دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

10درصد جمعیت خراسان رضوی به صورت مستقیم از بهزیستی خدمات می گیرند
 
مشهد ـ مدیر كل بهزیستی خراسان رضوی گفت: تقریباً 10 درصد جمعیت استان به صورت مستقیم از بهزیستی خدمات می گیرند كه گستره عظیمی از جمعیت را شامل می شوند.
10درصد جمعیت خراسان رضوی به صورت مستقیم از بهزیستی خدمات می گیرند مشهد ـ مدیر كل بهزیستی خراسان رضوی گفت: تقریباً 10 درصد جمعیت استان به صورت مستقیم از بهزیستی خدمات می گیرند كه گستره عظیمی از جمعیت را شامل می شوند.

به گزارش خبرنگار مهر، مسعود فیروزی عصر شنبه در نشست خبری به مناسبت هفته بهزیستی و تأمین اجتماعی به جامعه هدف بهزیستی در خراسان رضوی اشاره و اظهار كرد: تقریباً 10 درصد جمعیت استان به صورت مستقیم از بهزیستی خدمات می گیرند كه گستره ی عظیمی از جمعیت را شامل می شود.

مدیر كل بهزیستی خراسان رضوی افزود: هر ماه 16 میلیارد تومان یارانه به مراكز تحت نظارت بهزیستی پرداخت می شود و نزدیك به 650 هزار نفر در قالب خانوارهای مددجویان، از خدمات این سازمان بهره می برند.

وی از پرداخت 200 میلیارد تومان تسهیلات اشتغالی در سال گذشته به مددجویان جویای كار خبر داد و گفت: در بیشتر سال های برنامه ششم، بهزیستی خراسان رضوی بالاتر از تعهد خود، اشتغال ایجاد كرده كه با كمك های بلاعوض و تسهیلات ارزان، محقق شده است.

فیروزی گفت: همچنین بیش از 7 میلیارد تومان در قالب كمك های بلاعوض، یارانه های بیمه ای به كارفرمایان و مشوق های مختلف دیگر برای اشتغال مددجویان در مراكز كارفرمایی یارانه و كمك بلاعوض پرداخت شده است.

مدیر كل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص مسكن مددجویان نیز گفت: در حال حاضر برای خانواده های دارای دو عضو معلول و بیشتر، در شهر 200 تومان در روستا 150 میلیون تومان كمك بلاعوض برای مسكن تعلق می گیرد و برای سایر مددجویان نیز بین 50 تا 100 میلیون تومان كمك بلاعوض پرداخت می شود.

وی با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب كه توسط رهبر معظم انقلاب تدوین و اعلام شده است گفت: در مقدمه ی این بیانیه بر عدم خیانت به آرمان های انقلاب اسلامی در چله ی اول، تأكید شده است.

فیروزی گفت: امام خمینی و رهبری انقلاب اسلامی، هرگز از آرمان های خدمت به مستضعفین كه ولی نعمتان انقلاب هستند عدول نكرده و تمام امكانات و توانایی های دولت و نظام را برای این امر مهم بسیج نموده اند.

مدیر كل بهزیستی خراسان رضوی ضمن اشاره به تاریخچه تشكیل سازمان بهزیستی گفت: این سازمان با هدف خدمت به خانواده به عنوان ركن اساسی جامعه ی اسلامی تشكیل شده و تمام وظایف و تكالیف آن، خانواده محور می باشد.

وی همچنین از كمك ودیعه مسكن برای مددجویان مستأجر خبر داد و گفت: امسال 20 میلیارد تومان برای این موضوع اختصاص یافته كه به صورت وام قرض الحسنه بدون بهره به مددجویان تعلق می گیرد كه در شهرهای بالای 200 هزار نفر 200 میلیون تومان و در شهرهای زیر 100 میلیون جمعیت 100 میلیون تومان به مستأجران پرداخت می شود.

فیروزی از نقش رسانه ها در فرهنگ سازی و گفتمان سازی را یك راهبرد مهم خواند گفت: رسانه ها به خاطر تأثیر بالایی كه بر افكار عمومی دارند می توانند دستگاه هایی را كه در زمینه آسیب های اجتماعی در خصوص همكاری با بهزیستی وظیفه مند هستند ترغیب و تشویق كنند و یا با فشار افكار عمومی، مطالبه گری داشته باشند.

به گفته مدیر كل بهزیستی خراسان رضوی، در زمینه ورزش، مسكن، اشتغال، فرهنگ سازی و سایر زمینه های زندگی معلولین، بهزیستی هیچ گونه وظیفه مندی قانونی ندارد و صرفاً به عنوان تسهیلگر از دستگاه های متولی این موضوعات، حقوق معلولین را مطالبه می نماید.

وی بیان كرد: تقریباً در تمام آسیب های اجتماعی، بین ده تا بیست دستگاه طبق آئین نامه ها و شیوه نامه هایی كه به تصویب دولت رسیده، وظیفه مند هستند كه ضمن تشكر از دستگاه قضائی كه همكاری و تلاش جدی دارد انتظار داریم سایر شركای دولتی، همكاری و همراهی خودشان را بیشتر كنند.

فیروزی در زمینه كودكان كار و خیابان گفت: بهزیستی تمام خدمات خود را برای همه ی كودكان كار و خیابان گذشته از نژاد و ملیت و قومیت به طور مساوی ارائه می دهد و مواردی كه كودك یا خانواده اش مسائل پناهندگی یا اقامت موقت و مانند اینها دارند این اداره كل اتباع استان است كه به موضوع رسیدگی دارد و ما به عنوان بهزیستی، به كسانی كه از این جهت مشكلی ندارند تمام خدمات ساماندهی، كمك به اشتغال، توانمندسازی خانواده و تحصیل فرزندان را بدون استثنا ارائه می دهیم.

