دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

ترویج كتاب خوانی با یك كوله پشتی در روستاهای دورافتاده
 
گودرزی گفت: اكثر مروجین كتاب خوانی بدون هیچ هزینه دولتی در روستا های دورافتاده به ترویج كتاب بین كودكان می پردازند.
فریده گودرزی، تهیه كننده برنامه «كتاب بان» گفت: با برنامه «كتاب بان» مروجین كتاب خوانی را معرفی و تشویق می كنیم. بیشتر مروجین با حداقل امكانات در روستا های صعب العبور كودكان را با كتاب خوانی آشنا می كنند. این افراد با دستِ خالی كه ممكن است به نان شب هم محتاج باشند، كودكان را با داستان آشنا می كنند.

به گفته گودرزی، بعضی از این مروجین با كوله ای از كتاب به روستا های دورافتاده می روند و بدون هیچ هزینه ای كوله را به مدت یك ماه در آن مناطق می گذارند و اكثر آن ها بدون هیچ حمایت دولتی به ترویج كتاب خوانی می پردازند.

برنامه كتاب بان از سال 1398 كار خود را با محوریت ترویج كتاب خوانی آغاز كرده و موضوعاتی كه تا به حال در این زمینه پخش شده می توان به جلب توجه خیرین برای ترویج كتاب، ضرورت آموزش مستمر برای كتابداران روستایی، ویژگی های ترویجگر ممتاز، ترویج خواندن با محوریت ادبیات كلاسیك، چگونه ذهن كودكان را با كتاب خوانی نهادینه كنیم، چگونه می توان از طریق فضای مجازی به ترویج كتاب خوانی كمك كنیم. كدام راه برای ترویج كتاب خوانی غلط است راه درست ترویج كتاب خوانی در فضای مجازی چیست. راه های پرورش خلاقیت در مخاطبین، چگونه فناوری نوین را در خدمت ترویج كتاب خوانی قرار دهیم، اشاره كرد.

پیش از این، پریچهر نسرین پی، پژوهشگر حوزه كودك گفته بود، سالیان سال است كه خیرین نقش موثری در زمینه كمك به افراد كم برخوردار دارند. تعدادی از خیرین هستند كه علاوه بر اینكه كار فرهنگی انجام می دهند، به معاش افراد هم كمك می كنند.

به گفته این پژوهشگر حوزه كودك، خانه برای آینده موسسه ای است كه علاوه بر اینكه به تغذیه كودكان اهمیت می دهد، كلاس های آموزشی و كتاب خوانی را برای كودكان فراهم می كند و برای مادران كلاس های آموزشی مانند خیاطی، بافتنی و ... در نظر گرفته است.
همچنین، بخشی از این برنامه به حضانت كتاب خوانی كودكان بدسرپرست اشاره شده بود و این مروج كتاب خوانی معتقد بود، باتوجه به اینكه كودكان بدسرپرست شبانه روزی در مراكز بهزیستی نگه داری می شوند، تجربه اندكی برای زندگی دارند و تنها از راه كتاب می توانند تجربه شان را بیشتر كنند.

برای كتاب خوانی این كودكان باید یك مددكار علاقه مند به كتاب وجود داشته باشد و نقش مشوق را برای كتاب خوانی آن ها داشته باشد. از طرفی، نقش مربی برای كتاب خوانی این است كه كودكان كلمات را اشتباه به كار نبرند.

مروج كتاب خوانی می تواند مربی ها را با ذائقه كتاب خوانی كودكان آشنا كند و این آگاهی را به آن ها بدهد كه كودك می تواند هر زمان كه بخواهد كتاب بخواند و هر كدام از آن ها می توانند از هر روشی برای كتاب خوانی استفاده كنند. به گفته نسرین پی، وقتی كودك كتاب را غلط نخواند، پایه ادبیات فارسی شان ریخته می شود .
   تاریخ: ۰۸:۲۱ - ۲۸/۰۴/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۵