دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

چالش ورود نابجای افراد با اختلالات روانی به سیستم غربالگری معتادان بهزیستی
 
تهران - ایرنا - سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی كشور از چالش ورود نابجای افراد با اختلالات روانی به سیستم غربالگری معتادان بهزیستی خبر داد و گفت: بیماران روان به اشتباه وارد سیستم غربالگری معتادان متجاهر بهزیستی می شوند.
چالش ورود نابجای افراد با اختلالات روانی به سیستم غربالگری معتادان بهزیستی تهران - ایرنا - سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی كشور از چالش ورود نابجای افراد با اختلالات روانی به سیستم غربالگری معتادان بهزیستی خبر داد و گفت: بیماران روان به اشتباه وارد سیستم غربالگری معتادان متجاهر بهزیستی می شوند.

فرهاد اقطار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در غربالگری معتادان متجاهر برای افراد دارای اختلالات روانی و خلقی باید مداخلات روانشناسی انجام شود اما این اتفاق نمی افتد و آنها وارد سیستم غربالگری معتادان متجاهر بهزیستی می شوند.

وی گفت: افراد برای ورود به مراكز ترك اعتیادان معتادان متجاهر موسوم به مراكز ماده 16 باید شرایط تجاهر را داشته باشند یعنی جرم نداشته باشند، مواد را در خیابان مصرف كنند و حمایت خانواده را نیز نداشته باشند. اما متاسفانه گاهی افراد دارای اختلالات روان نیز با حكم قضایی وارد برنامه غربالگری بهزیستی می شوند كه درمان پذیر نیستند.

وی با بیان اینكه افراد دارای اختلالات روان و خلقی، دارای اختلالات پایه ای هستند كه آنها را به سمت اعتیاد كشانده است، اضافه كرد: در غربالگری معتادان متجاهر بهزیستی قرار بوده كه معتادان با سن پایین تر مثلا كمتر از 19 سال، معتادان دارای بیماری مزمن و معتادان دارای خانواده جداسازی شده و معتاد متجاهر واقعی شناسایی شود اما متاسفانه این امر انجام نمی شود.

خانواده های خسته از معتاد او را به اجبار به مراكز بهزیستی می آورند

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی تاكید كرد: كسی كه به اجبار به مراكز ترك اعتیاد برده می شود فقط اقامت در مراكز دارد و نمی توان او را درمان كرد، ترك اعتیاد باید داوطلبانه باشد متاسفانه مرتبا معتادان متجاهر را پذیرش می كنیم و سپس آنها دوباره كف خیابان هستند.

اقطار اظهار داشت: معتادان متجاهر یك تا سه ماه در مراكز ماده 16 می مانند كه با حكم قضایی تا 6 ماه هم می شود در مركز بماند. اگر كسی سه بار ترك اعتیاد انجام داده باشد و دوباره معتاد شود، مجرم است و غربالگری معتادان در مراكز بهزیستی برای كسی است كه مجرم نباشد یعنی كسی كه به مراكز ماده 16 می اید باید شرایط تجاهر را داشته باشد و جرم و حمایت خانواده را نداشته باشد و در خیابان مصرف كند.

كسی كه به اجبار به مراكز ترك اعتیاد برده می شود فقط اقامت در مراكز دارد و نمی توان او را درمان كرد ، ترك اعتیاد باید داوطلبانه باشد متاسفانه مرتبا معتادان متجاهر را پذیرش می كنیم و سپس آنها دوباره كف خیابان هستند.وی ادامه داد: اگر فردی براساس قانون حكم بگیرد و به مراكز ترك اعتیاد به اجبار آورده شود، مركز برای او حكم اردوگاه خواهد داشت و درمان را نمی پذیرد. برای همین مكرر معتادان متجاهر را می گیریم و او دوباره وارد خیابان می شود. این پروسه، وقت گیر و هزینه بر است.

استقرار بهبودیافتگان در خانه گروهی درصورت رد معتاد از سوی خانواده

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی با اشاره به شكایت بالای خانواده ها از معتاد متجاهر گفت: درصد زیادی از معتادان متجاهر با شكایت خانواده ها وارد مراكز ترك اعتیاد می شوند؛ خانواده هایی كه از فرزند و عضو معتاد خانواده خسته شده اند، كم نیستند.

اقطار با اشاره به اجرای برنامه توانمندسازی، جامعه پذیری و مدیریت موردی معتادان متجاهر در سال جاری، افزود: برای اجرای این برنامه محدودیت اعتباری داریم. در اجرای این طرح از فرد معتاد، گزارش مددكاری گرفته شده و براساس آن به مركز توانبخشی ارجاع می شود تا در آنجا اقامت موقت داشته باشد. پس از احراز هویت این فرد، مددكار با خانواده او برای بازگشت فرد معتاد به خانه تماس می گیرد.

وی ادامه داد: اگر خانواده معتاد، او را برای بازگشت به خانواده قبول كردند، از خانواده حمایت اجتماعی، روانی و حقوقی انجام می گیرد و فرد معتاد به خانواده بازمی گردد اما اگر خانواده او را قبول نكند، فرد معتاد تا یك سال در مركز توانبخشی، خدمات اسكان و حرفه آموزی دریافت می كند و برای اشتغال به دستگاه های مرتبط معرفی می شود و در عین حال برای او اقدامات جدی درمانی انجام می گیرد.

سرپرست معاونت پیشگیری و درمان اعتیاد مركز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی اضافه كرد: فرد معتاد بعد از یك سال در مركز توانبخشی كه به پایداری شغلی می رسد، اگر خانواده او را دوباره نپذیرند در خانه های 5 تا 10 نفره به صورت گروهی زندگی می كنند و هرچند وقت یك بار از آنها تست اعتیاد گرفته می شود.

بر اساس آمار ستاد مبارزه با مواد مخدر، اكنون 2 میلیون و 808 هزار مصرف كننده مواد مخدر در كشور وجود دارد كه بالاترین مصرف مواد مخدر با بیش از 66 درصد مربوط به تریاك است.

برچسب ها
- معتادان متجاهر
- معاونت پیشگیری سازمان بهزیستی
- سازمان بهزیستی كشور
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۱:۳۶ - ۲۷/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۶