دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

انجام بیش از 14 هزار عمل كاشت حلزون شنوایی طی 30 سال
 
رییس مركز تحقیقات گوش، حلق، بینی، سر و گردن از انجام بیش از 14 هزار عمل كاشت حلزون شنوایی طی 30 سال گذشته، از شروع این نوع عمل در كشور خبر داد.
انجام بیش از 14 هزار عمل كاشت حلزون شنوایی طی 30 سال رییس مركز تحقیقات گوش، حلق، بینی، سر و گردن از انجام بیش از 14 هزار عمل كاشت حلزون شنوایی طی 30 سال گذشته، از شروع این نوع عمل در كشور خبر داد.

به گزارش گروه بهداشت و درمان خبرگزاری سلامت، دكتر محمد فرهادی با اعلام این خبر در كارگاه "آموزش تبیین استانداردها، فرآیندها و ثبت خدمات پیشگیری و مراقبت از گوش و شنوایی نوزادان و كودكان در سطوح مختلف نظام ارجاع" در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشكی ایران، گفت: طرح غربالگری كم شنوایی یا ناشنوایی نوزادان و كودكان از 20 سال پیش در كشور شروع شد و در سال اول این برنامه بالغ بر 8 هزار و 500 نفر فقط در تهران غربال شدند كه 2 كاشت حلزون داشتیم و 8 سمعك برای دارندگان اختلالات شنوایی تجویز شد.

سالانه 2 هزار كاندید بالقوه كاشت حلزون شنوایی

وی با اشاره به انجام موفق طرح و متعاقب آن واگذاری انجام این طرح در منطقه مدیترانه شرقی (امرو) از سوی سازمان بهداشت جهانی به ایران از 10 سال قبل، افزود: اولین عمل كاشت حلزون شنوایی سال 71 در كشور انجام شد كه در مدت 30 سال انجام این اعمال بیش از 14 هزار كاشت حلزون تاكنون انجام شده و سالانه 1500 تا 2000 كودك به صورت بالقوه كاندیدای این عمل هستند.

رییس پژوهشكده سلامت حواس پنجگانه با بیان این كه زمان طلایی كاشت حلزون شنوایی یك سالگی تا دو سالگی است، اظهار داشت: 90 درصد كودكانی كه كاشت حلزون شنوایی داشته اند مانند بقیه افراد سالم زندگی می كنند و از این معلولیت خاموش یعنی ناشنوایی و كم شنوایی رهایی یافته اند. برخی از این افراد اكنون در مشاغل حساسی مانند پزشكی، خلبانی و مهندسی در جامعه حضور دارند. در حالی كه اگر این كار انجام نمی شد این افراد دچار معلولیت كم شنوایی یا ناشنوایی شده و هزینه های بسیار سنگینی را در طول زندگی برای درمان و كسب سلامتی شان به خانواده و جامعه تحمیل می كردند.

دكتر فرهادی ادامه داد: از 5 تا 12 ماهگی اعصاب شنوایی نوزاد تكامل می یابد و كودك در سن 5 سالگی باید بتواند به طور كامل صحبت كند كه نشان می دهد كم شنوایی یا ناشنوایی نداشته است.

وی در خصوص علل كم شنوایی و ناشنوایی گفت: حدود 35 درصد این عوامل ژنتیكی، 30 درصد به دلیل كوتاهی در مراقبت های بارداری و 35درصد نیز ناشناخته هستند.

وجود 17 مركز كاشت حلزون شنوایی در كشور

رییس مركز تحقیقات گوش، حلق، بینی، سر و گردن دانشگاه علوم پزشكی ایران با بیان این كه ایران هم اكنون از كشورهای پیشرو در غربالگری و كاشت حلزون شنوایی در منطقه و جهان است، بیان داشت: هم اكنون 17 مركز كاشت حلزون شنوایی در كشور داریم كه چهار مركز در دانشگاه های علوم پزشكی تهران، ایران، بقیه الله و شهید بهشتی قرار دارد.

فرهادی در پایان یادآور شد: خوشبختانه تاكنون پروتزهای كاشت حلزون شنوایی به خوبی تامین می شده به طوری كه فردی در فهرست انتظار باقی نمی ماند ولی به تازگی دوباره لیست انتظار داریم كه امیدواریم با تامین به هنگام پروتزها این اعمال انجام گیرد زیرا با از دست رفتن وقت طلایی مشكلات عدیده ای برای كودك در آینده به وجود خواهد آمد./
منبع خبر:
سلامت
   تاریخ: ۱۶:۵۲ - ۲۲/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۶