دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

معرفی رشته مهندسی پزشكی؛ لیست و چارت دروس، گرایش و درآمد شغل
 
معرفی رشته مهندسی پزشكی؛ لیست و چارت دروس، گرایش و درآمد شغل
10 تیر 1401, 21:56 0

معرفی رشته مهندسی پزشكی، از تاریخچه آن لیست و چارت دروس، گرایش ها، دانشگاه های برتر، بازار كار، تا آینده شغلی و درآمد آن در ایران و جهان رامی پردازیم.
رشته مهندسی پزشكی (Biomedical engineering) یا مهندسی زیست پزشكی یكی از رشته های مشترك مابین داوطلبان گروه ریاضی و تجربی است. مهندسی پزشكی ، نیازهای پزشكی را در زمینه ساخت و ساز ابزارهای پزشكی از طریق مهندسی برطرف می كند.  در این مطلب به معرفی كامل این رشته می پردازیم و با ما همراه باشید.

تاریخچه رشته مهندسی پزشكی اولین بیماری كه تحت عمل جراحی پیوند قلب مصنوعی قرار گرفت در سال 1983 بود. بعد از آن در سال 1988 تلمبه تنظیم كننده قلب ساخته شد. سال 1993 اولین پای الكتریكی ساخته شد. پایی كه با استفاده از سیستم بادی و كنترل های ریزپردازنده، سرعت قدم زدن فرد را میگیرد و محفظه های بادی را جوری تنظیم می كند كه به طور طبیعی به جلو عقب حركت كند و نگذارد فرد بلنگد.امروزه دانشمندان مهندسی پزشكی به كمك متخصصان دیگر می كوشند كه چشم مصنوعی، كلیه مصنوعی یا رگ مصنوعی را اختراع كنند.

رشته مهندسی پزشكی 

معرفی كامل رشته مهندسی مكانیك؛ گرایش ها، بازار كار و درآمد

آشنایی با رشته مهندسی عمران؛ گرایش ها، مزایا و زمینه كاری

رشته مهندسی پزشكی  رشته مهندسی پزشكی ، در حقیقت برای ایجاد یك پل بین رشته های مهندسی (به طور خاص الكترونیك، مكانیك، كامپیوتر و مواد) و رشته های پزشكی ایجاد شده است.مهندسان پزشكی، با هدف بهبود كیفیت و كارآیی مراقبت از بیمار، راه حل هایی را برای مشكلات درمانی و پزشكی، تجزیه و تحلیل و طراحی می كنند. این راه حل ها غالباً در قالب یك سخت افزار یا نرم افزار و یا تركیبی از این دو ارائه می شوند.

متخصصان مهندسی پزشكی می توانند موارد زیر را انجام دهند:

- طراحی سیستم ها و محصولاتی مانند اندام های مصنوعی داخلی و خارجی كه جایگزین اعضای از دست رفته یا ناقص بدن می شوند.
- طراحی و ساخت دستگاه های تشخیص مشكلات پزشكی و بیماری ها
- نصب، تنظیم، نگهداری، تعمیر یا پشتیبانی فنی تجهیزات پزشكی
- آموزش كاربری تجهیزات پزشكی به كادر پزشكی و درمانی
- كار و تحقیق در جنبه های فنی و مهندسی مربوط به سیستم های بیولوژیكی انسان ها و حیوانات در كنار دانشمندان علوم دیگر و پزشكان متخصصان رشته مهندسی پزشكی، مدارهای الكترونیكی طراحی می كنند، نرم افزار برای اجرا در تجهیزات پزشكی تولید می كنند یا شبیه سازی كامپیوتری را برای آزمایش داروها، اعضای مصنوعی جدید یا سیستم های تصویربرداری پزشكی انجام می دهند و تجهیزات ورزشی و توانبخشی را طراحی می كنند. آن ها همچنین پروتزها و اعضای مصنوعی بدن مانند مفصل ران و زانو را طراحی و تولید می كنند. در بعضی موارد، این افراد مواد مورد نیاز برای ساخت اعضای مصنوعی را توسعه می دهند. امروزه افراد در تلاش یافتن راهی برای استفاده كمتر از مواد خارجی و مصنوعی در بدن هستند. مهندسان پزشكی با تحقیق و پژوهش در علم بافت و مواد، سعی می كنند با استفاده از سلول ها و بافت بدن افراد، عضو جدید یا بخشی از یك عضو را توسعه دهند. این روش در آینده نزدیك جایگزین جراحی پیوند كلیه، قلب و اعضای دیگری خواهد شد كه از فردی به فرد دیگر انجام می شود.

