دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

اجرای غربالگری اختلال حافظه برای افراد 60 تا 75 سال
 
تهران - ایرنا - معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی كشور گفت: در حال برنامه ریزی های اولیه هستیم تا پایان امسال برنامه غربالگری اختلال حافظه (دمانس) را برای افراد 60 تا 75 سال در 2 استان كشور به صورت آزمایشی اجرا كنیم و درنهایت این برنامه در سراسر كشور اجرا شود.
اجرای غربالگری اختلال حافظه برای افراد 60 تا 75 سال تهران - ایرنا - معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی كشور گفت: در حال برنامه ریزی های اولیه هستیم تا پایان امسال برنامه غربالگری اختلال حافظه (دمانس) را برای افراد 60 تا 75 سال در 2 استان كشور به صورت آزمایشی اجرا كنیم و درنهایت این برنامه در سراسر كشور اجرا شود.

افروز صفایی فرد در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با بیان اینكه دمانس نوعی اختلال حافظه است، افزود: هدف از اجرای این برنامه این است كه بتوانیم با تشخیص به موقع دمانس و مداخلات سیر بیماری را كندتر كنیم تا در نتیجه سیر ناتوانی افراد كمتر شود.

وی اضافه كرد: این برنامه فعلا به صورت پایلوت در 2 استان انجام می شود و استان های پیشنهادی، استان های یزد و مركزی هستند كه از نیمه دوم سال كار اجرایی خواهد شد. پرسشنامه هایی در این زمینه تهیه و تنظیم شده كه از طریق آنها می توانیم تشخیص دهیم كه فرد در معرض خطر دمانس است و سپس با مداخلات توانبخشی بتوانیم جلوی سیر بیماری را بگیریم.

معاون پیشگیری از معلولیت های سازمان بهزیستی كشور با اشاره به اینكه غربالگری دمانس در 2 استان كشور از طریق فراخوان انجام می شود، ادامه داد: در حال تهیه اقدامات اجرایی هستیم و در این برنامه مشاركت خانواده ها موثر است.

صفایی فرد اظهار داشت: در اجرای این برنامه پرسشگران را آموزش می دهیم كه چگونه می توانند سالمند را بررسی كنند و براساس این آموزش ها، سالمندان غربال می شوند؛ سپس به متخصصان اعصاب و روانپزشك ارجاع داده می شوند تا تشخیص نهایی گرفته شود.

وی اظهار امیدواری كرد تا بودجه این برنامه در اسرع وقت تامین و برنامه زودتر اجرایی شود.

به گزارش ایرنا، در حال حاضر 84 میلیون و 973 هزار نفر جمعیت كل كشور است كه از این تعداد، هشت میلیون و 863 هزار نفر برابر با 10.43 درصد كل جمعیت را سالمندان تشكیل می دهند.

از هشت میلیون و 863 هزار نفر جمعیت سالمند كشور، چهار میلیون و 268 هزار نفر آنان مردان و چهار میلیون و 595 هزار نفر آنان، زنان هستند. پیش بینی ها براساس سناریوهای جمعیتی این است كه از سال 1398 تا 1423 یعنی طی 23 سال جمعیت سالمند ایران دو برابر می شود و به 20 درصد كل جمعیت می رسد. در حال حاضر جمعیت كل كشور برابر با 84 میلیون و 973 نفر است.

یكی از اختلال های شایع در سالمندی، اختلال های شناختی و در رأس آنها دمانس است. دمانس اختلالی پیشرونده و در مراحل انتهایی آن غیر قابل درمان است. تشخیص زودرس دمانس می تواند به درمان آن كمك شایانی كند.

برچسب ها
- زوال عقل
- معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۰:۱۶ - ۰۹/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۴