ها به عنوان متخصصان سلامت حركت كه ادبیات این موضوع را درك می كنند در نظام سلامت كشور به خوبی بهره جست و این توجه به سالمندان فعلی و آینده كشور موجب افزایش استقلال، تحرك و كیفیت زندگی آنان خواهد شد و علاوه بر آن ضمن كاهش هزینه های مراقبت بهداشتی، باعث می شود از جامعه ای سالم تر بهره مند شویم.

استخوان بافت زنده است و سلول هایی درون بافت استخوان قرار دارند كه دائما در حال نوسازی هستند و سلول هایی نیز وجود دارند كه كلسیم جذب می كنند.

انجام ورزش و فعالیت بدنی مانند پیاده روی، دویدن، كوه نوردی و فعالیت بدنی مستمر باعث می شود تا استخوان به صورت مرتب در معرض نیروهای جاذبه و عضلات قرار گیرد و موجب خواهد شد در مجموع، استخوان بیشتری ساخته شود و تراكم بافت استخوان افزایش یابد.

با انجام ورزش و فعالیت بدنی می توان استخوان های قوی تر و با تراكم بالاتری داشت تا در سالمندی از خیلی مشكلات شایع نظیر شكستگی لگن و استخوان رهایی یافت و زندگی سالم تری تجربه كرد.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۷:۰۵ - ۰۸/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۴