دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

دمیدن امید در روح زنان آسیب دیده
 
تهران - ایرنا - شركت در كلاس های روان درمانی برای مادران و فرزندان آسیب دیده شان اهمیت بسزایی دارد، چنین كلاس های كمك می كند تنش و افسردگی روحی آنها كاهش یافته و امید به زندگی و آینده در روح آنها دمیده شود.
دمیدن امید در روح زنان آسیب دیده در كلاس های روانشناسی به مادران آسیب دیده، امید به زندگی را تزریق می كنیم تهران - ایرنا - شركت در كلاس های روان درمانی برای مادران و فرزندان آسیب دیده شان اهمیت بسزایی دارد، چنین كلاس های كمك می كند تنش و افسردگی روحی آنها كاهش یافته و امید به زندگی و آینده در روح آنها دمیده شود.

شیوع ویروس كرونا و بویژه نوع انگلیسی آن بسیاری از كسب و كارها در سراسر دنیا را تعطیل كرده یا از رونق انداخته است كه در این میان افراد آسیب پذیر جامعه بیش از سایر اقشار آسیب دیده و شاید اقدامات دیرهنگام منجر به افسردگی و آسیب پذیری بیشتر آن ها شود چرا كه در كنار فشارهای اقتصادی كه این قشر را تحت تاثیر قرار می دهد، فشارهای روحی ناشی از آن مزید بر علت شده و ضرورت توجه به این اقشار بیش از گذشته احساس می شود.

در این میان بسیاری از موسسات و انجمن های خیریه در تلاش هستند تا شاخص نمودار خود را برای كمك به اقشار كم برخوردار جامعه بالا نگه دارند. هرچند در این روزها آنها نیز به مشكل برخورده اند اما تمام تلاششان این است با تزریق امیدواری به جامعه به كمك این افراد بروند تا این روزهای سخت برای آنها سخت تر و بدتر نشود.

رضا منصورنیا معاون ارتباطات بنیاد نیكوكاران شریف در این دوره خاص از برگزاری كارگاه های روانشناسی برای مادران و كودكان آسیب دیده تحت پوشش مجموعه شان می گوید. آنها با رعایت پروتكل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی سعی دارند به هر ضرب و زوری مادران آسیب دیده روحی را به این كلاس ها بكشانند تا در آینده بتوانند آنها را برای مهارت آموزی و نجات دادن زندگی خود و فرزندانشان كمك كنند.

مادرانی كه باوری به زندگی و آینده ندارند

زن جوان به صندلی تكیه داده و به نقطه ای خیره شده است. هر چند وقت یكبار چشم هایش پر می شود و سعی می كند با پلك زدن مداوم از سرازیر شدن اشك هایش جلوگیری كند. منتظر شروع كلاس روانشناسی است. او رسیدن به همین نقطه بعد از 8 ماه شركت در كلاس های روانشناسی را بسیار ارزشمند می داند و معتقد است با همین كلاس ها توانسته به مشكلات گذشته اش چیره شود و مسیر خود را برای به سرپرستی گرفتن فرزندانش پیدا كند.

منصورنیا می گوید: این مادر یكی از زنانی است كه در بدو ورود به مجموعه بسیار ناتوان و آسیب دیده روحی بود. فرزندانش توسط همسر جدیدش مورد آزار قرار گرفته و وقتی این خانم متوجه ماجرا می شود همسرش را برای رفاه حال فرزندانش ترك می كند. وقتی به ما مراجعه كرد كه روحیه خوبی نداشت اما امرو با گذشت 8 ماه و شركت در كلاس های روانشناسی حال و روز بهتری نسبت به قبل دارد. توانش را پیدا كرده و آماده این است كه سرپرستی فرزندانش را به عهده بگیرد.

مدت ها است كه در بنیاد نیكوكاران شریف با جدیتی بیش از قبل كلاس های روانشناسی بالینی برای مادران آسیب دیده و سرپرست خانوار و فرزندان آنها برگزار می شود بویژه در این شرایطی كه آنها بیش از پیش نیاز به حمایت و امیدواری به آینده دارند.

