دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

بی تحركی عامل موثر در بروز كمردرد و پوكی استخوان/ زنگ خطر اختلالات حركتی به صدا درآمده است
 
تهرن - ایرنا - رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان اینكه بی تحركی در بروز كمردرد و پوكی استخوان موثر است، گفت: سن ابتلا به كمردرد در كشور بالای 30بود اما اكنون پایین آمده و قرنطینه خانگی در دوران كرونایی باعث شده حتی كودكان و نوجوانان نیز از این عارضه به دلیل نداشتن فعالیت فیزیكی و خانه نشینی ...
بی تحركی عامل موثر در بروز كمردرد و پوكی استخوان/ زنگ خطر اختلالات حركتی به صدا درآمده است تهرن - ایرنا - رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران با بیان اینكه بی تحركی در بروز كمردرد و پوكی استخوان موثر است، گفت: سن ابتلا به كمردرد در كشور بالای 30بود اما اكنون پایین آمده و قرنطینه خانگی در دوران كرونایی باعث شده حتی كودكان و نوجوانان نیز از این عارضه به دلیل نداشتن فعالیت فیزیكی و خانه نشینی رنج ببرند.

به گزارش ایرنا، كمردرد و عوارض ناشی از آن، از جمله مشكلات رایج كنونی در مردم است، بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی، 60 تا 90 درصد مردم، بطور مزمن از این درد رنج می برند. بسیاری از مردم این درد را جدی نگرفته و همچنان سالها به فعالیتهای عادی خود می پردازند. عواملی چون، تصادفات یا فعالیت های جسمی شدید در جوانی، حمل وسایل سنگین، نحوه غلط خوابیدن، ایستادن، نشستن، برنامه غلط غذایی، استرسهای روزمره و غیره بیشترین تاثیر را در وقوع كمر درد دارند.

اولین حمله درد به ناحیه تحتانی كمر معمولا برای افرادی در بین سنین 30 تا 40 سالگی بروز می كند، مطالعات نشان می دهد كه كمردرد با بالارفتن سن، شایع تر می شود. این عارضه بین افراد بسیار شایع است و از هر10 نفر تقریبا هشت نفر با آن دست به گریبان هستند.
كمردرد مشكلی است كه اغلب ظرفیت انسان ها را در زندگی دستخوش تغییر می كند و گاهی هزینه زیادی را به فرد تحمیل می كند.

احمد موذن زاده رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار حوزه سلامت ایرنا افزود: 80 درصد مردم در طول زندگی به مدت یكبار كمردرد حاد و شدید را تجربه می كنند و مجبور میشوند به پزشك مراجعه كنند، این عارضه رایج بوده و نحوه نشستن غلط به مدت طولانی، فعالیت های فیزیكی سنگین منجر به كمردرد می شود.

افراد پشت میز نشین بیشتر دچار كمردرد می شوند

احمد موذن زاده گفت: حدود 85 درصد كمردردهای حاد و مزمن به واسطه فشار زیاد به ستوان فقرات ناشی از نحوه فعالیت نامناسب و نشستن زیاد بروز پیدا می كند.

وی افزود: افرادی كه كار پشت میز نشینی دارند، بیشتر دچار كمردرد می شوند، باید همواره از نشستن یا ایستادن بطور خمیده خودداری و سعی شود با قرار دادن ستون فقرات در حالتی راست و قائم، فشار كمتری به كمر خود وارد كرد، راه رفتن بعد از 25 دقیقه نشستن بسیار ضروری است.

این فیزیوتراپیست اظهار داشت: نحوه غلط قرارگیری عضلات ستون فقرات، به دردهای كمر، لگن، ران و رباط های زانو منجر می شود، لازم است با تمرینات ملایم و مداوم ناحیه كمر، علاوه بر تقویت عضلات و ماهیچه های كمر، از صدمات احتمالی به دیگر اعضاء نیز جلوگیری شود. هنگام بلند كردن و حمل وسایل، بصورت خمیده راه نروید و با كمك از دیگر اعضای خود دست، بازوهاو غیره از فشار مستقیم بر كمر خودداری كنید.

كمردرد باعث افزایش فقر حركتی

به گفته وی، كمردرد باعث افزایش فقر حركتی در بین گروه های سنی بویژه كودكان، نوجوانان و سالمندان در 2 سال اخیر به واسطه همه گیری كرونا شده و مشكلات زیادی را بوجود آورده است و در واقع زنگ خطر اختلالات حركتی به صدا درآمده و حتی افراد در معرض ابتلا به دیابت و فشار خون بالا نیز قرار می گیرند.

موذن زاده افزود: باید با رعایت آموزش های لازم در بُعد پیشگیری و درمان كمردرد به افراد در زمینه نحوه فعالیت های روزمره، حفاظت از ستون فقرات خم و راست نشدن مكرر، وسایل سنگین و غیره توسط فیزیوتراپیست آموزش داده شود زیرا ناحیه كمر به طور طبیعی دارای قوسی است كه می تواند حركت ستون فقرات را تسهیل كند.

وی تصریح كرد: بهترین توصیه برای دور ماندن از كمردرد در طول روز این است كه افراد در فواصل مختلف از روی صندلی برخاسته و كمی تحرك داشته باشند و راه بروند، این كار تا حد زیادی مانع بروز كمردرد می شود.

رئیس انجمن فیزیوتراپی ایران خاطرنشان كرد: بازتوانی فیزیوتراپی نقش مهمی در درمان كمردرد دارد و در دهه 80 میلادی پزشكان معتقد بودند فردی كه مبتلا به كمردرد است باید استراحت كامل كند، امروزه با درمان های سریع فیزیوتراپی، لیزر و ماساژ درمانی می توان این عارضه را بهبود بخشید.

برچسب ها
- كرونا
- كم تحركی
- سلامت
- انجمن فیزیوتراپی ایران
- بیماری
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۵:۰۵ - ۰۷/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۴