دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

نفس تازه برای بخش درمان آذربایجان شرقی
 
مراغه - ایرنا - مركز درمانی سینای مراغه در حالی این روزها مورد بهره برداری قرار می گیرد كه بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان در سال 1311 و بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) آن نیز در سال 1380 به بهره برداری رسیده بود و در واقع این مركز را می توان نفسی تازه برای بخش درمانی جنوب آذربایجان شرقی به شمار آورد.
نفس تازه برای بخش درمان آذربایجان شرقی  مراغه - ایرنا - مركز درمانی سینای مراغه در حالی این روزها مورد بهره برداری قرار می گیرد كه بیمارستان شهید بهشتی این شهرستان در سال 1311 و بیمارستان امیرالمؤمنین(ع) آن نیز در سال 1380 به بهره برداری رسیده بود و در واقع این مركز را می توان نفسی تازه برای بخش درمانی جنوب آذربایجان شرقی به شمار آورد.

عملیات اجرایی این بیمارستان قبل از روز كار آمدن دولت تدبیر و امید آغاز شده بود اما فاز نخست آن با 100 تخت در 19 اردیبهشت 97 به بهره برداری رسید كه 420 میلیارد ریال برای ساخت و بیش از 400 میلیارد ریال برای تجهیز آن هزینه شده بود.

ماجرای توسعه روزافزون این بیمارستان تنها به بهره برداری از فاز نخست آن ختم نمی شود و در ادامه، تكمیل بخش های الحاقی آن هم با حدود سه هزار و 200 مترمربع زیربنا و با هدف افزایش تعداد تخت های بیمارستانی كلید خورده است.

علاوه بر آن معاون فرماندار مراغه می گوید: بخش آموزشی این بیمارستان نیز با 2 هزار و 420 مترمربع زیربنا و با اعتبار اولیه حدود 15 میلیارد تومان اعتبار در حال احداث است.

به گفته «نقی مسكینی»، احداث پد بالگرد به عنوان یكی دیگر از الزامات فنی بیمارستانی در حال اقدامات كارشناسی است و مقدمات احداث آن به زودی فراهم می شود.

بیمارستان سینا مراغه دارای بخش هایی چون اورژانس، بستری جراحی، داخلی، كودكان، زنان و زایمان، مراقبت های ویژه CCU و ICU، دندانپزشكی، فیزیوتراپی، آزمایشگاه، رادیولوژی و داروخانه است و علاوه بر ساكنان مراغه، به بیماران شهرستان های منطقه خدمات ارایه می دهد.

بیمارستان سینا، پیشرو در زمینه عمل های جراحی

رئیس دانشكده علوم پزشكی مراغه با اشاره به ظرفیت های بیمارستان سینای این شهرستان در انجام عمل های جراحی تخصصی بیان می كند: این مركز آموزشی درمانی در سطح جنوب آذربایجان شرقی پیشرو است.

به گفته «اصغر تنومند» توسعه و راه اندازی بخش های مختلف تخصصی در این مركز درمانی زمینه ساز كاهش مراجعه های درمانی بیماران از این شهرستان و شهرستان های منطقه به مركز استان شده است.

وی ادامه داد: هم اكنون روزانه به طور متوسط 24 عمل جراحی در تخصص های مختلف در این مركز انجام می شود كه بخش عمده ای از آنها قابل مقایسه با سطح اعمال جراحی در مراكز پیشرفته مراكز استان هاست.

وی اضافه كرد: در این راستا و با تجهیز بخش های جراحی، هر روز ما شاهد انجام انواع عمل های جراحی حساس در این مركز درمانی هستیم؛ به عنوان نمونه در یكی از عمل های جراحی بسیار حساس و نادر، یك تومور بزرگ نخاعی با موفقیت در این بیمارستان برداشته شد.

وی اضافه كرد: انجام چنین عمل های جراحی، نشان از آمادگی زیرساخت ها و همچنین حضور پزشكان متخصص و فوق تخصص دارد كه دستاوردی بسیار بااهمیت در بخش درمان این شهرستان محسوب می شود.

نمونه هایی از خدمات ترومایی بیمارستان سینا

سرپرست تیم جراحی مغز و اعصاب این مركز در خصوص عمل جراحی تومور نخاع می گوید: بیمار، خانمی 23 ساله بود كه با شكایت درد كمر و پشت مراجعه كرد و پس از بررسی ها مشخص شد كه یك تومور بسیار بزرگ نخاع را درگیر كرده است.

دكتر سعید میاندوآبچی افزود: خوشبختانه طی یك عمل جراحی بسیار دقیق، تومور خارج و بیمار بدون هیچ عارضه جانبی مرخص شد؛ همچنین در یك مورد دیگر نیز یك تومور مغزی مننژیال توسط تیم جراحی مغز و اعصاب مركز آموزشی درمانی مراغه برداشته شد.

دكتر صادق شعار، عضو تیم جراحی مغز و اعصاب این مركز نیز بیان كرد: چندی پیش خانم 50 ساله ای با علائم سردرد و احساس ضعف و گزگز در اندام های سمت راست به بیمارستان سینا مراجعه كرد و پس از تصویربرداری، وجود تومور مغزی مننژیال تشخیص داده شد.

وی ادامه داد: خوشبختانه این تومور هم با موفقیت از بدن بیمار خارج و این بیمار پس از عمل جراحی با هوشیاری كامل و بدون مشكل حسی و حركتی از بیمارستان مرخص شد.

به گفته وی مركز آموزشی درمانی سینا مراغه به عنوان مركز ترومای شهرستان با ارائه خدمت ترومایی، بسیاری از نیازها را در این زمینه مرتفع می كند.

دكتر احسان جلوداری، متخصص جراحی عمومی این مركز با تاكید بر تلاش برای ارائه خدمات باكیفیت جراحی تروما، به نجات بیمار 30 ساله ای اشاره می كند كه در اثر ترومای نافذ مجاور قلب، خون ریزی شدید داشت.

به گفته وی این بیمار، چهار لیتر خون ریزی از قفسه سینه و پره ارست قلبی داشت و پس از توراكوتومی، شریان های ریه و جدار قفسه سینه و همچنین پارگی ریه بیمار ترمیم شد.

دكتر جلوداری افزود: برای این بیمار احیای حجیم با استفاده از هفت واحد خون، پلاكت و پلاسما انجام شد و خوشبختانه با تلاش همكاران، بیمار پس از چند روز بستری از بیمارستان مرخص شد.

به گزارش ایرنا با مرور پلاك خودروهایی كه به صورت مرتب مقابل درب ورودی این بیمارستان پارك می شود، می توان به نقش آن در ارایه خدمات به ساكنان جنوب آذربایجان شرقی پی برد.

مراغه با حدود 268 هزار نفر جمعیت در 127 كیلومتری تبریز، مركز آذربایجان شرقی قرار دارد.

برچسب ها
- آذربایجان شرقی
- مراغه
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۰۸:۴۱ - ۰۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۴