دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

16 مركز پشتیبانی شغلی معلولین در كشور فعالیت می كنند
 
رئیس گروه توانبخشی حرفه ای وآماده سازی مهارتی معلولان سازمان بهزیستی كشور از فعالیت 16 مركز پشتیبانی شغلی معلولین در كشور خبر داد و گفت: اشتغال معلولان یك نگاه جدیدی هست كه به آن پرداخته شده چراكه پیش از این معلولان در یك محیط بسته و دور از جامعه بودند و معلولیت را یك محدودیت بزرگ می دانستند در ...
16 مركز پشتیبانی شغلی معلولین در كشور فعالیت می كنند حمیدرضا اسماعیلی روز دوشنبه، 13 تیر ماه، در نشست تخصصی مراكز پشتیبانی شغلی (SE) كشور در تبریز اظهار كرد: بدنبال این هستیم كه بتوانیم معلولان را به محیط های واقعی كار بكشانیم و یك شغل پایدار برای آنها تعریف شود.

وی ادامه داد: به طور قطع ایجاد یك شغل برای یك فرد معلول به مراتب سخت تر است تا اینكه شرایطی فراهم شود تا با كمك آن افراد دارای معلولیت راحتتر در جامعه حضور پیدا كنند.

وی افزود: SE یا اشتغال حمایت شده، روشی است بین المللی و موفق در ایجاد اشتغال برای افراد دارای معلولیت كه باید در هر كشور، مطابق با فرهنگ و رسوم آن بومی سازی شود.

اسماعیلی خاطرنشان كرد: پشتیبانی برای اشتغال، راه كاری است كه از سوی افراد یا نهادهایی اعمال می شود و توسط آن، افراد با ناتوانی­ های مختلف را برای تصاحب كار مناسب حمایت می­ كنند كه این حمایت باید به گونه­ ای باشد كه هم در كسب یك شغل مناسب و هم در حفظ آن در طول مدت زندگی فرد دارای معلولیت به صورت سیستماتیك اثر كمك كننده­ ای داشته باشد.

وی یادآور شد: بر این اساس می­ توان گفت كه SE روشی است بسیار مؤثر برای اشتغالزایی پایدار و خوداشتغالی در افراد دارای معلولیت­ های مختلف و دراین روش كه در فاصله سال های 1970 تا 1980 با این هدف كه داشتن شغلی با حقوق مناسب در یك بازار كار عادی، حق همه ی افراد جامعه است، در كشور آمریكا پایه ریزی شد و فرد توان یاب كه حمایت دریافت می­ كند، نیازی به تمركز ویژه برای كارآموزی و محل مخصوص انجام كار ندارد.

وی اضافه كرد: باید به این نكته مهم توجه داشت، كسانی كه از روش اشتغال حمایت شده استفاده می كنند، معتقدند هر انسانی بدون توجه به میزان معلولیت، حق اشتغال دارد و همچنین این وظیفه همیار شغلی است كه آموزش لازم و مناسب را به فرد توان یاب داده و او را در راستای كسب شغل و سپس حفظ آن یاری كند.

اسماعیلی، متذكر شد: با روش SE وقت و زمان فرد، فقط صرف آموزش محض نمی­ شود چراكه آموزشی كه منجر به كسب شغل و درآمد نشود، باعث كاهش انگیزه در فرد می­ شود همچنین ­با استفاده از این روش می آموزیم به تمام افراد، باید به دید یك شهروند نگاه كرد و تمام حق و حقوق یك انسان و یك شهروند را برای عزیزان توان یاب نیز قائل شد.

وی در خصوص مزایای استفاده از SE، گفت: كار در محیط­های عمومی، دید فردی، كسب حداقل دستمزد با توجه به قوانین وزارت كاری، ادامه پشتیبانی از فرد تا دو سال پس از استخدام، فراهم كردن امكان خوداشتغالی و فراهم كردن امكان كارورزی از مزایای SE است.

به گزارش ایسنا، اسماعیلی افزود: روش SE دارای هفت گام اصلی است كه حضور و همراهی همیار شغلی در محل كار الزامی است و گام آخر در روش اشتغال حمایت شده، پشتیبانی از فرد، در محل كار و خارج از آن است.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۳:۲۴ - ۱۳/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۲۱۳