دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

موضوع تخلف در پذیرش دانشجوی دندانپزشكی قبل از طرح باید اثبات شود
 
دبیر شورای آموزش دندانپزشكی و تخصصی به دنبال اظهارنظر نمایندگان درباره تخلف پذیرش دندانپزشكی گفت:بی شك اگر تخلفی صورت گرفته با آن برخورد می كنیم اما قبل از هر چیز ابتدا باید تخلف اثبات شود.
موضوع تخلف در پذیرش دانشجوی دندانپزشكی قبل از طرح باید اثبات شود دبیر شورای آموزش دندانپزشكی و تخصصی به دنبال اظهارنظر نمایندگان درباره تخلف پذیرش دندانپزشكی گفت:بی شك اگر تخلفی صورت گرفته با آن برخورد می كنیم اما قبل از هر چیز ابتدا باید تخلف اثبات شود.

دكتر مهدی كدخدازاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: همان طور كه اطلاع دارید در دانشكده های دندانپزشكی علاوه بر دانشجویان دندانپزشكی، دانشجویان پروتز های دندانی، دستیاران تخصصی، دانشجویان انتقالی از خارج كشور و... هم حضور دارند. ضمن اینكه متاسفانه بدلیل مشكلات اطلاعات سامانه های موجود (كه البته در دوره اخیر با تشكیل یك كارگروه تخصصی در حال اصلاح است)، وزارت بهداشت اطلاعات موجود در ارتباط تعداد دانشكده و دانشجو را با سختی گردآوری كرد.

دبیر شورای آموزش دندانپزشكی و تخصصی گفت: وزارت بهداشت برای همفكری و تلاش برای ارتقاء سلامت جامعه در اختیار تصمیم ساز و تصمیم گیر در ستاد نقشه جامع علمی گذاشت ولی متاسفانه این اطلاعات علیه وزارت بهداشت در حال استفاده است كه از نظر اخلاقی كار درستی نیست و اگر سیاستگزاران و تصمیم سازان به اخلاق پایبند نباشد بی شك جامعه به انحطاط و ویرانی كشیده خواهد شد.

كدخدازاده با اشاره به اینكه موضوعی با عنوان تخلف در پذیرش دندانپزشكی صورت گرفته است، گفت: بی شك اگر تخلفی صورت گرفته باید با آن برخورد شود، ما هم موافقیم. اما قبل از هر چیز مطمئن شوید تخلف واقعا صورت گرفته؟ چه بوده؟ و توسط چه كسانی در كجا رخ داده؟! بعد در فضای رسانه، وزارت بهداشت را متهم كنید و تحت فشار قرار دهید.

وی یادآور شد: اگر تصمیم گیر پیش از این، از تعداد دانشجویان دانشكده ها و ظرفیت موجود خبر نداشت پس چگونه تصمیم بر افزایش ظرفیت گرفت و اگر می دانست و آگاه بود چرا پیش از این، موضوع را پیگیری و مطرح نكرده بود؟ چرا پس از این كه شورای عالی انقلاب فرهنگی -به درستی- پیشنهاد غیر كارشناسانه افزایش ظرفیت دندانپزشكی را برگرداند، موضوع تخلف مطرح شد؟

دبیر شورای آموزش دندانپزشكی و تخصصی اظهار داشت: ما در وزارت بهداشت چند ماهی است این مسئولیت را پذیرفته ایم و در پی ارتقاء كیفیت آموزش و اصلاح روندهای اداری هستیم، هرچند در این مدت بجای اینكه تمركز ما بر این مهم باشد دائما در حال پاسخگویی به شبهه هایی كه برای جامعه مطرح شده است هستیم.

وی گفت: كاش دوستان موافق افزایش ظرفیت به جای طرح مطالب غیر كارشناسی در فضای رسانه، در كارگروه های تخصصی و با بحث های علمی مسائل را پیش می بردند تا نه دائما وزارت بهداشت و مدیران را زیر سوال بروند و نه بزرگترین سرمایه اجتماعی كه همان اعتماد است، خدشه دار شود. آنهایی كه مردم را از برنامه های اصلاحی مدیران ناامید می كنند و دائما به مدیران اجرایی حوزه سلامت تهمت تعارض منافع و انحصارطلبی می زنند، بی شك خواسته یا ناخواسته در جناح دشمن بازی می كنند.

