دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

پیشگیری از آسیب اجتماعی با تحمیع اعتبار و عملكرد ممكن است
 
مدیركل بهزیستی استان فارس اعتقاد دارد كه برای پیشگیری اثرگذار از بروز آسیب های اجتماعی و گسترش آن، تجمیع اعتبارات و عملكردها را باید در دستور كار قرار داد.
 پیشگیری از آسیب اجتماعی با تحمیع اعتبار و عملكرد ممكن است محمدرضا هوشیار شنبه 25 تیر در نشست خبری كه به مناسبت هفته بهزیستی برگزار شد، عملكرد جزیره ای را مهمترین مشكل در بحث پیشگیری از آسیب های اجتماعی برشمرد و گفت: متاسفانه در این حوزه شاهد موازی كاری هستیم، حال آنكه دامنه شعاع فعالیت های بهزیستی گسترده و مراجعان در بخش آسیب های اجتماعی چندفاكتوری هستند.

او هم افزایی همه سازمان ها و نهادها برای مقابله با بروز و تشدید آسیب های اجتماعی را مهم توصیف و اضافه كرد: در بحث پیشگیری و مدیریت آسیب های اجتماعی تمام تخصص ها و اعتبارات باید یا برنامه ریزی تجمیع شود. در این صورت می توان اقدامات خوبی در زمینه مدیریت و كاهش آسیب های اجتماعی انجام داد.

هوشیار، با بیان اینكه عوامل فردی، روانی، محیطی یا اجتماعی را در بروز آسیب اجتماعی دخیل دانست و گفت: هم اكنون در فارس 6 مركز فعال در زمینه آسیب اجتماعی وجود دارد كه 4 مركز روزانه و 2 مركز شبانه روزی است.

او گفت: حدود 604 كودك بی سرپرست و بد سرپرست تحت نظر بهزیستی فارس و 251 كودك در مراكز ساماندهی هستند. این كودكان از 21 روز تا یك سال می توانند از خدمات مركز شبانه روزی بهره ببرند و در مراكز روزانه تا 5 سال خدمت می گیرند.

هوشیار با بیان اینكه افزون بر 80 درصد كودكان اتباع هستند، افزود: سال گذشته 39 هزار 871 تماس به 123 داشته ایم كه پس از اختلافات حاد خانوادگی، كودك آزاری، همسرآزاری و خودكشی جزو بالاترین آمارهای تماس هستند.

او ادامه داد: سال گذشته 12 هزار مشاوره ژنتیك داشته ایم كه 600 تا از این مشاوره ها منتج به آزمایش شد.

مدیركل بهزیستی فارس همچنین با بیان اینكه جلسات كمیته مناسب سازی به صورت فصلی در استانداری برگزار می شود، گفت: از ابتدای امسال دوكمیته در استانداری تشكیل شد كه كمیته دوم با حضور استاندار فارس تشكیل شد كه این جلسه خروجی و مصوبات ارزشمندی داشت.

هوشیار خاطرنشان كرد: اگر مصوباتی كه در زمینه مناسب سازی در خرداد ماه انجام شد نهایی شود، می توان گفت گام بزرگی در مناسب سازی جامعه هدف برداشته شده است.

او گفت: مناسب سازی كه در خیابان ها و پیاده روها برعهده شهرداری است و بهزیستی هم در این زمینه مطالبه گر است. البته ارزیابی مناسب سازی دستگاه ها در سال 1400 به زودی به پایان می رسد.

مدیركل بهزیستی فارس عنوان كرد: در زمینه مناسب سازی در سال 1399 بیشترین همكاری را دانشگاه علوم پزشكی و آبفا شیراز و كمترین همكاری را دانشگاه صنعتی شیراز داشته است.

هوشیار بیان كرد: متأسفانه معابر عمومی در شهر شیراز وضعیت خوبی از نظر مناسب سازی ندارند و شهرهای استان به ویژه شیراز در این زمینه به خوبی كار نكرده اند.

او با بیان اینكه سال گذشته غربال 128 هزار كودك برای تنبلی چشم انجام شده است، گفت: از این تعداد 3500 كودك دچار اختلال بینایی و 400 كودك دچار تنبلی چشم بودند و اگر مراجعه نمی كردند نابینا می شوند.

مدیركل بهزیستی فارس افزود: از ابتدای امسال تاكنون نیز غربال 5 هزار كودك 3 تا 6 ساله انجام شده كه تعداد 233 كودك مشكوك به اختلالات بینایی هستند.

هوشیار با بیان اینكه جمع آوری معتادان متجاهر در دستوركار است، گفت: ظرفیت مركز ماده 16، حدود 400نفر است اما در حال حاضر بیش از هزار نفر معتاد جمع آوری شده است.

