دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

ترجمان دانش در حوزه علوم توانبخشی، زمینه ساز سلامت اجتماعی است
 
مسئول گروه ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشكی ایران:

ترجمان دانش در حوزه علوم توانبخشی، زمینه ساز سلامت اجتماعی است

مسئول گروه ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشكی ایران، امروز (چهارشنبه) در كارگاه " تدوین خبر ترجمان دانش " كه به همت مدیریت اطلاع رسانی پزشكی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی برگزار شد، گفت: ترجمان دانش در حوزه علوم توانبخشی، ضرورت جامعه و زمینه ساز سلامت اجتماعی است.

به گزارش خبرنگار وبدای دانشگاه علوم توانبخشی وسلامت اجتماعی، دكتر پروانه رحیمی مقدم در این خصوص افزود: ترجمان دانش در نظام سلامت، یك ضرورت است و در حال حاضر در معاونت تحقیقات و فناوری همه دانشگاه ها، زیر مجموعه ای به نام مدیریت فناوری سلامت و ترجمان دانش وجود دارد كه بیش از یك دهه آغاز به كار كرده و در زمینه ثبت پتنت، ارتباط با صنعت و زیرساخت مراكز فعالیت می كند .

وی اظهار داشت: بنابر خواست وزارت بهداشت، بحث ترجمان دانش به كمیته ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشكی ایران محول شده و بسیاری از دانشگاه ها، بحث ترجمان دانش را برای تولید علم و دانش كاربردی مد نظر قرار داده و آموزش می بینند.

مدرس كارگاه " تدوین خبر ترجمان دانش " تصریح كرد: در بحث ترجمان دانش، فقط تولید علم را دنبال نمی كنیم و در نهایت باید به فرهنگ سازی، پژوهش كاربردی و خدمت به جامعه برسیم.

دكتر رحیمی مقدم افزود: در حال حاضر در سایت پایگاه انتشارات نتایج پژوهش وزارت بهداشت، پیام هایی از سوی اساتید بارگذاری می شود كه شاخصی برای اثر پژوهش كاربردی در جامعه را نشان می دهد و این شاخص به مقوله كمی و كیفی توجه دارد.

وی گفت: در سال گذشته، 13 دانشگاه به صورت پایلوت در سایت پایگاه انتشارات نتایج پژوهش وزارت بهداشت فعالیت هایی داشتند ، اما نتایج نشان داد كه خیلی از دانشگاه ها مستندات لازم را نداشتند و در این كارگاه، در نظر داریم تا نحوه گذاشتن پیام، نوع پیام با بیان شاخص ها، نحوه ایجاد و بارگذاری پیام و ... به اعضای هیات علمی یادآوری شود، و بعد از پایلوت این طرح نیز می توان این شاخص را به پژوهش های حوزه بالینی و علوم پایه كل كشور تعمیم داد.

مسئول گروه ترجمان دانش دانشگاه علوم پزشكی ایران اظهار داشت: با توجه به رشته های توانبخشی اعم از روانشناسی مشاوره، گفتار درمانی و ... در بحث ترجمان دانش، بر اساس پروژه های انجام شده، بسیاری از استادان حوزه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی می توانند در حوزه تعریف دستورالعمل ها، بروشور ها و ... به عنوان محصول، وارد شوند .

دكتر رحیمی مقدم افزود: اساتید دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی، با توجه به رسالت این دانشگاه در حوزه های سلامت روان، سلامت اجتماعی و علوم توانبخشی، می توانند معرفی دانش كاربردی به جامعه در بحث سلامت روان و ... را كه از ضرورت های جامعه است، در نظر داشته باشند و با تولید بروشورهای آموزشی و سایر محصولات، موجب فرهنگ سازی و ارتقای سلامت جامعه شوند.

وی درخصوص بحث مستندات نیز گفت: پایگاه انتشارات نتایج پژوهش وزارت بهداشت در حوزه مستندات باید اساتید را تقویت نماید. به عنوان مثال، شهرداری برای كاهش آسیب های اسكلتی عضلانی فضای اداری كاركنان خود، درخواست ارائه محصولات ارگونومی از دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی دارد و اساتید این دانشگاه باید بتوانند مستندات قبل از انجام كار و اثربخشی بعد از پژوهش و كار را به نمایش بگذارند و با روندها و راهكارهای علمی، اثربخشی را نمایش دهند كه این مهم در پایگاه نیازمند تقویت است .

وی افزود: خیلی از اساتید فكر می كنند كه فعالیت كاربردی دارند، اما تجربه ثابت كرده دانشگاه ها باید با ارزیابی امتیاز ، ارزیابی اثر پژوهش در جامعه و ارائه شاخص هایی كه توسط وزارت بهداشت تعیین شده، كارهایی را ارائه دهند و به یك زبان و مفهوم واحد برسند تا مفهوم علم كاربردی در این مسیر تبیین شود.

دكتر رحیمی مقدم همچنین گفت: با توجه به این كه ترجمان دانش در كشور ما پدیده ای نسبتا ناشناخته و جدید است، تحلیل مفهوم در قالب كارگاه می تواند با واضح سازی مفهوم و انجام فعالیت های گسترده تر تحقیقاتی و ساخت ابزارهای پژوهشی در جهت شناسایی موانع، تسهیلگرها و مقدمات اجرایی لازم هموار سازد.

وی افزود: اگر ترجمان دانش در بحث توانبخشی و سلامت اجتماعی راه خود را بیابد به زودی سیاستگذاران، ذینفعان و جامعه توانخواه شاهد جریانات خوبی خواهند بود.

گفتنی است؛ در این نشست به مفهوم پیام، نحوه ایجاد پیام ، چگونگی اجرای ترجمان دانش، نحوه درج در سامانه، انتشار نتایج شاخص های اثرات پژوهش و ... پرداخته شد.

انتهای پیام/

تهیه و تنظیم خبر: گلرخ - نعیمی پور
   تاریخ: ۱۵:۲۶ - ۰۹/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۷