افراد علاقه مند به تحصیل و كار در رشته مهندسی پزشكی باید دارای ویژگی های زیر باشند:

- مهارت های تحلیلی: مهندسان پزشكی باید قادر به تحلیل نیازهای بیماران و مشتریان برای طراحی راه حل های مناسب باشند.
-  مهارت های كار تیمی: مهندسان پزشكی اغلب در تیم ها كار می كنند. آن ها اطلاعات را از بیماران، درمان گران، پزشكان و متخصصان جمع آوری كرده و با تیمی از مهندسان رشته های مرتبط كار می كنند. آن ها باید قادر به پیاده سازی ایده های دیگران و همكاری در پروژه های مشترك باشند.
- مهارت های ریاضی و آماری: مهندسان پزشكی از تحلیل های آماری و موضوعات پیشرفته در ریاضیات برای تجزیه و تحلیل، طراحی و عیب یابی در كار خود استفاده می كنند.
- مهارت های حل مسئله: مهندسان پزشكی معمولاً با مشكلاتی در نرم افزارها، تجهیزات یا سیستم های بیولوژیكی پیچیده مواجه هستند كه باید قادر به حل آن ها باشند. تحصیل در رشته مهندسی پزشكی رشته مهندسی پزشكی رشته ای است كه تحصیل در آن برای هر دو گروه علوم تجربی و علوم ریاضی امكان پذیر است. داوطلبان رشته مهندسی پزشكی، به دو حالت با كنكور و بدون كنكور می توانند شانس ورود و تحصیل در رشته مهندسی پزشكی را داشته باشند. روش با كنكور همانطور كه از نام آن مشخص است، شامل ثبت نام و شركت در كنكور سراسری و كسب رتبه لازم برای انتخاب رشته است. مبنای سنجش و پذیرش دانشجو در رشته مهندسی پزشكی به شكل بدون كنكور، سوابق تحصیلی داوطلبان است. ثبت نام به این روش، در سایت سازمان سنجش و بر مبنای دفترچه راهنمای ثبت نام بدون كنكور صرفا بر اساس سوابق تحصیلی امكان پذیر است.
در زمان انتخاب رشته داوطلبان بدون كنكور و با كنكور، لیست رشته های انتخاب رشته در اختیار داوطلبان هر دو گروه قرار می گیرد. داوطلبان در زمان انتخاب رشته می بایست به نوع دانشگاههایی كه انتخاب می كنند توجه داشته باشند. هر كدام از این دانشگاهها مطابق با اصول خود شهریه ای را از داوطلبان در ازای تحصیل آنان دریافت خواهند كرد.
البته ناگفته نمانند كه دانشگاههای روزانه هیچ نوع شهریه ای را از دانشجویان دریافت نخواهند كرد. اما سایر دانشگاههای شهریه پرداز، نیاز به پرداخت شهریه خواهند داشت. پردیس های خودگردان از نمونه دانشگاههایی هستند كه شهریه های سنگینی را از دانشجویان خود دریافت می كنند، اما كیفیت آموزشی این دانشگاهها هیچ تفاوتی با دانشگاه روزانه ندارد.

