دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

روزنامه اطلاعات - رئیس سازمان بهزیستی: 90 درصد كودكان كار و خیابان از اتباع هستند
 


رئیس سازمان بهزیستی با بیان این كه 87تا 90درصد كودكان كار و خیابان از اتباع هستند، گفت: تا نظام رهگیری برای شناسنامه دار كردن و احراز هویت حداقلی آنها نداشته باشیم، نمی توانیم برنامه هایی را برای این كودكان شروع كنیم.
به گزارش خبرنگار ما، علی محمد قادری در نشستی خبری به مناسبت هفته بهزیستی با بیان اینكه بازمهندسی فرآیندهای ساختاری سازمان در دستور كار ماست و كیفی سازی روند ارائه خدمات شروع شده است، گفت: در سازمان بهزیستی حدود 19هزار پرسنل در بخش های مختلف مشغول انجام وظیفه هستند. هفت میلیون نفر مخاطب سازمان بهزیستی هستند و امیدواریم بتوانیم به صورت برنامه های كوتاه مدت و میان مدت تا پایان سال اهداف خود را اجرا كنیم.
وی، مردمی سازی، هوشمندسازی و كارآمد سازی را از جمله اهداف بهزیستی دانست و افزود: امیدوارم با كمك خیران و نهادهای مربوطه این اهداف محقق شود.
رئیس سازمان بهزیستی كشور در بخش پرسش و پاسخ به سئوالات خبرنگاران پیرامون اقدامات این سازمان در حوزه كودكان كار و خیابان گفت: بهزیستی به عنوان سازمانی كه موضوع تمشیت امور كودكان را دارد، جزو مهمترین سازمانهای درگیر با این موضوع است، اما بخش زیادی از كودكان كار و خیابان جزو اتباع خارجی هستند. به دلیل جنگ در افغانستان، عده ای وارد كشور شده اند كه بخشی از این خانواده ها، كودكانی دارند كه در شهرها در قالب كودكان كار و خیابان حضور دارند به طوری كه حدود 87تا 90درصد از كودكان كار و خیابان اتباع خارجی هستند؛ اما تا زمانی یك نظام جامع رهگیری برای شناسنامه دار كردن با هویت حداقلی برای این كودكان نداشته باشیم، نمی توانیم برنامه خاصی را برای آنان شروع كنیم.
وی گفت: 14نهاد موظف به انجام اقداماتی در این زمینه هستند. اینكه پس از ترخیص كودكان كار از بهزیستی، آنان چه وضعی دارند به عهده این نهادها ست. بخشی از كودكان كار و خیابان در كارگاه هایی كه شناسنامه دار نیستند، مشغول كارند و بهزیستی نمی تواند آنها را شناسایی كند. در مورد كودكان كار و خیابان ایرانی، بهزیستی تكلیف و برنامه هم دارد و تا چند ماه آینده فاز اولیه این برنامه مشخص و از كلانشهرهایی كه درگیر كودك كار و خیابان است، شروع خواهد شد.
قادری در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد عدم شمولیت برخی از مددجویان بهزیستی در طرح یارانه حمایتی گفت: نظام پرداخت مستمری سازمان بهزیستی كشور مربوط به دهك یك تا هفت است. كسانی در این چند دهك قرار دارند از امتیازات مستمری بهره مند می شوند، اما باتوجه به شرایط جدیدی كه سازمان هدفمندی یارانه ها اعلام كرده است ظاهراً یارانه دهك 10حذف شده و برخی از افرادی كه خدمت گیرنده سازمان بهزیستی هستند ممكن است خیلی محدود در دهك 10بوده باشند و بر این اساس یارانه دولت ممكن است برایشان قطع شده باشد. این افراد می توانند اعتراض خود را در سامانه ای كه مربوط به وزارت رفاه است،
ثبت نام كنند.
مساله سالمندی جمعیت در دهه های آینده، موضوع دیگری بود كه وی با اشاره به مراكز نگهداری سالمندان، افزود: در 24سال آینده به علت بسته شدن پنجره جمعیتی، با بحران جمعیت سالمند مواجه می شویم. به همین دلیل، باید دهه شصتی ها و دولت اهتمام جدی به موضوع فرزندآوری داشته باشند.
از ستاد كل نیروهای مسلح و نظام وظیفه می خواهیم، سربازان دارای تحصیلات مرتبط با موضوعات سالمندی، دوره خدمت خود را در فضاهای مرتبط با سالمندان بگذرانند.البته سالمندی موضوعی است كه در دنیا شایع و مرسوم است.
وی با بیان اینكه در جامعه آماری ما حدود 2میلیون و 670هزار خانوار زندگی می كنند، گفت: منابع بسیار محدودی برای سیاست های توانمندسازی این افراد وجود دارد كه فرد را از چرخه مستمری بگیر خارج و او را توانمند كنیم.
وی همچنین پیرامون موضوع مسكن گفت: در هفته بهزیستی 2 هزار و 800واحد مسكونی افتتاح خواهد شد. در برنامه ملی كه به عنوان طرح نهضت ملی مسكن هم مطرح می شود، قرار است ساخت 40هزار واحد مسكونی برای جامعه هدف ما آغاز شود.
رئیس سازمان بهزیستی در پایان از رونمایی پیشخوان مجازی بهزیستی خبر داد وهمچنین به موضوع مناسب سازی اشاره كرد و گفت: در مورد مناسب سازی، سازمان برای اولین بار 200میلیاردتومان بودجه تسهیل گری در نظر گرفته و درمورد تجهیزات توانبخشی هم این رقم به دو برابر سال قبل در سازمان بهزیستی رسیده است. ضمن آنكه تمامی پشت نوبتی های بهزیستی كه طی سه سال گذشته از كمیسیون های تخصصی گذشته و منتظر منابع بودند، صفر شد و 130هزار خانوار وارد چرخه مستمری بهزیستی شدند.
   تاریخ: ۲۳:۲۲ - ۲۵/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۲