دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

با كمر درد خداحافظی كنید
 
كمردرد یكی از شایع ترین مشكلاتی است كه اغلب افراد با آن درگیر بوده و حداقل یك بار در زندگی آن را تجربه كرده اند. درد كمر سن و سال نمی شناسد و ممكن است حتی برای افراد زیر بیست سال نیز اتفاق بیافتد، اما اغلب در سنین 30 تا 50 سال رخ می دهد و علت های مختلفی دارد.
كمردرد یكی از شایع ترین مشكلاتی است كه اغلب افراد با آن درگیر بوده و حداقل یك بار در زندگی آن را تجربه كرده اند. درد كمر سن و سال نمی شناسد و ممكن است حتی برای افراد زیر بیست سال نیز اتفاق بیافتد، اما اغلب در سنین 30 تا 50 سال رخ می دهد و علت های مختلفی دارد.

با كمر درد خداحافظی كنید
درمان فوری كمردرد

گاهی اوقات این درد به دلیل آسیبی كه به ستون فقرات و استخوان های ناحیه كمر وارد می شود، اتفاق می افتد. در برخی موارد نیز به دلیل كار و فعالیت زیاد ایجاد می شود و فرد در كمر خود احساس ناراحتی می كند كه در این صورت معمولا با كمی استراحت، كمردرد تسكین می یابد. در واقع روش های درمان این بیماری و راهكارهایی كه برای آن تجویز می گردد، به شدت درد و آسیب وارد شده به آن بستگی دارد.

با كمر درد خداحافظی كنید

كمردرد حاد و مزمن

كمردرد براساس علت ایجاد درد و مدت پایداری آن، به دو دسته حاد و مزمن تقسیم می شود. كمردرد حاد، كوتاه مدت بوده و معمولا بین چند روز تا چند هفته طول می كشد. در این جا فرد، نیاز به درمان یا داروی خاصی ندارد و تنها با رعایت توصیه های پزشك و مراقبت های لازم در این زمینه، بهبود می یابد. این نوع كمردرد اغلب به دلایلی چون افتادن از بلندی، رگ به رگ شدن عضلات كمر، كشیدگی یا گرفتگی، چاقی بیش از حد و بارداری خانم ها اتفاق می افتد.

اگر كمردرد مدت طولانی ادامه داشته باشد، به كمردرد مزمن تبدیل می شود. این نوع كمردرد در برخی موارد با دارو و مراقبت های لازم درمان می شود، اما گاهی اوقات نیز به درمان های جدی تری چون عمل جراحی نیاز دارد. كمردرد مزمن به دلایلی چون دیسك های بین مهره ای، تومور، مشكلات عصبی و … اتفاق می افتد و تا مدت ها با انسان می ماند.

شما می توانید با خواندن مقاله 8 ورزش مناسب برای دیسك كمر در سایت دكترمهندس، تمرینات ورزشی مناسب را برای كاهش درد و افزایش تحرك مفاصل خود انجام دهید.

علائم كمر درد

كمردرد علاوه بر درد در ناحیه كمر، با علائم و نشانه های دیگری نیز همراه است كه توصیه می شود در صورت بروز آن ها به پزشك مراجعه نمایید. این علائم عبارتند از:

• تب

• كاهش وزن

• درد در ناحیه كمر، زمانی كه حتی با استراحت كردن و دراز كشیدن نیز آرام نگیرد.

• درد در ناحیه كمر تا جایی كه باعث بیدار شدن فرد از خواب شود.

• درد در ناحیه پا زمانی كه تا زیر زانو ادامه داشته باشد.

• آسیب دیدگی ناحیه كمر زمانی كه ضربه ای به آن وارد شود.

• بی اختیاری ادرار و مدفوع

• بی حسی در اطراف اندام های تناسلی، دور باسن و مقعد

برای درمان دیسك كمر در منزل، مقاله برای درمان كمردرد چكار كنیم در سایت دكترمهندس را مطالعه كنید.

با كمر درد خداحافظی كنید

علاوه بر این اگر در هر كدام از دسته های زیر قرار دارید، در صورت مشاهده درد حتما به پزشك مراجعه نمایید:

• بیمارانی كه چندین ماه به طور مداوم دارو های استروئیدی مصرف می كنند.

• بیماران سرطانی و افرادی كه قبلا به این بیماری دچار بوده اند.

• افرادی كه به مواد مخدر اعتیاد دارند.

• افرادی كه سیستم ایمنی ضعیفی دارند.

• افرادی كه زیر 20 سال و بالای 55 سال سن دارند.

