دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

مدیران جسور می توانند ساختارهای معیوب را اصلاح و كارآمد كنند
 
ستاره صبح آنلاین/علی فریدونی: حدود 2 سال از مجلس یازدهم و 10 ماه از عمر دولت سیزدهم می گذرد. شاخص های اقتصادی نه تنها روند بهبودی شرایط را خبر نمی دهند بلكه حذف ارز ترجیحی باعث نگرانی در حوزه های مختلف اقتصادی شده است. ذبیح الله اعظمی ساردوئی نماینده مردم جیرفت در نطق میان دستور خود گفت: دولت ...
ستاره صبح آنلاین/علی فریدونی: حدود 2 سال از مجلس یازدهم و 10 ماه از عمر دولت سیزدهم می گذرد. شاخص های اقتصادی نه تنها روند بهبودی شرایط را خبر نمی دهند بلكه حذف ارز ترجیحی باعث نگرانی در حوزه های مختلف اقتصادی شده است. ذبیح الله اعظمی ساردوئی نماینده مردم جیرفت در نطق میان دستور خود گفت: دولت تاكنون اقدامات مفیدی انجام داده اما بااین وجود گرانی، فقر، بیكاری و فساد، مملكت را فراگرفته است. وی در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: مملكت را نمی شود با شعار و گفتاردرمانی اداره كرد و در راستای حل مشكلات مردم، چنانچه وزرای ضعیف استعفا ندهند و دولت، كابینه را ترمیم نكند، قطعاً مجلس انقلابی عذر چند وزیر را خواهد خواست. تحلیلگران و كارشناسان عملكرد مجلس انقلابی را هم مطلوب نمی دانند. باهنر عضو 7 دوره مجلس شورای اسلامی درباره عملكرد مجلس یازدهم می گوید: از 290 نماینده 10 نفر را نمی توان پیدا كرد كه منافع ملی را به منافع شخصی ترجیح دهند. دراین ارتباط ستاره صبح آنلاین گفتگویی با داریوش قنبری نماینده پیشین مجلس انجام داده كه در ادامه می خوانید: شما علت شرایط كنونی كشور در حوزه اقتصادی را چه می دانید؟
وضعیت امروز جامعه در شاخص های اقتصادی آن قدر بغرنج شده كه پرداختن به مسائل فرعی جز آسیب چیزی را به همراه ندارد. لازم است باید همگی برای برون رفت از وضعیت فعلی كشور تلاش كنند. باید بپذیریم كه اشكالات ساختاری در كشور وجود دارد كه نمی توان آن ها را معلول عملكرد یك دولت خاص دانست. تعدادی از اصلاح طلبان بر این عقیده هستند كه دولت مستقر فارغ از نگاه سیاسی خود، باید مشی اصلاح ساختاری را دنبال كند. انباشت مشكلات در مهروموم های اخیر منجر به ایجاد وضعیت كنونی شده كه مهم ترین آن را در مسائل اقتصادی می توان مشاهده كرد.

به نظر شما وظیفه دولت و سایر نهادها در شرایط كنونی چیست؟
كشور نیازمند اصلاحات اساسی در مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی است تا به تبع آن بخش زیادی از مشكلات مردم برطرف و از تشدید نارضایتی ها نیز جلوگیری شود. نباید انتظار داشت كه فقط دولت سیزدهم پاسخگوی وضعیت موجود باشد، بلكه تمامی دلسوزان كشور و البته كسانی كه زمانی در این كشور مسئولیت داشتند باید در كنار هم قرار بگیرند و ضمن ارائه راهكارهای عملی، به بهبود شرایط و عبور از وضعیت فعلی كمك كنند. شرایط كشور ایجاب می كند جناح ها به ""اختلافات سیاسی"" دامن نزنند. وقتی مردم كشور با مشكلات در حوزه معیشت، اشتغال، تورم و... مواجه هستند، یك عزم جدی باید در جامعه نخبگان شكل گیرد با پیدا كردن راه حل مشكلات موجود برداشته شود. بخش زیادی از اشكالات موجود به دلیل سوء مدیریت در مهروموم های گذشته رخ داده است. مدیران جسور می توانند ساختارهای معیوب را اصلاح كارآمد كنند.

ارزیابی شما از عملكرد دولت چیست؟
متأسفانه كارآمدی دولت فعلی همانند برخی دولت های گذشته پایین است. تا زمانی كه علل این ناكارآمدی ها از بین نرود، نمی توان انتظار داشت كه دولت سیزدهم كارنامه مطلوبی از خود به جا بگذارد. اینكه دولت و مجلس شرایط اقتصادی كشور كه برای بهبود آن نیازمند علم اقتصاد است با دستور مدیریت كنند درست نیست. نه تنها دولت، بلكه مجلس نیز در برخی اوقات تلاش كرده با دستور مسائل مرتبط با اقتصاد و روابط خارجی مثل مصوبه آذر 99 مجلس را رفع و رجوع كند این سیاست كارساز نخواهد بود. باید دانست كه مسائل اقتصادی تحت تأثیر گفتار و دستور قرار نمی گیرند، زیرا كه اقتصاد یك علم است و برای چالش های موجود در آن نیز باید راهكار علمی و عملی ارائه كرد. اگر یك سلسله قوانین مناسب در اختیار دولتی ها قرار بگیرد. اگر اعضای كابینه نیز عزم جدی برای رفع مشكلات داشته باشند، بسیاری از چالش های اقتصادی موجود در یك بازه زمانی مشخص به سمت حل شدن پیش خواهد رفت.

لینك كوتاه: http://www.setaresobh.ir/fa/main/detail/89532/
   تاریخ: ۲۲:۰۱ - ۱۰/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۹