دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

ایمن ترین و موثرترین داروها برای كمردرد
 
یك بررسی جدید تحقیقاتی نتیجه می گیرد كه كمردرد و گردن درد اغلب بخش ناخوشایند پیری است، اما افراد مسن می توانند با خیال راحت با داروهای مختلف تسكین پیدا كنند.
ایمن ترین و موثرترین داروها برای كمردرد یك بررسی جدید تحقیقاتی نتیجه می گیرد كه كمردرد و گردن درد اغلب بخش ناخوشایند پیری است، اما افراد مسن می توانند با خیال راحت با داروهای مختلف تسكین پیدا كنند.

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از هلث لاین، بررسی 138 كارآزمایی بالینی شواهدی را در مورد گزینه های دارویی برای سالمندان مبتلا به درد مرتبط با ستون فقرات كه اساساً هر گونه درد در امتداد گردن و پشت است ارائه می كند.

دكتر «مایكل پرلوف»، سرپرست تیم تحقیق و متخصص مغز و اعصاب از دانشگاه بوستون، گفت: «انتخاب دارو تا حدی به علت اصلی درد بستگی دارد. اما به خصوص در مورد افراد مسن، هر گونه شرایط سلامتی و داروهایی كه مصرف می كنند نیز یك عامل است. آنها باید مراقب تداخلات دارویی و عوارض جانبی باشند.»

وی افزود: «ما با سلاح های دارویی، تزریقی، فیزیوتراپی و در برخی موارد جراحی می توانیم اقدامات زیادی برای تسكین درد انجام دهیم.»

در بزرگسالان جوان تر، كمردرد و گردن درد اغلب به عضلات مربوط می شود. اما برای افراد مسن، اغلب دردها مربوط به تغییرات در ستون فقرات هستند مانند ساییدگی و پارگی در دیسك ها یا غضروف هایی كه مفاصل ستون فقرات را محافظت می كند.

این بررسی نشان داد كه برای نوع درد افراد مسن، مسكن های رایج، از جمله داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی (NSAID) و استامینوفن می توانند كمك كنند.

پرلوف گفت: «NSAID ها مانند ایبوپروفن و ناپروكسن مؤثرتر از استامینوفن هستند. اما استامینوفن ممكن است برای برخی از سالمندان، از جمله كسانی كه در معرض افزایش خطر خونریزی معده هستند، یا افرادی كه بیماری كلیوی یا قلبی دارند، انتخاب مطمئن تری باشد.»

این داروها عوارض جانبی بالقوه خود را دارند، از جمله سرگیجه و مشكلات تعادل.

از جمله یافته های دیگر این است كه:

• برخی شل كننده های عضلانی، مانند كاریزوپرودول و كلرزوكسازون، خطر آرام بخشی و سقوط را به همراه دارند. اما برخی دیگر، از جمله تیزانیدین و باكلوفن، می توانند با دوزهای كم، درد گردن یا كمر افراد مسن را كاهش دهند.

• برای كمردرد مزمن، برخی از داروهای ضد افسردگی، به ویژه دولوكستین، در آزمایش ها مفید بوده اند. پرلوف گفت: «وقتی یك فرد مسن دارای علائم درد و افسردگی باشد، ممكن است این دارو، انتخاب خوبی باشد.»

• هنگامی كه داروهای خوراكی با شكست مواجه می شوند، تزریق مسكن یا كورتیكواستروئیدهای ضد التهابی ممكن است به تسكین درد مزمن كمك كند.

به گفته محققان، فیزیوتراپی می تواند برای بهینه سازی و حفظ عملكرد مفید باشد.

آنها به گزینه های دیگری نیز اشاره كردند كه شامل تزریق نقطه ماشه ای هستند كه در آن دارو به "گره های" دردناك در عضلات تزریق می شود؛ كاهش درد با فركانس رادیویی، كه در آن حرارت امواج رادیویی به بافت عصبی خاصی برخورد می كند تا سیگنال های درد از آن ناحیه كاهش یابد؛ و طب سوزنی و مدیتیشن، كه ممكن است به كاهش علائم یا كمك به مقابله با آنها كمك كند.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۰۶:۳۶ - ۲۲/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۹۳