دلایل ایجاد كمر درد

كمردرد اغلب به دلیل رفتار های غیر اصولی چون بلند كردن اجسام سنگین، سقوط از بلندی یا حركت های نادرست در حین ورزش و مانند آن، اتفاق می افتد كه ممكن است آسیب های جدی را در ناحیه كمر به همراه داشته باشد. از جمله دلایل ایجاد كمردرد می توان به موارد زیر اشاره كرد:

نشستن ناصحیح بلند كردن اجسام سنگین خوابیدن نادرست انجام فعالیت های سنگین ورزش های حرفه ای سقوط از بلندی شكستگی ستون فقرات سرطان ستون فقرات نگه داشتن گوشی تلفن با شانه حمل كوله پشتی سنگین كفش نامناسب سیاتیك تنگی كانال نخاعی آرتروز استرس و اضطراب اضافه وزن با كمر درد خداحافظی كنید

روش های درمان كمردرد

زمانی كه فرد دردی را در ناحیه كمر خود احساس می كند باید به پزشك مراجعه نماید. پزشك با بررسی سابقه پزشكی، معاینه، انجام آزمایشات، عكس برداری و … علت درد را تشخیص داده و درمان لازم را برای بیمار انجام می دهد.

اگر كمردرد حاد باشد، نیاز به انجام عمل جراحی ندارد و با روش های ساده تری چون نرمش و حركات ورزشی ملایم، دارو یا جلسات فیزیوتراپی، درمان می شود. در این بخش برخی از درمان هایی كه پزشكان برای تسكین و بهبود درد به بیماران توصیه می كنند را معرفی می كنیم.

كمپرس های گرم یا سرد: یكی از پیشنهاداتی كه در هنگام كمردرد با آن مواجه می شوید، استفاده از كمپرس های گرم یا سرد می باشد. كمپرس، درد را كاهش می دهد و به حركت بیمار كمك می كند.

ماساژ: یكی از بهترین نوع درمان ها برای كاهش درد كمر، ماساژ است كه اغلب به بیماران توصیه می شود.

ورزش و انجام حركات كششی: بسیاری از افراد فكر می كنند زمانی كه كمر درد دارند، باید استراحت كنند و هیچ فعالیتی را انجام ندهند. اما این طور نیست! در اغلب موارد برای این كه زودتر بهبود پیدا كنند، بهترین كار ورزش و انجام حركات كششی است. پزشكان در این مواقع لیستی از حركات ورزشی را در اختیار بیماران قرار می دهند و از آن ها می خواهند روزانه زمانی را به انجام این حركات اختصاص دهند. دقت داشته باشید كه ورزش را به صورت خود سرانه انجام ندهید و حتما قبل از شروع با پزشك خود مشورت نمایید.

بستن كمر بند طبی : بستن كمربند طبی با محدود كردن دامنه حركتی كمر در برخی موارد برای كمردردهای دوره ای ناشی از تحلیل رفتن دیسك های ستون فقرات مفید است. بستن كمر بند طبی باید با احتیاط انجام شود و از استفاده طولانی مدت آن اجتناب شود چرا كه می تواند موجب ضعیف شدن عضلات كمر شود. اما بستن كوتاه مدت كمر بند طبی یا بستن كمربند در حین انجام فعالیت های خاص برای برخی بیماران مفید است.

با كمر درد خداحافظی كنید

دارو: اگر راهكارهای معرفی شده تا این جا در كاهش درد كمر تاثیری نداشته باشد، پزشك از دارو برای تسكین استفاده می كند. این داروها شامل انواع قرص های مسكن، داروهای شل كننده عضلات، انواع پمادها، روغن ها و داروهای تزریقی هستند.

بی تحرك بودن بدن و استراحت: در اغلب موارد پزشكان استراحت مطلق و دراز كشیدن را برای بیماران كمردرد تجویز نمی كنند و توصیه آن ها بیشتر بر روی انجام ورزش های سبك و كششی است. این تجویز بستگی به نوع كمردرد و تشخیص پزشك دارد. در برخی مواقع نیاز است تا فرد بیمار به طور كامل استراحت كرده و از هرگونه تحرك در ناحیه كمر پیشگیری نماید. برای این كار معمولا از كمربند طبی استفاده می شود كه وظیفه بی تحركی و محافظت از ستون فقرات را برعهده دارد.

جراحی: در صورتی كه آسیب وارد شده به كمر بسیار جدی باشد و روش های عنوان شده تاثیر بر كاهش میزان درد و بهبود نداشته باشند، عمل جراحی كمر پیشنهاد می شود. البته ذكر این نكته لازم است كه عمل جراحی در تمامی موارد موفقیت آمیز نیست و ممكن است نتیجه مثبتی برای بیمار نداشته باشد. از این رو به عنوان آخرین راهكار توصیه می گردد.
منبع خبر:
سلامت نیوز
   تاریخ: ۱۲:۳۶ - ۲۰/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۱