دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

كاهش جمعیت، نگهداری از سالمندان را دچار مشكل می كند
 
رئیس سازمان بهزیستی كشور با هشدار نسبت به افزایش نرخ سالمندی در كشور طی سال های آینده، گفت: ممكن است در 20 سال آینده برای آنكه یك فرد سالمند ویلچری را جابه جا كنیم، دچار مشكل شویم.
به گزارش كیهان، علی محمد قادری به مناسبت گرامیداشت هفته بهزیستی روز گذشته(شنبه 25 تیرماه) در ساختمان اورژانس اجتماعی میزبان خبرنگاران و اهالی رسانه بود تا به این بهانه پاسخگوی سؤالات آنها در رابطه با وضعیت خدمت رسانی سازمان بهزیستی و فعالیت این سازمان در حوزه كودكان كار، سالمندان، افراد كم توان و نیازمند خدمات ویژه و... در كشور باشد. یكی از موضوعاتی كه سازمان بهزیستی و البته سایر نهادهای حمایتی و رفاهی كشور باید به آن اهتمام داشته باشند، موضوع افزایش نرخ سالمندی است. هم اكنون گفته می شود كشورمان صاحب 9 میلیون جمعیت دارای سن سالمندی است و این رقم تا 10 سال آینده حداقل به 13 میلیون نفر می رسد و به گفته رئیس سازمان بهزیستی، تا 30 درصد جامعه را طی 25 سال آینده جامعه سالمندان تشكیل می دهند. این شرایط قطعاً وضعیتی نیست كه تنها یك نهاد مثل سازمان بهزیستی از عهده مدیریت آن برآید و برای رسیدگی به نیازهای اولیه زندگی افراد سالمند لازم است تا همه وزارت خانه ها و نهادها دست به دست هم دهند و البته با عنایت به قوانینی مثل قانون موسوم به جوانی جمعیت، برای رسیدگی و توجه هرچه شایسته تر به سالمندان و پیشگیری از پیرشدن جمعیت كشور گام برداشته شود. كمااینكه در نشست روز گذشته رئیس سازمان بهزیستی دست كمك به سوی ستاد نیروهای مسلح و استفاده از ظرفیت سربازان برای رسیدگی به امور مربوط به افراد كم توان از جمله سالمندان كه آمار آنها روز به روز بیشتر می شود دراز كرد.
تشكیل شورای ملی سالمندان كشور
در همین رابطه، علی محمد قادری، رئیس سازمان بهزیستی كشور در نشست دیروز در پاسخ به سؤال «كیهان» در رابطه با رشد نرخ سالمندی در كشور، گسترش خانواده های تك فرزند و كم فرزند، آسیب های ناشی از این شرایط و برنامه های سازمان بهزیستی برای این وضعیت گفت: شورای ملی سالمندان كشور در وزارت رفاه شكل گرفته است و سازمان بهزیستی هم مسئولیت دبیرخانه این شورای ملی را برعهده دارد. در ایام ابتدای حضور خود، شورای ملی سالمندان را با حضور وزیر محترم و اساتید مرتبط با این حوزه و افرادی كه عضو رسمی این شورا هستند برگزار كردیم كه چند ابلاغیه و مصوبه داشته و باید توسط وزارت پیگیری شود. مهم ترین موضوع آن درخصوص سند جامع ملی سالمندان كشور است كه باید مطابق با سیاست های آمایش سرزمینی و جمعیتی و سازمان هایی كه درگیر موضوع سالمندی در كشور هستند، این موضوع را رصد كنند.
قادری ادامه داد: افرادی كه بالای 60 سال هستند، به دلیل كم رسایی جسمی و بیماری های زمینه ای و... وقتی برایشان معلولیتی عارض می شود یا فرد خانواده ای ندارد كه از او نگهداری كنند، به مراكز سالمندان سازمان بهزیستی سوق داده می شوند. لازم به ذكر است در این مراكز تخصصی علاوه بر مراقبت، به مسائل امنیت روحی و روانی افراد توجه می شود.
دهه شصتی ها و دهه هفتادی ها
به سمت فرزندآوری بیشتر حركت كنند
وی با بیان اینكه در 24 سال آینده وضعیت بسیار وخیمی را در حوزه سالمندی و بسته شدن پنجره جمعیتی كشور خواهیم داشت، افزود: به عبارتی لازم است موضوع توجه به قانون جوانی جمعیت را هركدام از دستگاه ها سرلوحه كار خود قرار دهند. دهه شصتی ها و دهه هفتادی ها باید به سمت فرزندآوری بیشتر حركت كنند و دستگاه هایی كه در قانون پیش بینی شده است كه باید اهتمام جدی در این رابطه داشته باشند، كار خود را به درستی انجام دهند.