او با یادآوری اینكه ماده 15 معتادان خود معرف هستند، گفت: متأسفانه به دلیل كمبود مكان مجبور شدیم 14 مركز اقامتی ماده 15 را به معتادانی كه باید در مركز ماده 16 پذیرش شوند اختصاص دهیم. این در حالیست كه نوع درمان در این مراكز هم متفاوت است. البته مركز ماده 16 سپاه فجر با ظرفیت 600 نفر آماده افتتاح است كه با افتتاح این مركز قطعا شرایط بهتری برای پذیرش معتادان داریم.

او اعلام كرد: نیاز به راه اندازی مراكز اعصاب و روان داریم و افراد متقاضی می توانند برای دریافت مجوز به این اداره كل مراجعه كنند.

مدیركل بهزیستی فارس به تشكیل یك موسسه دانش بنیان هم اشاره كرد و گفت: درصدد هستیم موسسه دانش بنیان از جامعه هدف راه اندازی كنیم. یك بانك اطلاعاتی از جامعه هدف تهیه شده و افراد نخبه ای در این جامعه هدف شناسایی شده است كه نشان می دهد «معلولیت محدودیت نیست».

هوشیار اضافه كرد: در تلاش هستیم كه این مؤسسه را در هفته بهزیستی ثبت كنیم. در بحث هوشمندسازی هم برنامه هایی در دستور كار قرار گرفته و بسیاری از فعالیتهای ما به این سمت سوق داده شده است.

او همچنین با تلمید بر اینكه خیرین باید نیاز محور حركت كنند، گفت: حدود 1400 مركز و موسسه داریم و اگر خیرین به سازمان كمك نكنند نمی توانیم اهداف خود را پیش ببریم. در بحث آسیب های اجتماعی آمادگی بهره گیری از حمایت و كمك خیرین را داریم .

هوشیار با بیان اینكه با كمبود سمعك در كشور مواجه هستیم، گفت: متأسفانه به دلیل تحریم امكان ورود سمعك نداریم و یكی از كارهایی كه در حال حاضر به صورت جدی دنبال می شود تولید سمعك توسط شركت های دانش بنیان است.

هوشیار همچنین ضمن تبریك به مناسبت هفته بهزیستی اظهار كرد: در نخستین روز از هفته بهزیستی گلباران، عطر افشانی و ادای احترام به مقام سردار بی سر شهید حاج شیرعلی سلطانی انجام شد.

مدیركل بهزیستی فارس ادامه داد: تفاهم نامه همكاری با موضوع فرهنگی، اجتماعی، علمی و پژوهشی فی ما بین بهزیستی فارس و سرتیپ پاسدار رهام بخش حبیبی فرمانده انتظامی فارس منعقد شد.

او به اهدای 1100 دستگاه ویلچر به مددجویان اشاره كرد و گفت: دیدار با خانواده معزز شهید عبدالله اسكندری، مراسم تجلیل از مربیان مراكز تحت نظارت بهزیستی، برگزاری نمایشگاه از توانمندی های جامعه هدف در شهرستان ها استان، افتتاحیه چند مجمع در حوزه های توانبخشی و پیشگیری، افتتاح طرح های اشتغال دیدار با مددجویان و بررسی چالش ها و مشكلات این قشر و انجام مانور سراسری اورژانس اجتماعی،انجام برنامه های مفرح برای مددجویان و كاركنان بخشی از برنامه های اداره كل بهزیستی فارس در چهل و دومین سالگرد تاسیس بهزیستی است.

هوشیاری افتتاح 170 واحد مسكونی برای افراد دارای دو عضو معلول و بالاتر در استان فارس را از دیگر برنامه های هفته بهزیستی قلمداد كرد و گفت: دیدار با خانواده شهید عبدالمطلب اكبری كه به عنوان اولین شهید ناشنوای كشور شناخته می شود و تجلیل از مادر این شهید، همایش تقدیر از خیرین، نخبگان و ورزشكاران جامعه هدف، اجرای مانور اورژانس اجتماعی همزمان در سراسر استان، دیدار با نماینده محترم ولی فقیه و استاندار فارس از دیگر برنامه های این هفته محسوب می شود.

مدیركل بهزیستی فارس به برگزاری پویش ورزش صبحگاهی با افراد دارای معلولیت و برپایی میز خدمت در شهرستان های مختلف در این هفته اشاره كرد و گفت: سازمان بهزیستی متولی سلامت اجتماعی است و با نگاه علمی و با محور مردمی سازی، شفاف سازی و توانمندسازی با هدف بهار زیستن به جامعه خدمت می كند.

انتهای پیام
منبع خبر:
ایسنا
   تاریخ: ۱۹:۲۹ - ۲۵/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۳۹