در این كلاس ها مادران سرپرست خانوار یاد می گیرند كه در مرحله اول شرایط نابسامان خود را بپذیرند و سپس برای بهبود اوضاع گام بردارند. خیلی از این مادران به دلیل آسیب های متعددی كه در زندگی دیده و سپری كرده اند، در بدو ورود باور، اعتقاد و امیدی به زندگی و آینده ندارند. حتی برخی حاضرند زندگی شان تمام شود اما كارشناسان ما با توجه به شرایط روحی و روانی مادر و نوع آسیبی كه متحمل شده اند، ورود كرده و در جلسات مداوم روانشناسی سعی می كنند آنها را به روال عادی زندگی بازگردانند.

جلسات روانشناسی اجباری است

شركت در كلاس های روانشناسی اهمیت زیادی دارد. اینطور نیست كه مادران هر زمان دلشان بخواهد در این كلاس ها حضور پیدا كرده یا شركت نكنند. به همین دلیل بنیاد نیكوكاران شریف این كلاس را پیش نیاز هر نوع حمایت دیگری از جمله سبد كالا و مستمری برای این مادران در نظر گرفته است. شاید شرایط روحی این مادران به صورتی نباشد كه بخواهند در كلاس ها شركت كنند. ممكن است منزوی شوند و فقط برای دریافت مستمری یا سبدخانوار و حمایت های دیگر به ما مراجعه كنند اما از آنجایی كه به چشم مشاهده كرده ایم كه جلسات روانشناسی چه معجزه ای كرده، به مادران توصیه كرده ایم كه برای دریافت حمایت های دیگر باید در این كلاس ها شركت كنند.

همین جلسات روانشناسی كمك می كند آنها در مرحله بعد امید به زندگی پیدا كرده و برای ساختن زندگی خوود و فرزندانشان قدم های مثبتی از جمله مهارت آموزی را بردارند. وقتی مادر از نظر روانی به شرایطی پایدار برسد؛ می تواند خود و فرزندش را مدیریت كند. به همین دلیل از چند جلسه بعد خودشان مایل به شركت در این كلاس ها و بهبود حال روحی و جسمی شان هستند. همچنین در كنار این جلسات ما برنامه های پزشكی نیز برای انها در نظر گرفته ایم تا از نظر پزشك زنان نیز تحت نظر باشند.

اما برای رفاه حال مادران در ساعاتی كه آنها در كلاس روانشناسی حضور دارند، فرزندانشان نیز در كلاس بازی درمانی همراه با كارشناسی متخصص سرگرم می شوند. در واقع در این كلاس بچه ها طی بازی درمانی هم از مشكلاتشان می گویند و هم كارشناسان برای كاهش تنش و افسردگی به آنها كمك می كنند.

در این روزها یكدیگر را تنها نگذاریم

منصورنیا درباره وضعیت بنیاد در دوره كرونا می گوید: تمام این خدمات و حمایت ها به مادران و فرزندان آنها با كمك های مردمی و هیات امنا انجام می شود. در این میان خیلی از كمك های مردمی از سوی اقشار متوسط جامعه صورت می گرفت. درست است كه مبالغ خیلی بالا نبود اما تعداد بالا كمك مان می كردند.

اما از زمان شیوع كرونا بنیاد و خیلی از مجموعه های خیریه با ریزش كمك های مردمی مواجه بوده اند. در این شرایط به دلیل از رونق افتادن كسب و كارها و فشارهای اقتصادی، گروه هایی از اقشار متوسط نیز خودشان به مرحله پایینی از نظر تمكن مالی تزل پیدا كرده و شرایط خوبی ندارند. به همین دلیل نمی توانند مثل سابق كمك مالی داشته باشند.

به گفته منصورنیا خیلی از زنان دستفروش از زمان شیوع كرونا، وابستگی شان به مجموعه آنها نسبت به قبل بیشتر شده. «خب یكی از مراحل كاری ما در بنیاد حرفه آموزی است تا از این مسیر زنان سرپرست خانوار مستقل شده و خودشان كسب درآمد كنند اما در این شرایط این كار خیلی سخت شده است. این درحالی است كه با توجه به ریزش كمك های مردمی بضاعت ما نیز محدودتر شده اما با این حال سعی می كنیم آنها را تنها نگذاریم و امیدواریم مردم با همراهی و همدلی و یاری خداوند یكدیگر را تنها نگذاشته تا این دوره سخت را پشت سر بگذاریم.

از: فاطمه شیری

برچسب ها
- آسیب های اجتماعی
- ویروس كرونا
- زنان سرپرست خانواده
- آسیب پذیری
- حقوق زنان
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۲۷ - ۰۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۴