مدیر كل بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینكه خوشبختانه آمار مراجعات اورژانس اجتماعی در سه ماه اول امسال نسبت به میانگین سال گذشته كاهش یافته گفت: به نظر می رسد كاهش مصیبت بیماری كرونا و پایان خانه نشینی های اجباری در كاهش خشونت های خانگی و مراجعات اورژانس اجتماعی مؤثر بوده است.

وی در زمینه تحلیل علل آسیب های اجتماعی گفت: هر آسیب، علت خاص خود را دارد و ما در مقام تحلیلگر علل و عوامل آسیب ها نیستیم اما با مداخله ی تخصصی، تلاش می كنیم آسیب ها را كاهش و تبعات آن بر افراد و خانواده را به حداقل برسانیم.

40 هزار معلول در برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه از بهزیستی خدمات می گیرند

در ادامه حمیدرضا علیزاده، معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار كرد: پرونده های 130 هزار نفری مددجویان خراسان رضوی فقط 2 هزار نفر كمتر از تهران است و از سایر استان ها بیشتر است.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی با بیان اینكه 40 هزار نفر معلول از خدمات برنامه توانبخشی مبتنی بر جامعه خدمات دریافت می كنند گفت: 430 تسهیلگر در این برنامه فعالیت دارند و امسال 10 میلیارد تومان اعتبار برای این موضوع اختصاص یافته است.

وی گفت: تعداد صندوق های خودیاری معلولین روستایی در سال 99 بیش از 35 صندوق بوده كه اینك به 90 صندوق رسیده است.

علیزاده بیان كرد: در این صندوق ها معلولین و خانواده های آنها در گروه های 5 تا 15 نفره مشغول فعالیت معیشتی می شوند كه در این مسیر از كمك های بلاعوض بهزیستی و تسهیلات ارزان قیمت بهره مند می شوند.

معاون توانبخشی بهزیستی خراسان رضوی از اختصاص 700 میلیون تومان برای خرید وسایل كمك توانپزشكی خبر داد و گفت: امسال جشنواره های بازی های بومی محلی را در تمام شهرستان های استان در بین گروه های هدف برگزار می كنیم.

وی همچنین از بررسی 2 هزار ساختمان دولتی در زمینه دسترس پذیری برای معلولین در سطح ادارات كل خبر داد و گفت: در این زمینه هنوز مشكلات زیادی وجود دارد و بعضی دوایر حتی حداقل های دسترس پذیری را هم انجام نداده اند.

خشونت های خانگی در حال افزایش است

شهره شاهرودی، معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست خبری با اشاره به اهمیت و حساسیت آسیب های اجتماعی استان اظهار كرد: در سال گذشته بیش از 20 هزار تماس با اورژانس اجتماعی در زمینه های مختلف صورت گرفته كه در میان آنها كودك آزاری، همسرآزاری، معلول آزاری و همسرآزاری از فراوانی بیشتری برخوردار بوده اند.

معاون اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی گفت: طرح اقدام و عمل كه در خراسان رضوی اجرا گردیده، برای واگذاری بخش هایی از برنامه ی ساماندهی كودكان كار و خیابان به بخش غیر دولتی طراحی شده است.

وی از افزایش خشونت خانگی در بین موارد تماس با فوریت های اجتماعی خبر داد و گفت: عوامل متعددی در این زمینه مؤثر هستند كه بهزیستی نقشی در كاهش این عوامل ندارد و تنها به تبعات این آسیب ها و ارائه خدمات به آسیب دیدگان می پردازد كه حمایت های اجتماعی روانی و ایجاد محیط امن موقتی برای خشونت دیدگان است.

شاهرودی گفت: دو مركز ندای مهر و راه نوین برای خدمات سرپایی برای مددجویانی است كه مورد خشونت قرار گرفته و جایی برای پناه آوردن و آرامش ندارند.

700 مددجو تحت حمایت برنامه صیانت از بهبودیافتگان قرار می گیرند

غلامحسین دلبری، معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی نیز در این نشست اظهار كرد: 204 نفر از مددجویان دچار اختلال هویت جنسی در استان خراسان رضوی زندگی می كنند كه شناسایی شده و خدمات بهداشتی، مشاوره ای، مددكاری و روان شناختی دریافت می كنند.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی افزود: در زمینه تغییر جنسیت، ما نقش تسهیلگر را داریم كه این افراد را به مراكز درمانی راهنمایی و كمك هایی را برای تغییر جنسیت به آنها ارائه می كنیم تا بتوانند زندگی آرام تری را بگذرانند.

وی در خصوص اعتیاد نیز گفت: در حال حاضر 5 هزار و 500 معتاد متجاهر در 22 مركز در كل استان نگهداری و بازتوانی می شوند.

دلبری یادآور شد: بیشتر دغدغه ما بر مسئله ی صیانت از بهبودیافتگان متمركز است كه با كمك سازمان بهزیستی كشور امسال چند مركز برای این منظور تأسیس می شود.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی بیان كرد: امسال 700 مددجو را تحت پوشش برنامه ی صیانت می گیریم و برای هر مددجوی جویای كار 100 میلیون تومان تسهیلات ارزان قیمت اختصاص می دهیم.

وی همچنین با برشمردن مراكز كاهش آسیب اعتیاد گفت: در هفته بهزیستی سه واحد كانكس كاهش آسیب در مناطق آسیب خیز مشهد بهره برداری می شود.
منبع خبر:
خبرگزاری مهر
   تاریخ: ۲۰:۴۱ - ۲۵/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۱