دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

2 تا 7 سالگی زمان طلاییِ آموزش كودكان اُتیسم است
 
رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره كل آموزش و پرورش استان كرمانشاه با بیان اینكه زمان نقش كلیدی در درمان اتیسم دارد، گفت: سنین دو تا هفت سالگی زمان طلاییِ آموزش كودكان اتیسمی است.
2 تا 7 سالگی زمان طلاییِ آموزش كودكان اُتیسم است علی محمدبیگی در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینكه خانواده ها بعد از تولد كودك گاه بعد از شش ماهگی و اكثرا بعد از دو سالگی- با توجه به علایمی كه كودك نشان می دهد- متوجه فرق كودك خود با دیگر كودكان شده و به پزشك مراجعه می كنند، گفت: مشكلی كه خانواده های دارای فرزند اتیسمی دارند این است كه اغلب با تشخیص بیماری در فرزندشان وارد فاز انكار شده و در مقابل پذیرش بیماری مقاومت می كنند و همین انكاركردن زمان مناسب برای درمان را از دست می دهد.

رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی اداره كل آموزش و پرورش استان كرمانشاه با بیان اینكه زمان نقش كلیدی در درمان كودكان اتیسمی دارد، گفت: از نظر روانپزشكان سنین دو تا هفت سالگی زمان طلایی برای توانبخشی و آموزش كودكان دارای این اختلال است و هرچه زمان بگذرد چون مغز در حال رشد است، فرایند درمان دچار مشكل می شود.

محمدبیگی تاكید كرد: هر چه تشخیص و درمان بیماری زودتر شروع شود، احتمال كمك به درمان بیشتر می شود.

وی با بیان اینكه در سنین پایین روند درمان و توانبخشی بر پایه كاردرمانی، گفتاردرمانی، بازی درمانی و ... انجام می شود، گفت: در موارد خفیف با شناسایی و مداخله به هنگام، بیماری به طور كامل كنترل و كودك زندگی عادی خواهد داشت.

محمدبیگی تاكید كرد: اولین كاری كه خانواده های دارای فرزند اتیسمی باید انجام بدهند این است كه بپذیرند فرزندشان مشكل داشته و نیاز به حمایت ها و آموزش های ویژه دارد و در صورت پذیرش مسئله بخش زیای از راه را رفته اند.

وی در ادامه با اشاره به شناسایی 22 كودك اتیسمی در ارزیابی های بدو ورود به مدرسه در سال تحصیلی گذشته، گفت: در برخی موارد كودكان اتیسمی با گذراندن دوره آموزشی خاص و بعد از یك فرآیند یك، دو و یا چند ساله - بسته به شدت بیماری - ممكن است برای ادامه تحصیل به مدارس عادی معرفی شوند، لذا از خانواده ها انتظار داریم در مواردی كه فرزندشان مشكل دار تشخیص داده می شود با مجموعه آموزش و پرورش همكاری لازم را برای آموزش فرزندشان داشته باشند.

محمدبیگی با بیان اینكه در استان حدود 100 دانش آموز اتیسمی مشغول تحصیل هستند، گفت: 54 نفر از این دانش آموزان در یك مدرسه ویژه دانش آموزان اتیسمی در شهر كرمانشاه و مابقی به صورت كلاس های ضمیمه در كنار سایر دانش آموزان مشغول به تحصیل هستند.

وی با اشاره به نامناسب بودن مدرسه اتیسمی كرمانشاه از نظر زیرساختی، توضیح داد: در راستای ارائه خدمات آموزشی بهتر به این دانش آموزان به همت خیرین یك مدرسه ویژه برای این دانش آموزان در كرمانشاه در دست ساخت است كه هم اكنون كار ساخت پروژه در مرحله ای است كه سهم خیرین به اتمام رسیده و مدرسه برای ادامه كار در اختیار مجموعه نوسازی مدارس قرار گرفته و بر اساس وعده های داده شده تا پایان سال تحویل خواهد شد.

محمدبیگی اضافه كرد: مدرسه ویژه كودكان اتیسمی با 1130 متر زیربنا با 15 كلاس درس در دست ساخت است و دارای بخش های تخصصی برای آموزش دانش آموزان اتیسمی خواهد بود.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۰:۵۹ - ۱۵/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۵