دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

وبینار ارتقای سلامت محیط كار با رویكرد كووید 19 برگزار شد
 
دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی


وبینار ارتقای سلامت محیط كار (بیمارستان ها و مراكز بهداشتی)با رویكرد كووید 19 توسط دانشكده بهداشت و ایمنی برگزار شد .

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی به نقل از دانشكده بهداشت و ایمنی در این وبینار اساتید و صاحبنظران  در  دو پنل تخصصی به ارایه تازه ترین مطالب علمی در این زمینه پرداختند.



در پنل اول با عنوان بیمارستان ارتقا دهنده سلامت، دكتر اسلامی رییس دانشكده بهداشت و ایمنی با اشاره به اهمیت بهداشت و پیشگیری در كووید 19 گفت: با توجه به شیوع ویروس كرونا در سطح جهان، می توان از این پاندمی به عنوان یك فرصت برای بازمهندسی نظام بهداشتی كشور استفاده كرد.

وی در ادامه تاكید كیرد: قطعا بیمارستان ها و مراكز درمانی باید پیشگیری را به عنوان یكی از مسایل اساسی و مهم بهداشتی مد نظر قرار دهند .

در ادامه دكتر نسترن كشاورز محمدی عضو هیئت علمی گروه بهداشت عمومی دانشكده به بیان مطالبی درخصوص رویكرد بیمارستان ارتقا دهنده سلامت پرداخت.

وی با اشاره به تاریخچه بیمارستان های ارتقا دهنده سلامت در دنیا  در ادامه سخنان خود به تبیین  نیازهای بیمارستان،  تغییر رویكرد و سیاست های آنان پرداخت و درخصوص استراتژی، چالش ها و رویكردهای پیش روی ایجاد و توسعه این قبیل بیمارستان ها در سطح كشور توضیحاتی ارایه كرد.

دكتر وزیری  دبیر علمی وبینار و معاون دانشجویی و فرهنگی دانشكده نیز موضوع ارتقای سلامت در بیمارستان های تهران را مورد بررسی قرار دارد و تاكید كرد: هدف سوق دادن بیمارستان ها از" درمان محوری" به" سلامت محوری" است.

دكتر وزیری در ادامه به مطالعه ای اشاره كرد كه  با استفاده از ابزار بومی نسخه ایرانی ابزار خود ارزیابی سازمان جهانی بهداشت توسط وی وهمكارانش طراحی و اعتبار سنجی شده بود و در بیمارستانهای شهرتهران انجام شد.

وی با اشاره به نتایج این مطالعه گفت:  در حال حاضر بخشی از استانداردهای بیمارستانهای ارتقا دهنده سلامت در بیمارستانهای تهران اجرا می شود. با توجه به آمادگی متفاوت بیمارستانها  برای تبدیل شدن به بیمارستان ارتقا دهنده سلامت، بهتر است روند استقرار این رویكرد در ایران تدریجی و داوطلبانه  صورت گیرد .

در ادامه وبینار ملا طایفه رییس گروه تعالی سازمانی بیمارستان امام حسین (ع)  به ارایه  تجربیات و اقدامات انجام شده در این مركز  به عنوان بیمارستان ارتقاء دهنده سلامت در طغیان كووید 19 پرداخت و افزود:  در این مركز به صورت جدی در حال پیاده كردن استانداردها  و ساب استانداردها هستیم .

به گفته وی از ابتدای شیوع  كرونا تاكنون موفقیت های خوبی را به دست آوردند و كلینیك ارتقای سلامت و پیشگیری با همكاری متخصصان و پرسنل بیمارستان راه اندازی شده است .

در خاتمه این پنل دكتر باقری عضو هیئت علمی گروه HSE و معاون پشتیبانی دانشكده نیز گزارشی اجمالی از نتایج به دست آمده از طرح پژوهشی با موضوع فرسودگی شغلی، استرس، اضطراب و افسردگی در پرسنل بیمارستان های دانشگاه در طغیان كویید 19 ارایه كرد.

وی یادآور شد : نتایج این پژوهش نشان می دهد كه در طغیان دوم كووید 19 میزان مشكلات روحی روانی و فرسودگی شغلی  در پرسنل بیمارستانها نسبت به مطالعات قبل از كووید افزایش یافته است .

در پنل دوم وبینار با عنوان مدیریت HSE ، عوامل ارگونومیكی و اجتماعی در بیمارستان ابتدا دكتر علی رمضانخانی مدیر گروه بهداشت عمومی دانشكده بهداشت و ایمنی درخصوص تاثیر عوامل اجتماعی در كووید 19 سخنرانی كرد.

وی سلامت را مجموعه ای از ابعاد مختلف جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی دانست و نیاز به توجه  ویژه به سلامت روانی جامعه و حمایت های اجتماعی از سرمایه انسانی را امری مهم تلقی كرد .

سپس دكتر رضا غلام نیا مدیر گروه HSE دانشكده  به بیان نقش مدیریت HSE در بیمارستان در طغیان كووید 19 پرداخت.

وی  ضمن تعریف HHSE(Hospital Health Safety & Environment) ، عناصر مدیریتی و اهداف كلان آن را مطرح كرد .

در ادامه دكتر مهناز صارمی مدیر گروه ارگونومی دانشكده بهداشت و ایمنی رعایت اصول ارگونومی و استقرار سیستم های ارگونومی در بیمارستان ها را امری مهم برشمرد و توجه به آن را امری ضروری دانست .

دكتر رضا سعیدیعضو هیئت علمی و دانشیار گروه HSE و معاون پژوهشی مركز تحقیقات ارتقای سلامت محیط كار  در ارتباط با شاخص های ارزیابی عملكرد HSE در بیمارستان ها مطالبی را بیان كرد.

وی با اشاره به ریسك های HSE در بیمارستان ها به بیان ضرورت و اهمیت مدیریت HSE در بیمارستان ها و ارایه مدل پیشنهادی ارزیابی عملكرد HSE پرداخت .

این وبینار علمی با پرسش و پاسخ شركت كنندگان به صورت مجازی به كار خود پایان داد .

انتهای پیام/

كدخبرنگار: 7700 س.ع
منبع خبر:
اخبار علمی
   تاریخ: ۱۴:۵۱ - ۰۲/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۰