رشته مهندسی پزشكی  

معرفی رشته مهندسی برق؛ ضرایب، لیست و چارت دروس و گرایش ها

معرفی كامل رشته مهندسی كشاورزی + گرایش ها، بازار كار و درآمد

ضرایب قبولی در رشته مهندسی پزشكی داوطلبان گروه ریاضی در زیر گروه 1 می توانند این رشته را انتخاب كنند. مهندسی پزشكی در زیر گروه 1 قرار دارد و داوطلبان برای قبولی در این رشته باید به ضرایب زیر دقت كنند:

- ریاضی: ضریب 4
- فیزیك: ضریب 3
- شیمی: ضریب 3 دروس مهندسی پزشكی داوطلبان و دانش آموزانی كه در این رشته دانشگاهی قبول شدند باید در 4 سال حدوداً 140 واحد را پشت سر بگذارند. این 140 واحد شامل دروس عمومی، پایه، تخصصی و اختیاری است. دانشجویان باید در مقطع كارشناسی دروس زیر را برای رشته مهندسی پزشكی مطالعه كنند:

- دروس عمومی: 20 واحد
- دروس پایه: 26 واحد
- دروس اصلی: 47 واحد
- دروس تخصصی: 47 واحد گرایش های رشته مهندسی پزشكی
گرایش بیوالكتریك
گرایش بیومكانیك
گرایش بیومواد

درس های عمومی رشته مهندسی پزشكی  رشته مهندسی پزشكی از 4 گرایش اصلی تشكیل شده است. هر كدام از این گرایش ها دارای درس های عمومی و تخصصی هستند. اما درس های عمومی این 4 گرایش با یكدیگر مشترك هستند. درس های عمومی رشته مهندسی پزشكی عبارتند از:

- محاسبات عددی
- استاتیك و مقاومت مصالح در مهندسی پزشكی
- ریاضیات مهندسی
- مقدمه ای بر مهندسی پزشكی زیستی
- تجهیزات عمومی بیمارستان ها و كیلینیك های پزشكی
- ریاضی عمومی
- معادلات دیفرانسیل
- فیزیك عمومی
- برنامه نویسی كامپیوتر
- الكترونیك
- مدارهای منطقی
- بهداشت عمومی
- اصول توانبخشی وسایل و دستگاه ها
- اصول و كلیات مدیریت خدمات بهداشتی ـ درمانی
- اصول سیستم های رادیولوژی و رادیوتراپی
- فیزیولوژی
- آناتومی
- فیزیك پزشكی
- زبان تخصصی مهندسی پزشكی
- بیوفیزیك
- كارورزی
- پروژه
- آمار حیاتی و احتمالات
- مدارهای الكتریكی  دروس اصلی رشته مهندس پزشكی
- فیزیولوژی
- آناتومی
- ریاضیات مهندسی
- مدیریت خدمات بهداشتی درمانی
- ایمنی و حفاظت الكتریكی
- سیگنال ها و سیستم ها
- مدیریت فنی تجهیزات و استانداردهای ایمنی پزشكی
- فرآیندهای فیزیولوژیك
- انفورماتیك پزشكی
- فراصورت در پزشكی
- بیومكانیك بالینی
- شبیه سازی و مدل سازی سیستم های بیولوژیكی
- پردازش سیگنال های حیاتی
- بیومتریال
- تصویرگری پزشكی و پردازش تصویر
- لیزر و كاربردهای آن در مهندسی پزشكی
- آزمایشگاه مهندسی بالینی 1 و 2
- سیستم های اطلاع رسانی پزشكی رشته مهندسی پزشكی 

چارت درسی رشته مهندسی پزشكی  









 

معرفی گرایش های رشته مهندسی پزشكی 1) گرایش بیوالكتریك گرایش بیوالكتریك یا گرایش زیست الكترومغناطیس (Bioelectromagnetics) یكی از محبوب ترین گرایش های این رشته در مقطع كارشناسی است. دانشجویان در این گرایش یاد می گیرند كه چگونه از اصول مهندسی مانند اصول الكتریكی، مغناطیسی یا الكترومغناطیسی در زمینه پزشكی استفاده كنند. دانشجویانی كه در این گرایش تحصیل می كنند علاوه بر مطالعه گرایش های مهندسی برق برخی از درس های مهندسی كامپیوتر یا فناوری اطلاعات را نیز سپری می كنند. دانشجویانی كه در این رشته تحصیل می كنند بیشتر با درس های رشته مهندسی برق سروكار دارند.

