دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

بهبودیافتگان از كرونا پس از یك سال از بهبودی چه علائمی دارند؟
 
ابتلا به ویروس كرونا علاوه بر عوارضی كه از خود هنگام ابتلا بروز می دهد، می تواند عوارضی داشته باشد كه پس از گذشت یكسال از بهبودی بروز پیدا كند.


دكتر آندری زونكوف اعلام كرد كه عفونت كرونا ممكن است عوارضی ایجاد كند كه یك سال پس از عفونت ظاهر می شود.این پزشك برای افرادی كه تابستان گذشته به بیماری كووید19 مبتلا شده اند توصیه هایی ارائه كرده است.

زوونكوف توضیح داد كه امواج كووید19 در روسیه "اثرات واضح" را به شكل عوارضی بر جای گذاشت كه می تواند چندین ماه پس از ابتلا به این بیماری ظاهر شود.به گفته وی، جدی ترین عفونت ها مربوط به سویه «دلتا» بود كه در نیمه دوم سال گذشته غالب بود.

این پزشك روس می گوید: «سال گذشته متغیر «دلتا» شیوع پیدا كرد كه بسیاری را به كام مرگ كشاند و اثری قوی در قالب عوارض از خود به جای گذاشت كه عمدتاً رگ های خونی در اندام های مختلف بدن به ویژه ریه ها را تحت تأثیر قرار می دهد.

وی می افزاید، ماهیت عوارض ناشی از ویروس، حتی آن هایی كه پس از یك سال پس از بهبودی از بیماری ظاهر می شوند، به عوامل زیادی بستگی دارد و این تا حدودی شبیه به "لاتاری" است.

ازوونكوف می گوید: همه چیز به شدت و مدت بیماری بستگی دارد، برخی به سندرم اختلال عملكرد چند عضوی مبتلا شدند كه همه ارگان ها را شامل می شود و برخی دیگر همچنان از نارسایی ریه رنج می بردند و به عارضه ای به نام «قلب ریوی» مبتلا شده اند، زیرا نارسایی تنفسی باعث افزایش بار این بیماری بر قلب می شود و این مسئله به طور كلی شبیه به «لاتاری» است.

این پزشك به افرادی كه به ویروس كرونا مبتلا شده اند توصیه می كند كه تحت معاینات پزشكی قرار گیرند. انجام معاینات جامع پزشكی ضروری است و در صورت كشف مشكل توسط پزشك باید در دوره های توانبخشی مانند ورزش، فیزیوتراپی و آبگرم درمان شود. شما باید در برابر ویروس كرونا دوباره واكسینه شوید.

منبع: ریانووستی
   تاریخ: ۰۱:۵۳ - ۰۳/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۷۳