درخواست از ستاد كل نیروهای مسلح
برای به كارگیری سربازان در بهزیستی
رئیس سازمان بهزیستی با بیان اینكه این سازمان موضوع سالمندان را جدی گرفته است، به لزوم حمایت سایر نهادها در بحث توجه و رسیدگی به سالمندان كشور اشاره كرد و افزود: از مجموعه نظام وظیفه كشور و ستاد كل نیروهای مسلح درخواست داریم سربازان عزیزی كه به دوره مقدس سربازی مشرف می شوند و دوره تحصیلات مرتبط با سازمان بهزیستی دارند، بتوانند دوران خدمت خود را در فضاهای مرتبط با سازمان طی كنند؛ از این طریق ما می توانیم مقداری از سختی كه فضای سالمندی برای سال های آینده سایه می اندازد را كنترل كنیم.
قادری هشدار داد: ممكن است تا 25 سال آینده، تا 30 درصد از افراد جامعه سالمند شوند. همین طور ممكن است در 20 سال آینده برای آنكه یك فرد سالمند ویلچری را جابه جا كنیم، دچار مشكل شویم! وقتی پنجره جمعیتی ما بسته شود، مشكلات مان درخصوص صیانت و نگهداری و مراقبت از سالمندان هم تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
7 میلیون نفر مخاطب سازمان بهزیستی
در كشور هستند
همچنین رئیس سازمان بهزیستی كشور در ابتدای نشست روز گذشته با بیان اینكه توسعه پایدار كشور، رشد و ارتقاء شاخص های رفاه و سلامت اجتماعی و تلاش برای بهزیستی آحاد جامعه یك وظیفه ملی است، گفت: بازمهندسی فرآیندهای ساختاری سازمان در دستور كار ماست و كیفی سازی روند ارائه خدمات شروع شده است. این سازمان، امدادی، تخصصی و حمایتی است و بر این باوریم كه در این مدت بتوانیم از افرادی كه به عنوان خدمت گیرنده در جامعه بزرگ سازمان بهزیستی مطرح هستند، گره گشایی كنیم.
قادری با بیان اینكه در سازمان بهزیستی حدود 19 هزار پرسنل دربخش های مختلف مشغول انجام وظیفه هستند، ادامه داد: 7 میلیون نفر مخاطب سازمان بهزیستی هستند كه امید است بتوانیم به صورت برنامه های كوتاه مدت و میان مدت تا پایان سال 1401 اهداف خود را اجرایی كنیم.
لزوم داشتن یك نظام جامع رهگیری
برای شناسایی كودكان كار
وی در پاسخ به سؤالی درخصوص اقدامات سازمان بهزیستی در حوزه كودكان كار و خیابان بیان داشت: بهزیستی به عنوان سازمانی كه موضوع تمشیت امور كودكان را دارد، جزو مهم ترین سازمان های درگیر با این موضوع است، اما بخش زیادی از كودكان كار و خیابان جزو اتباع خارجی هستند. به دلیل جنگ در یكی از كشورهای همسایه، عده ای وارد كشور شده اند كه بخشی از این خانواده ها كودكانی دارند كه در شهرهای متعدد كشورمان حضور دارند به طوری كه كه حدود 87 تا 90 درصد از كودكان كار و خیابان ما اتباع هستند؛ لذا برنامه خاصی را قبل از اینكه یك نظام جامع رهگیری برای شناسنامه دار كردن، با هویت حداقلی و پیشنهادی را برای كودكان نداشته باشیم، نمی توانیم شروع كنیم.
تعداد پشت نوبتی های سازمان بهزیستی صفر شد
رئیس سازمان بهزیستی كشور خاطرنشان كرد: حدود سه سال بود كه پشت نوبتی های سازمان منتظر بودند، همه پشت نوبتی ها كه منتظر دریافت مستمری بودند تعدادشان صفر شده است.
قادری درخصوص موضوع مسكن مددجویان هم گفت: موضوع مسكن به عنوان موضوعی مهم است. مسكن در سازمان بهزیستی رشد بسیار فزاینده ای داشته است و در هفته بهزیستی 2800 واحد مسكونی افتتاح خواهد شد. همچنین در برنامه ملی كه به عنوان طرح نهضت ملی مسكن بیان شده، قرار است احداث عملیات 40 هزار واحد مسكونی آغاز شود. ضمناً تلاش می كنیم تا پایان سال 1401 پشت نوبتی های جهیزیه هم صفر شود.
وی با اشاره به موضوع مناسب سازی افزود: درخصوص مناسب سازی، سازمان برای اولین بار 200 میلیاردتومان بودجه تسهیل گری كرده و درخصوص تجهیزات توانبخشی هم این رقم به دو برابر در سازمان بهزیستی رسیده است.
منبع خبر:
روزنامه کیهان
   تاریخ: ۰۱:۱۷ - ۲۶/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۷