دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

اختلافات خانوادگی بیشترین عامل تماس با سامانه 1480 است
 
علی دهباشی پور گفت: اختلافات خانوادگی و اعتیاد بیشترین مشكل مطرح شده در تماس های 1480 بوده و همچنین اعتیاد و خیانت بیشترین عامل موثر در طلاق زوجین طی سال های اخیر بوده است.
اختلافات خانوادگی بیشترین عامل تماس با سامانه 1480 است علی دهباشی پور گفت: اختلافات خانوادگی و اعتیاد بیشترین مشكل مطرح شده در تماس های 1480 بوده و همچنین اعتیاد و خیانت بیشترین عامل موثر در طلاق زوجین طی سال های اخیر بوده است.
به گزارش شبكه اطلاع رسانی راه دانا؛به نقل از صبح قزوین؛ علی دهباشی پور ظهر امروز( چهارشنبه) در نشست خبری كه به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی در سالن جلسات بهزیستی استان قزوین برگزار شد؛ اظهار كرد: سال گذشته 13 هزار و 300 نوزاد در سطح استان قزوین غربالگری شنوایی شدند كه كمتر از 10 درصد دچار اختلال مشكوك بودند و در سه ماهه نخست امسال هم 3 هزار نوزاد غربالگری شدند.

وی افزود: شایع ترین دلیل اختلالات شنوایی در كودكان بیماری های مربوط به گوش و حلق و حنجره است كه اگر در سنین پایین به درمان این مشكلات توجه نشود؛ می تواند منجر به معلولیت در سنین بالا شود.

مدیركل بهزیستی استان قزوین تصریح كرد: بسیاری از مشكلات شنوایی در نوزادان به حدی شدید نیست كه والدین متوجه آن شوند؛ از این رو بحث آگاهسازی خانواده ها جهت ترغیب و افزایش انگیزه آنان برای انجام غربالگری فرزندانشان دارای اهمیت است.

وی عنوان كرد: خوشبختانه طی سال های اخیر آگاه سازی خانواده ها بیشتر شده است و بیش از گذشته پیگیر مباحث غربالگری فرزندان هستند.

ارائه خدمات مشاوره ای به 23 هزار نفر طی سال گذشته

دهباشی پور با بیان اینكه تنبلی چشم از دوران كودكی به علل مختلف یا به صورت مادرزادی می تواند حادث شود؛ خاطرنشان كرد: سال گذشته 45 هزار و 755 كودك 3 تا 6 سال غربالگری بینایی شدند و امسال هم تاكنون یك هزار و 385 كودك قزوینی سنجش بینایی شدند.

وی عنوان كرد: همه استان در حوزه غربالگری تحت پوشش هستند اما در حوزه مداخلات بعدی جهت درمان و آموزش خانواده، مناطقی همچون تاكستان كه ازدواج فامیلی دارد، جزو كانون هایی است كه نیازمند مداخلات بیشتری بوده و در این حیث اقدامات بر اساس مناطق با شیوع بیشتر معلولیت، تفاوت هایی دارد.

این مسئول بیان كرد: در حوزه مشاوره ژنتیك هم طرح غربال با عنوان رصد شیوع معلولیت برای 14 هزار نفر در سال 1400 داشتیم كه بخش اعظم اقدامات طی سال گذشته انجام شده و اقدامات پزشكی آن سال 1401 در حال انجام است.

اعتیاد و خیانت مهمترین عامل طلاق زوجین است

وی با اشاره به اینكه سال 1400 یك هزار و 157 نفر مشاوره ژنتیك دریافت كردند؛ گفت: طی سال جاری هم تا كنون 650 مورد اقدام انجام شده در حوزه مشاوره ژنتیك داشتیم.

دهباشی پور عنوان كرد: سال گذشته 23 هزار و 126 نفر از خدمات مشاوره ای در حوزه های مختلف بهره مند شدند و طی سه ماه نخست امسال هم 6 هزار و 160 نفر مشاوره شدند.

وی بیان كرد: سال گذشته 36 هزار تماس و مشاوره از طریق صدای مشاور 1480 انجام شده كه این آمار در سه ماهه امسال 7 هزار و 561 تماس و مشاوره بوده است.

مدیركل بهزیستی استان قزوین گفت: اختلافات و مشكلات خانوادگی و اعتیاد بیشترین مشكل مطرح شده در تماس های 1480 است و همچنین اعتیاد و خیانت بیشترین عامل موثر در طلاق زوجین طی سال های اخیر بوده است.

یك مركز نگهداری بیماران روان در استان راه اندازی می شود

وی بیان كرد: 35 مركز شبانه روزی حوزه توانبخشی در سطح استان قزوین وجود دارد و در سال 1401 یك مركز نگهداری بیماران روان در استان راه اندازی خواهد شد.

دهباشی پور خاطرنشان كرد: حق پرستاری یكی از مطالبات جامعه هدف بهزیستی است و سال گذشته 712 مورد حق پرستاری یك میلیون تومانی در ماه پرداخت می شد كه این آمار در سه ماهه نخست امسال به 715 مورد رسیده است.

وی تصریح كرد: امیدواریم اعتبار لازم برای پرداخت حق پرستاری به همه خانواده های مشمول تامین شود و در حال حاضر بیش از 4 هزار معلول شدید و خیلی شدید جسمی_ حركتی و ذهنی و روان داریم كه نیازمند مراقبت هستند.

مدیركل بهزیستی استان قزوین از پرداخت مستمری به 22 هزار مددجو خبر داد و گفت: سال گذشته 34 میلیارد تومان اعتبار استانی بهزیستی بود كه نسبت به سال 99 حدود 6 میلیارد افزایش داشت و امسال پیشنهادی كه فعلا مورد موافقت اولیه قرار گرفته 40 میلیارد تومان است و در بحث كشوری هم سال گذشته، مجموع اعتبارات تخصیص یافته بیش از 35 میلیارد افزایش اعتبار داشتیم.

انتهای پیام/
منبع خبر:
دانا
   تاریخ: ۲۱:۱۰ - ۲۲/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۹