دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

اگر هر روز 11 ساعت می نشینید، منتظر این "خطرِ مرگبار" باشید!
 
یك كارشناس ارگونومی با اشاره به خطرات بسیار كم تحركی، "مرگ زودرس" را برای افرادی كه روزانه یازده ساعت می نشینند، بسیار محتمل دانست.
اگر هر روز 11 ساعت می نشینید، منتظر این پیام خانلری در گفت و گو با ایسنا، با اشاره به افزایش كم تحركی در جوامع امروزی، گفت: با توجه به رشد سریع تكنولوژی، كم تحركی هم در محل كار و هم در زندگی شخصی افراد در حال افزایش است.

وی در تعریف كم تحركی گفت: عموما نشستن های ثابت بیش از 30 دقیقه را رفتار كم تحرك می دانند، اما در مجموع نشستن، تكیه دادن، دراز كشیدن و هر حالتی كه كمتر از یك و نیم "مِت" (یك "مِت" تقریبا برابر با مصرف یك و نیم كیلو كالری به ازای هر كیلوگرم وزن بدن در هر ساعت است) انرژی مصرف كند جزو رفتارهای كم تحرك طبقه بندی می شود.

خانلری با هشدار نسبت به عواقب خطرناك كم تحركی و نشستن های طولانی مدت، گفت: كم تحركی علاوه بر چاقی و ایجاد برخی اختلالات اسكلتی عضلانی، ریسك ابتلا به بیماریهای قلب و عروقی، دیابت و برخی سرطان ها را نیز افزایش می دهد.

وی خطر مرگ زودرس را هم برای افراد كم تحرك محتمل دانست و افزود: خطر مرگ زودرس برای افرادی كه بیش از یازده ساعت در طول روز می نشینند، بیش از سایر افراد است. این افراد حتی اگر به طور منظم ورزش كنند، اما برای مدت طولانی در طول روز بنشینند، بازهم در معرض این خطر خواهند بود.

این دانشجوی دكترای تخصصی ارگونومی به تاثیرات منفی كم تحركی بر ذهن و روان افراد هم اشاره كرد و افزود: كم تحركی می تواند احتمال ابتلا به افسردگی و اضطراب را افزایش داده و عملكرد مغز را نیز كاهش دهد.

خانلری تاكید كرد: كاركنان اداری كه بیشترین زمان كار خود را در حالت نشسته و بی تحرك قرار دارند، بیش از سایر گروه ها در معرض این آسیب های روانی قرار دارند.

وی در ادامه در تشریح برخی راهكارها جهت افزایش تحرك و كاهش زمان نشستن، توصیه كرد افراد بعد از حدود نیم ساعت تا 45 دقیقه حتما از صندلی خود بلند شده و چند قدم راه رفته و یا تغییر وضعیت بدنی داده و به انجام چند حركت كششی بپردازند.

وی افزود: همچنین توصیه می شود افرادی كه بیشتر طول روز را رانندگی می كنند(رانندگان تاكسی و خودروهای سنگین) حتما در حالت ایستاده و پیاده روی به استراحت بپردازند.

خانلری گفت: توصیه می شود افراد و بویژه كارمندان بخشی از مسافت منزل تا محل كار را بصورت پیاده و یا با دوچرخه طی كرده و یا درصورت استفاده از اتوبوس های بین شهری یا مترو، یك ایستگاه زودتر پیاده شده و مابقی مسیر را پیاده روی كنند و یا افراد در صورت استفاده از خودروهای شخصی، آن را در محل دورتری از محل كار پارك كرده و مسافت باقی مانده را پیاده روی كنند.

وی افزود: افراد می توانند جهت افزایش تحرك، ملاقات با دوستان خود را با پیاده روی همزمان كرده و دون فره یا گروهی به پیاده روی بپردازند.

خانلری خاطرنشان كرد: برای جلوگیری از خستگی و آسیب چشم هم توصیه می شود افراد از قانون 20-20-20 استفاده كنند، بر اساس این قانون لازم است افراد هر 20 دقیقه یكبار به شیء یا نقطه ای به فاصله 20 فوتی (6 متری)، به مدت 20 ثانیه نگاه كنید.

این دانشجوی دكترای تخصصی ارگونومی گفت: در مجموع توصیه می شود افراد 50 درصد زمان كاری خود را به صورت نشسته و 30 درصد را بصورت ایستاده فعالیت داشته باشند و 20 درصد مابقی هم را هم به قدم زدن و پیاده روی اختصاص دهند و فعالیت های كاری مانند تماس های تلفنی را در چنین وضعیتی انجام دهند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۰۸:۵۳ - ۲۱/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۲