با یك زبان ساده می توان گفت دانشجویانی كه در این گرایش تحصیل می كنند از حوزه های الكترونیك و كامپیوتر در حوزه پزشكی استفاده می نمایند. دانشجویانی كه در این گرایش تحصیل می كنند بعد از فارغ التحصیلی توانایی های زیر را به دست می آورند:

- ساخت وسایل و تجهیزاتی كه در بیمارستان ها مورد استفاده قرار می گیرد
- طراحی و ساخت سیستم های تصویربرداری
- طراحی سیستم های مانیتورینگ
- طراحی سیستم های گفتار درمانی
- و … دروس تخصصی گرایش بیوالكتریك
- مدارهای الكتریكی
- ماشین های الكتریكی مستقیم و متناوب
- الكترونیك
- میكروپروسسور
- مخابرات آنالوگ و دیجیتال
- تكنیك پالس
- حفاظت الكتریكی در سیستم های بیمارستانی
- سیستم های كنترل خطی
- اندازه گیری الكترونیكی
- تجزیه و تحلیل سیستم ها
- مقدمه ای بر هوش محاسباتی و زیستی   رشته مهندسی شیمی؛دروس ،گرایش ها و درآمد

2) گرایش بیومكانیك گرایش بیومكانیك برای دانشجویانی بیشتر مناسب است كه به درس های رشته مكانیك نیز علاقه دارند. در واقع می توان گفت دانشجویان در رشته مهندسی پزشكی چندین رشته را مطالعه می كنند. دانشجویانی كه در این رشته تحصیل می كنند موضوع هایی مانند ساخت دست و پای مصنوعی، ساخت دریچه های قبل، ساخت مفاصل مصنوعی و … را یاد می گیرند. هدف گرایش بیومكانیك، تحلیل حركت اندام و كاربرد رباتیك برای درمان بیماری هاست.

دروس تخصصی گرایش بیومكانیك
- ارتز و پروتز
- دینامیك و ارتعاشات در مهندسی پزشكی
- خواص مواد مهندسی
- مقدمه ای بر كاربرد مواد مهندسی در پزشكی
- مكانیك سیالات
- كینزیولوژی و بیومكانیك مقدماتی
- طراحی اجزا
- دینامیك ماشین
- ترمودینامیك و انتقال حرارت
- طراحی و تولید به كمك كامپیوتر
- شیمی عمومی
- بیوشیمی 3) گرایش بیومواد گرایش بیومواد همان طور كه از نامش پیداست بر روی تهیه مواد مختلف مصنوعی تمركز دارد. دانشجویانی كه در این گرایش تحصیل می كنند با مواد مختلفی مانند پلیمرها، سرامیك ها، كامپوزیت ها برای ساخت مواد فلزی و تجهیزات آن در بدن انسان آشنا می شوند.

دروس تخصصی گرایش بیومواد
- فرآیند شكل دهی و ساخت بیومتریال ها
- پروتزهای بیومتریال ها
- ترمودینامیك
- شیمی عمومی
- خواص مواد مهندسی
- مقدمه ای بر كاربرد مواد مهندسی در پزشكی
- پدیده های نفوذ
- انتقال جرم و انتقال حرارت
- كارگاه آزمون های بیولوژیكی
- شیمی آلی
- دینامیك و ارتعاشات در مهندسی پزشكی
- مكانیك سیالات ، بیوشیمی رشته مهندسی پزشكی  

رشته مهندسی فناوری اطلاعات ؛ گرایش ها، بازار كار و درآمد

بهترین دانشگاه های در رشته مهندسی پزشكی
- دانشگاه اصفهان
- دانشگاه صنعتی امیركبیر – تهران
- دانشگاه شهید بهشتی – تهران
- دانشگاه تبریز
- دانشگاه صنعتی همدان
- دانشگاه صنعتی سهند – تبریز
- دانشگاه صنعتی شاهرود
- دانشگاه شاهد – تهران
- مركز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا
- غیرانتفاعی شیخ بهایی – اصفهان
- غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی – اصفهان
- غیرانتفاعی ایوانكی  گرایش های كارشناسی ارشد  یكی از مهم ترین نكات مثبت در مورد رشته مهندسی پزشكی امكان ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر است. دانشجویان می توانند پس از فارغ التحصیل شدن در مقطع كارشناسی ارشد نیز به ادامه تحصیل بپردازند. این رشته در مقطع ارشد شامل 38 واحد درسی است كه 24 واحد آن مربوط به دروس تخصصی، 2 واحد سمینار و 12 واحد مربوط به پروژه می شود. گرایش های این مقطع به صورت زیر هستند:

- مهندسی ورزش
- مهندسی بافت
- مهندسی بیو مواد
- مهندسی بیومكانیك
- مهندسی بیوالكتریك گرایش های دكتری رشته مهندسی پزشكی
- مهندسی بیومتریال
- مهندسی بیومكانیك
- مهندسی بیوالكتریك نرم افزارهای كاربردی رشته مهندسی پزشكی
- نرم افزار متلب
- نرم افزار LabVIEW
- نرم افزار Pspice
- نرم افزار Proteus
- نرم افزار سالیدورك
- نرم افزار كتیا
- نرم افزار میمیكس رشته مهندسی پزشكی 

رشته مهندسی شهرسازی؛ دروس، گرایش ها ، بازاركار و درآمد
رشته مهندسی پزشكی بدون كنكور

برخی از رشته های گروه تجربی و گروه ریاضی بدون كنكور دانشجو می پذیرند. یكی از این رشته ها، مهندسی پزشكی است. اما پذیرش در این رشته بر اساس شرایط دانشگاه و سوابق تحصیلی داوطلبان صورت می گیرد. داوطلبان و دانش آموزان می توانند بر اساس سابقه تحصیلی این رشته را در دانشگاه های زیر مطالعه كنند:

- دانشگاه صنعتی سهند – تبریز : بر اساس سوابق تحصیلی
- دانشگاه غیرانتفاعی علامه محدث نوری – نور: بر اساس سوابق تحصیلی
- دانشگاه غیرانتفاعی علم و هنر – یزد (محل تحصیل واحد یزد): بر اساس سوابق تحصیلی
- موسسه غیرانتفاعی آفرینش – بروجرد: بر اساس سوابق تحصیلی
- موسسه غیرانتفاعی قوچان: بر اساس سوابق تحصیلی
- موسسه غیرانتفاعی پویندگان دانش – چالوس: بر اساس سوابق تحصیلی
- موسسه غیرانتفاعی خزر – محمود آباد: بر اساس سوابق تحصیلی
- موسسه غیرانتفاعی رحمان – رامسر: بر اساس سوابق تحصیلی
- موسسه غیرانتفاعی روزبهان – ساری: بر اساس سوابق تحصیلی
- موسسه غیرانتفاعی زاگرس – كرمانشاه: بر اساس سوابق تحصیلی
- موسسه غیرانتفاعی سنا – ساری: بر اساس سوابق تحصیلی
- موسسه غیرانتفاعی صنعتی مازندران – بابل: بر اساس سوابق تحصیلی
- موسسه غیرانتفاعی علوم و فناوری آریان – بابل: بر اساس سوابق تحصیلی
- موسسه غیرانتفاعی فخرالدین گرگانی – گرگان: بر اساس سوابق تحصیلی
- دانشگاه پیام نور استان فارس – مركز شیراز: بر اساس سوابق تحصیلی
- دانشگاه پیام نور استان قزوین – مركز قزوین: بر اساس سوابق تحصیلی
- دانشگاه پیام نور استان یزد – مركز یزد: بر اساس سوابق تحصیلی
- موسسه غیرانتفاعی كسری – رامسر: بر اساس سوابق تحصیلی
- موسسه غیرانتفاعی مازیار – رویان نور: بر اساس سوابق تحصیلی
- موسسه غیرانتفاعی هدف – ساری: بر اساس سوابق تحصیلی
- موسسه غیرانتفاعی هرمزگان – بیرجند: بر اساس سوابق تحصیلی
- دانشگاه پیام نور استان اصفهان – مركز اصفهان: بر اساس سوابق تحصیلی
- دانشگاه پیام نور استان البرز – مركز كرج: بر اساس سوابق تحصیلی
- دانشگاه پیام نور استان تهران – تهران شمال: بر اساس سوابق تحصیلی
- دانشگاه پیام نور استان خراسان رضوی – مركز مشهد: بر اساس سوابق تحصیلی
- دانشگاه پیام نور استان سمنان – مركز سمنان: بر اساس سوابق تحصیلی

