دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

تشریح خدمات خاص برای كاهش فقر
 
تشریح خدمات خاص برای كاهش فقر
رئیس سازمان بهزیستی كشور در پاسخ به "ایران" در خصوص برنامه دولت سیزدهم در كاهش فقر مطلق در جامعه مطرح كرد تشریح خدمات خاص برای كاهش فقر

سمیه افشین فر
خبرنگار

نشست خبری علی محمد قادری معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی كشور به مناسبت هفته بهزیستی پیش از ظهر روز شنبه با حضور خبرنگاران برگزار شد. در این نشست قادری با بیان اینكه 130هزار خانوار منتظر دریافت خدمات از سوی بهزیستی بودند، گفت: حدود سه سال بود كه پشت نوبتی های سازمان منتظر بودند. همه پشت نوبتی ها كه منتظر دریافت مستمری بودند تعدادشان صفر شده است و تلاش می كنیم تا پایان سال 1401 پشت نوبتی های جهیزیه هم صفر شود.
رئیس سازمان بهزیستی كشور در این نشست و در پاسخ به سؤال خبرنگار «ایران» با توجه به محوری ترین برنامه دولت سیزدهم در كاهش فقر مطلق میان افراد جامعه در خصوص اقدامات سازمان در راستای كاهش فقر مطلق در بین جامعه هدف سازمان گفت: در نظام جامع رفاه و تأمین اجتماعی كشور، سلسله مراتبی از فقر داریم؛ فقر شدید، فقر مطلق تا كسانی كه وضعیت نسبتاً مطلوبی دارند. نحوه ارزیابی شاخص های فقر هم آیتم های مختلفی دارد كه هم عمومی و هم اختصاصی است و در واقع ملاك هایی است كه بر زندگی این افراد تأثیرگذار است. یكی از این آیتم ها این است كه فرد حداقل روزانه دو هزار كالری دریافت كند یا سرپناهی برای زندگی داشته باشد تا از فقر شدید خارج شود. اگر كسی این شرایط را در كشورمان داشته باشد حتماً در فقر مطلق خواهد بود و سازمان ما با همكاری سازمان های دیگر بر اساس پروتكلی كه در وزارت كشور و در قالب یك تفاهمنامه با وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعی و تأمین اجتماعی منعقد شده است، اقدامات لازم را انجام خواهیم داد و حتماً فرد مشمول دریافت خدمات خاص خواهد شد. البته در قالب تفاهمنامه ای كه امضا شده قرار است از طریق یك سامانه ای به نام «سخا» كمیته امداد امام خمینی(ره) و سازمان بهزیستی كشور با همكاری سازمان های مردم نهاد و مؤسسات خیریه ، افراد مشمول فقر مطلق را شناسایی و تحت پوشش ارائه خدمات قرار دهند. البته با همكاری خیریه ها و سازمان های مردم نهاد تعدادی از افراد در كشور شناسایی شده اند و قرار شد از خدمات یارانه ای استفاده كنند و عدد خاصی به این افراد اختصاص پیدا كند.
وی ادامه داد: ممكن است فردی فقیر باشد و توانایی هزینه كردن برای خودش را هم نداشته باشد كه در این شرایط برای اینگونه افراد نوابی در نظر می گیریم و از طریق نواب به آنها خدمات ارائه می كنیم. در بسیاری از مواقع نواب این افراد همان مؤسسات و خیریه هایی هستند كه اقدام به شناسایی و معرفی شان كرده اند. قادری در ادامه تأكید كرد سازمان بهزیستی در زمینه فقر مطلق تاكنون به همه جامعه هدفش رسیدگی كرده و از اصحاب رسانه خواست اگر نمونه ای از طرف سازمان بهزیستی جا مانده است اطلاع دهند تا سریعاً رسیدگی شود.
وی در ادامه با بیان اینكه مسكن، اشتغال و معیشت سه ركن اساسی برای همه افراد جامعه، بخصوص جامعه هدف سازمان است، درخصوص موضوع مسكن گفت: مسكن در سازمان بهزیستی رشد بسیار فزاینده ای داشته است و در هفته بهزیستی 2800 واحد مسكونی افتتاح خواهد شد. قادری تصریح كرد: در برنامه ملی كه به عنوان طرح نهضت ملی مسكن بیان شده، قرار است احداث عملیات 40هزار واحد مسكونی با همكاری قرارگاه امام حسن مجتبی(ع) آغاز شود. رئیس سازمان بهزیستی كشور همچنین به موضوع مناسب سازی اشاره كرد و افزود: درخصوص مناسب سازی، سازمان برای اولین بار 200میلیارد تومان بودجه تسهیل گری كرده و درخصوص تجهیزات توانبخشی هم این رقم به دو برابر در سازمان بهزیستی رسیده است. قادری با بیان اینكه افراد حاضر در بهزیستی عمدتاً در دهك های 1، 2 و 3 هستند، گفت: اكثر این افراد نیاز دارویی خاصی ندارند و شاید از حذف ارز دارو لطمه نبینند؛ اما ما به مراكز بهزیستی كمك های لازم را خواهیم داشت. مراكز بهزیستی از اخبار اینچنینی مثل خبر حذف یارانه نان اثر می پذیرند؛ به همین دلیل دولت اعتباراتی را به این موارد اختصاص داده است.
قادری با بیان اینكه ویلچر وسیله ای است كه باید حداقل سه سال دراختیار مددجو باشد، گفت: سیاست هایی را برای بومی سازی این وسیله در نظر گرفتیم؛ مدت زمانی كه مددجو باید منتظر باشد تا ویلچر بگیرد كاهش یافته است. از همین جا اعلام می كنم هیچ كس نباید به خاطر نبود ویلچر خانه نشین شود و ما نباید هیچ محدودیتی در عرضه ویلچر داشته باشیم. رئیس سازمان بهزیستی همچنین از راه اندازی هتل در تراز افراد دارای معلولیت برای اولین بار در كشور و توسط خیرین در مشهد خبر داد و گفت كه این هتل تا دو ماه دیگر به بهره برداری خواهد رسید.

منبع خبر:
روزنامه ایران
   تاریخ: ۲۲:۰۸ - ۲۵/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۲۴۶