دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

چاره معلولان فاقد گواهینامه یا خودرو برای تسهیل «تردد» چیست؟
 
سازمان بهزیستی و پلیس راهور ناجا با همكاری مشترك به افراد معلول واجد شرایط «پلاك خودرو ویژه معلولان» می دهند و از آنجایی كه در حال حاضر تعداد متقاضیان دریافت پلاك ویژه زیاد است، ممكن است این افراد از نظر دستورالعملی و ضوابط قانونی بهزیستی و پلیس راهور شرایط دریافت پلاك ویژه را نداشته باشند. بر ...
چاره معلولان فاقد گواهینامه یا خودرو برای تسهیل «تردد» چیست؟ به گزارش ایسنا، پلاك خودروی ویژه معلولان امكان بهره مندی فرد دارای معلولیت از جای پارك ویژه معلولان را برای آنها فراهم می كند و از سوی دیگر پلیس و سایر رانندگان با مشاهده این پلاك متوجه می شوند كه فرد راننده، دارای معلولیت است.

فروردین ماه بود كه محسن ایروانی، سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی كشور به ایسنا اعلام كرد كه صدور مجوز برای پلاك ویژه خودروی معلولان مبتنی بر بودجه نیست. صدور این مجوزها فقط وابسته به این امر است كه معلولان جسمی حركتی اندام تحتانی دارای خودرو و گواهینامه بتوانند از این امتیاز جهت انجام فعالیت های شغلی و اجتماعی بهره مند شوند.

اما طبق گفته سرپرست دفتر توانمندسازی معلولان، روند اعطای پلاك ویژه خودرو به این صورت است كه پس از ارائه درخواست كتبی از سوی معلولان متقاضی به واحدهای مددكاری شهرستان ها، در صورت برخورداری از شرایط اولیه دریافت پلاك ویژه (معلولان جسمی حركتی متوسط، شدید و خیلی شدید مطابق با دستورالعمل) موارد به كمیته توانبخشی ارجاع و در صورت تایید نهایی توسط مدیر شهرستان به استان مربوطه ارجاع داده می شود. بهزیستی استان ها پس از جمع آوری تقاضاهای شهرستان های تابعه، آنها را در قالب لیست واحدی به بهزیستی كل كشور اعلام می كند.

وی ادامه داد: در نهایت دفتر توانمندسازی معلولان سازمان بهزیستی كشور مشخصات تمامی معلولان واجد شرایط را در قالب یك لوح فشرده به صورت محرمانه و مهر شده به معاونت فنی مهندسی و خدمات ترافیك پلیس راهور ارسال می كند كه پس از طی مراحل اداری، بارگذاری اطلاعات بر روی سایت راهور ناجا صورت می گیرد و معلولان می توانند با در دست داشتن مدارك شناسایی و معرفی نامه استان به واحدهای تعویض پلاك مراجعه و پلاك خود را تعویض كنند.

چندی پیش یوسف رضایی، معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران به ایسنا نیز در این باره گفت كه براساس آخرین دستورالعمل ارسال شده، صدور مجوز پلاك ویژه خودرو برای افراد دارای معلولیت منوط بر این است كه افراد دارای معلولیت شدید و خیلی شدید در اندام تحتانی و دارای خودرو و گواهینامه باشند تا بتوانند از این امتیاز جهت انجام فعالیت های شغلی و اجتماعی بهره مند شوند.

وی با بیان اینكه در حال حاضر تعداد متقاضیان دریافت پلاك ویژه زیاد است، اما این افراد از نظر دستورالعملی و ضوابط قانونی بهزیستی و پلیس راهور شرایط دریافت پلاك ویژه را ندارند، گفت: بر همین اساس بهزیستی برای این افراد خدمت دیگری در قالب بسته تردد در نظر گرفته است؛ بهزیستی با شهرداری توافق كرده تا افرادی كه فاقد شرایط دریافت پلاك ویژه خودروی معلولان هستند، از مجوز ورود به طرح ترافیك استفاده كنند.

به گفته معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران درخصوص افراد دارای معلولیتی كه فاقد توانایی رانندگی یا خودرو هستند، تعدادی از افراد دارای معلولیت كه فاقد گواهینامه هستند می توانند از طریق یكی از 6 نفر بستگان درجه یك (پدر، مادر، خواهر، بردار، همسر و فرزند) به شرط زندگی با فرد معلول از مجوز ورود به طرح ترافیك بهره مند شوند. این افراد می توانند با ورود به سایت «تهران من» و ثبت پلاك خودرو و انجام مراحل قانونی و نیز ارائه اسناد و مدارك معتبر به مددكار مربوطه، از این خدمت در طول سال استفاده كنند.

برای بهره مندی از مجوز ورود به طرح ترافیك، لیستی از اسامی این افراد از سوی بهزیستی به شهرداری ارائه می شود.

وی گفت: همچنین تعدادی از افراد دارای معلولیت هستند كه والدین یا سرپرست این افراد فاقد خودرو هستند كه برای این افراد نیز كمك هزینه ایاب و ذهاب از سوی سازمان بهزیستی در نظر گرفته شده است.

معاون امور توانبخشی بهزیستی استان تهران تصریح كرد: كمك هزینه ایاب و ذهاب كه هر سه ماه یكبار به افراد دارای معلولیت با شرایط ذكر شده پرداخت می شود معادل 960 هزار تومان برای ساكنین سه شهرستان تهران، ری و شمیرانات و 720 هزار تومان برای سایر شهرستانهای استان (به ازای یك سال پرداخت می شود) است.

لازم به ذكر است كه به دلیل وجود محدودیت هایی در ارائه كمك هزینه ایاب و ذهاب، اولویت سازمان برای ارائه این خدمت، با مددجویانِ نیازمند به خدمات درمانی است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۴:۲۲ - ۱۷/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