 بازار كار رشته مهندسی پزشكی

وضعیت بازار كار رشته مهندسی پزشكی بستگی به مهارت، میزان استعداد و قدرت علمی و عملی فارغ التحصیلان این رشته خواهد داشتكشورهایی مانند ایران كه تكیه بیشتری بر واردات تجهیزات پزشكی دارند، بازار كار خیلی مناسب را برای فارغ التحصیلان این رشته فراهم نكرده اند. البته این به معنای عدم نیاز به مهندسان پزشكی نیست. بلكه ایران نیز مانند بسیاری از كشورهای دنیا در حال پیشرفت و خوداكتفایی است. ابزارآلات پزشكی نیز جزئی جداناپذیر برای جامعه پزشكی محسوب می شود كه توجه به آن می بایست بیشتر و بیشتر در دستور كار قرار گیرد. به طور كلی، تمامی افرادی كه تبحر خاصی در زمینه علم مهندسی پزشكی را داشته باشند، با كمی تلاش موفق خواهند بود تا جایگاه شغلی مناسبی را كسب كنند.
محیط كار فارغ التحصیلان مهندسی پزشكی در مكان هایی فراهم خواهد بود كه در زمینه طراحی، تولید و ساخت تجهیزات پزشكی فعالیت می كنند. دارندگان مدرك كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری مهندسی پزشكی می توانند متناسب با سطح شرایط و مدارك خود وارد جامعه شغلی شوند. برخی از مراكزی كه شرایط كاری برای فارغ التحصیلان رشته مهندسی در آن فراهم است، عبارتند از:

كارخانه های تولیدكننده انواع تجهیزات و لوازم پزشكی
بیمارستان های دولتی و خصوصی
وزارت بهداشت
مراكز تحقیقات
وزارت صنایع
سازمان تأمین اجتماعی
مؤسسه استاندارد

درآمدی كه یك مهندس پزشكی دریافت می كند، بستگی به میزان تجربه كاری و محل كار وی خواهد داشت. طبیعی است مهندسان متبحر و با استعداد كه توان توانایی و تولید تجهیزات مختلف پزشكی را داشته باشند، بسیار مورد توجه قرار گرفته و می توانند درآمد بالایی كسب كنند. البته رسیدن به این مرحله از كار، نیازمند پشتكار و پیگیری های فراوان خواهد داشت.

فرصت های شغلی مهندس پزشكی
- ساخت اندام های مصنوعی برای اعضای از دست رفته
- ساخت ربات های مخصوص برای جراحی
- ساخت پروتزهای پیشرفته
- ساخت داروهای جدید
- طراحی و ساخت دستگاه های آزمایشگاهی و الكترونیكی
- طراحی و ساخت سیستم های اندازه گیری پزشكی
- تعمیر و نصب تجهیزات پزشكی پیشرفته
- انجام كارهای تحقیقاتی و پژوهشی
- ساخت سیستم های مانیتورینگ مانند دستگاه كنترل خون و …
- ساخت انواع روش های تصویربرداری مانند سونوگرافی و …
- و … بازار كار مهندسی پزشكی برای خانم ها یكی از بیشترین انتقاداتی كه به این رشته می شود در مورد قبولی خانم ها در این رشته است. اما این یك طرز فكر اشتباه است. تمامی داوطلبان دختر و پسر می توانند در این رشته، تحصیل كنند. بنابراین این رشته هیچ تبعیض جنسیتی ندارد و تمامی داوطلبان و دانش آموزان دختر نیز می توانند در آن به ادامه تحصیل بپردازند.