كدخدازاده تاكید كرد: اگر واقعا دغدغه مردم را داریم و هدف، ارتقاء سلامت جامعه است، مثل همه جای دنیا بگذاریم متخصصان و اندیشمندان آن حوزه تصمیم های تخصصی را بگیرند آنهم تصمیمات بسیار مهم در حوزه سلامت مردم. در هر كجای دنیا از هر دانشمند سلامت دهان و دندان اگر بپرسید كه آیا راه اصلاح و ارتقاء سلامت دهان و دندان افزایش ظرفیت دانشجوی دندان پزشكی و افزایش تعداد دندانپزشك است؟ بی شك پاسخ او منفی است و به شما خواهد گفت كه این راهكار غلط است.

وی افزود: پس چرا عده ای اینقدر اصرار بر افزایش ظرفیت دندانپزشكی دارند. حال آنكه می دانند و بارها گفته ایم كه كیفیت آموزش در دانشكده های دندانپزشكی نامناسب است و باید به فكر اصلاح این مهم بود.

دبیر شورای آموزش دندانپزشكی و تخصصی یادآور شد: بسیاری از كشورها كه سرانه دندانپزشكی آنها بیش از دوبرابر سرانه دندانپزشك ما است وضعیت شاخص تجربه پوسیدگی آنها بهتر از ما نیست. همه مطالعات نشان می دهند كه شاخص تجربه پوسیدگی(DMFT) با افزایش دندانپزشك، افزایش می یابد. همه محققین حوزه سلامت افزایش تعداد دندانپزشك را در ارتقاء سلامت جامعه تایید نمی كنند اما جای تاسف است كه عده ای بر آن اصرار دارند. چرا؟

وی خاطرنشان كرد: اگر هدف سلامت دهان و دندان است، مسیر آن مسیر پیشگیری و بهداشت است، اگر به درمان می اندیشیم باید پرداخت از جیب مردم را كم كنیم كه راه های خود را دارد و قطعا راهكار آن افزایش دندانپزشك نیست.

كدخدازاده در مورد دانش آموختگان خارج از كشور و اصرار به سهل تر كردن ورود ایشان به درمانگری در رشته دندانپزشكی گفت: در آزمونی كه برای دانش آموختگان خاج از كشور تاكنون برگزار شده ملاك قبولی 70 درصد نمره 5 درصد همان گروهی است كه آزمون می دهند. جالب توجه است كه حد نصاب نمره قبولی با این روش، معمولا 30 از 100 است و جالب تر آنكه بسیاری از این افراد همین نمره 30 از 100 را نمی آورند.

وی تاكید كرد: بارها با من به عنوان دبیر شورای آموزش دندانپزشكی و تخصصی تماس گرفته شده كه این حد قبولی را كمتر كنید تا تعداد بیشتری قبول شوند! البته این كار را نكرده ام چرا كه هم غیر قانونی و هم خیانت به مردم است، چون این افراد می خواهند وارد مسیر درمانگری شوند.

دبیر شورای آموزش دندانپزشكی و تخصصی اظهار داشت: جای تاسف است كه عده ای اصرار دارند كه مسیر ورود این افراد به حوزه درمان دندان پزشكی راحت تر شود. بگذارید نخبگان و دانشگاهیان و دانشمندان عرصه سلامت برای این حوزه تصمیم بگیرند.

كدخدازاده افزود: ما همیشه در بحث سلامت دهان و دندان به اطلاعات علمی و تجربه های بین المللی استناد كرده ایم اما ما را به همصدایی با صنف متهم می كنند. اگر صنف حرف ما را زده، حرف علمی زده است و باید به او آفرین گفت.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۱۱:۵۳ - ۰۹/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