دانشگاه های رشته مهندسی پزشكی برای گروه ریاضی
- دانشگاه اصفهان
- دانشگاه شاهد – تهران
- دانشگاه صنعتی امیركبیر – تهران
- دانشگاه صنعتی امیركبیر – تهران (پردیس خودگردان)
- دانشگاه صنعتی سهند – تبریز
- دانشگاه شهید بهشتی – تهران
- دانشگاه صنعتی شاهرود
- دانشگاه صنعتی همدان
- دانشگاه غیرانتفاعی ایوانكی
- دانشگاه تبریز
- دانشگاه یزد
- دانشگاه غیرانتفاعی شیخ بهایی – اصفهان
- دانشگاه غیرانتفاعی شهید اشرفی اصفهانی
- دانشگاه غیرانتفاعی دانش البرز-آبیك
- دانشگاه نیشابور
- مركز آموزش عالی فنی و مهندسی بویین زهرا
- دانشگاه میبد

سؤالات متداول معرفی رشته مهندسی پزشكی 

طول تحصیل در رشته مهندسی پزشكی چقدر است؟

 طول دوره تحصیل رشته مهندسی صنایع برای مقطع كارشناسی، 4 سال است 


تعداد واحد درسی  رشته مهندسی پزشكی؟
كه تعداد 140 واحد درسی می بایست گذرانده شود. این 140 واحد درسی شامل دروس عمومی، پایه و تخصصی است كه برای هر گرایش متفاوت است.


ضرایب قبولی در رشته مهندسی پزشكی؟

داوطلبان گروه ریاضی در زیر گروه 1 می توانند این رشته را انتخاب كنند. مهندسی پزشكی در زیر گروه 1 قرار دارد و داوطلبان برای قبولی در این رشته باید به ضرایب زیر دقت كنند:

- ریاضی: ضریب 4
- فیزیك: ضریب 3
- شیمی: ضریب 3
 

دروس مهندسی پزشكی؟


- دروس عمومی: 20 واحد
- دروس پایه: 26 واحد
- دروس اصلی: 47 واحد
- دروس تخصصی: 47 واحد


گرایش های رشته مهندسی پزشكی؟
گرایش بیوالكتریك
گرایش بیومكانیك
گرایش بیومواد



رشته مهندسی پزشكی برای كدام داوطلبان مناسب است؟
تمامی داوطلبان گروه تجربی و ریاضی می توانند این رشته را برای ادامه تحصیل انتخاب كنند.



مهندسی پزشكی در چه مقطع هایی برای ادامه تحصیل وجود دارد؟
ادامه تحصیل در رشته مهندسی پزشكی برای مقاطع كارشناسی، كارشناسی ارشد و دكتری امكان پذیر است.


 آیا این رشته بدون كنكور دانشجو قبول می كند؟
 برخی از دانشگاه ها بر اساس سوابق تحصیلی برای این رشته دانشجو می پذیرند.


مهندسی پزشكی دقیقا در چه زمینه هایی فعالیت می كند و دارای چه حیطه هایی است؟
علم مهندسی پزشكی در زمینه طرای و تولید تجهیزات پزشكی بر اساس استاندارهای مشخص فعالیت می كند. این حرفه دارای سه حیطه اصلی است: طراحی و تولید تجهیزات پزشكی، نگهداری و تعمیر تجهیزات پزشكی و خرید و فروش تجهیزات پزشكی.




مهندسان پزشكی نیازمند چه توانایی ها و ویژگی هایی هستند؟
مهندسان پزشكی زمانی موفق عمل خواهند كرد كه توانایی ها و ویژگی های لازم در زمینه علم مهندسی پزشكی را داشته باشند. این افراد می بایست دارای استعداد و مهارت بالایی باشند، در ارائه ایده های جدید خلاقیت داشته باشند، علاقه مند به كار پژوهشی و تحقیقاتی باشند و همچنین توانایی كار تیمی را داشته باشند. تسلط به علوم ریاضیات، فیزیك، شیمی، زیست شناسی، زبان خارجی و نرم افزارهای خاص از سایر مهارت های لازم برای مهندسان پزشكی است.
   تاریخ: ۲۲:۴۱ - ۱۰/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۲۴۱