دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

چرخ زندگی در دستان بانوان كارآفرین
 
كمتر فردی را در جامعه امروز می توان دید كه برای اشتغالزایی و راه اندازی كسب و كار با چالش ها و موانع گوناگون مواجه نباشد.
بانوان كارآفرین همشهری آنلاین_معصومه حق جو: در این میان بیشترین بی مهری ها متوجه قشری است كه بارها در راه پرپیچ و خم رسیدن به موفقیت و استقلال مالی كه پای ثابت شروع كسب و كارهای جدید است، از ادامه مسیر بازنمانده اند و ناامیدی نتوانسته در وجودشان ریشه بدواند. پای صحبت هایشان كه می نشینی سراسر از امید می گویند و پشتكار. آنها با توجه به جایگاه و موقعیت شغلی خود تلاش می كنند تا دیگر بانوان در آرزوی اشتغال را زیر چتر حمایت بگیرند.

- برای ادامه مسیر نیاز به تایید همه ندارید

به مناسبت روز اقتصاد مقاومتی و كارآفرینی، سراغ یكی از بانوان كارآفرینی رفتیم كه دانش آموخته دانشگاه صنعتی شریف در رشته كارشناسی مهندسی شیمی و فارغ التحصیل رشته كارآفرینی در مقطع كارشناسی ارشد از دانشگاه تهران است. او هم در زمینه توانمندسازی و آموزش سرمایه های انسانی فعالیت دارد و هم بنیانگذار و مدیرعامل شتاب دهنده استعداد بانا است.
«مونا ناصری» از 3 سال قبل به كمك هم تیمی هایش در شتاب دهنده استعداد بانا، در حال ارائه خدمات به صورت آنلاین و حضوری است: «به دانشجویان، فارغ التحصیلان، كاركنان و مدیران شركت های نوآور خدمات ارائه می دهیم. علاقه من به موضوع كارآفرینی و بعد از آن تغییر رشته ام از مسیر مهندسی به مدیریت، از سال دوم كارشناسی شروع شد؛ زمانی كه با مركز كارآفرینی دانشگاه صنعتی شریف آشنا شدم و فعالیت های این مركز مانند مصاحبه با فارغ التحصیلانی كه اقدام به ایجاد یك شركت نوپا كرده بودند، من را با سبك زندگی كارآفرینان آشنا كرد و باعث شد به این موضوع مشتاق شوم.»
قرارگیری ناصری در مسیر كارآفرینی از زمستان 92 آغاز شد: «در آن سال به عنوان همكار پژوهشی و بعد از آن به عنوان مدیر اجرایی شتاب دهنده شریف، نخستین شتاب دهنده استارت اپی كشور، فعالیتم را ادامه دادم و بیشتر از قبل با جوانانی روبه رو شدم كه از آینده و ابهام پیش رویشان نمی ترسیدند و بی محابا برای رسیدن به آرزوهایشان تلاش می كردند. حضور در این فضا و كنجكاوی ام برای بیشتر دانستن، باعث شد كه در مسیر كارآفرینی قرار بگیرم.»
این بانوی كارآفرین درباره شكل گیری بانا توضیح می دهد: «برای شروع مسیر بانا، خوشبختانه از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری حمایت شدم و به كمك فاند دریافتی از این معاونت و همراهی اعضای تیم توانستیم بانا را خلق كنیم و تا یك سال و نیم ادامه بدهیم. بعد از آن با سرمایه شخصی و دریافت پروژه های مختلف تلاش كردم به توسعه بانا ادامه بدهم و نقاط ضعف مان را برطرف كنم. حالا كه 3 سال و 3 ماه است از شكل گیری بانا می گذرد، به لطف خدا و همت و پایداری هم تیمی هایم، كار به مرحله درآمدزایی رسیده و شرایط كمی پایدارتر شده است.»
مدیرعامل شتاب دهنده استعداد بانا امیدوار است روزی برسد كه بانا بتواند تربیت سرمایه های انسانی را به بهترین روش برای به دست آوردن شغل های نوظهور در شركت های نوآور، انجام دهد و به جوانان و مخصوصاً دانشجویانی كه به دنبال نخستین تجربه كاری خود هستند، كمك كند تا فرصت حضور در شركت های شایسته را داشته باشند. او ادامه می دهد: «فكر می كنم هنوز در ابتدای این مسیر طولانی هستم و آنقدر به روبه رو شدن با ابهام پیش رو و یادگرفتن از موانعی كه هست، مشتاقم كه همین برای من نشان دهنده مسیر درست است.»
مدیرعامل شتاب دهنده استعداد بانا یكی از چالش های مهم بانوان در مسیر كارآفرینی را مواجه شدن با ترس ها و موقعیت های دشوار روحی و مالی می داند: «به همه پیشنهاد می كنم در این مسیر برای ایجاد و حفظ یك شبكه حمایتی از اعضای خانواده، دوستان، مربیان و افرادی كه دلسوزشان هستند، بسیار تلاش كنند، از كمك گرفتن خجالت زده نباشند، یادشان باشد تیم ها می میرند اما شكست نمی خورند، فراموش نكنند كه برای ادامه مسیرشان نیازی به تأیید همه ندارند و به توانایی های خودشان و تلاشی كه برای بهبود كارها دارند، باور داشته باشند. این وعده خداوند است كه بعد از هر سختی، آسانی را می آورد و این یك تكیه گاه محكم برای عبور از روزهای متلاطم در مسیر كارآفرینی است.»

- به دست آوردن سخت است

«مهرنوش ابراهیمی» یكی دیگر از بانواین كارآفرینی است كه به تازگی قدم در این راه گذاشته است. با اینكه لیسانس هنرهای تجسمی از دانشگاه سوره دارد، علاقه به آشپزی و آرامشی كه از این كار به دست می آورد باعث شد تا آستین همت را برای ایجاد «كترینگ بی بی» بالا بزند: «ایده این كار از سال گذشته در ذهن من شكل گرفته بود. قبلاً در مكان های مختلف به تدریس مشغول بودم.
اما در این سال ها همیشه آشپزی برای من، باعث آرامش روحی بود، مخصوصاً روزهایی كه درگیری فكری داشتم. كرونا كه شیوع پیدا كرد تدریس را به علت محدودیت ها و پروتكل های بهداشتی و... كنار گذاشتم و امسال موقعیتی پیش آمد تا بالاخره كترینگ بی بی را با عرضه غذاهای سنتی و رعایت پروتكل های بهداشتی در پارك شفق راه بیندازم. تضمین
كیفیت كترینگ، خانواده هایمان هستند كه روزانه از همین غذا استفاده می كنند.»به گفته این بانوی موفق، برای هم محله ای ها در كترینگ اشتغالزایی هم شده است: «از زمانی كه این كار را شروع كردم یك سرآشپز، آشپز، ظرفشوی و كارگر ساده و پیك از اینجا كسب درآمد می كنند.»

ابراهیمی از برنامه های آینده می گوید: «می خواهم در اینستاگرام یك صفحه برای كترینگ ایجاد كنم. البته باید كمی زمان بگذرد تا بتوانم كارم را توسعه بدهم. تصمیم دارم در ماه های خاص مانند ماه رمضان یا محرم و صفر كم كم برخی غذاهای خاص مناسبتی را به مجموعه كترینگ بی بی اضافه كنم.» او عقیده دارد هركاری سختی های خود را دارد، به خصوص برای بانوان: «همیشه به دست آوردن سخت است، بعد كه به دست می آوری و به هدف می رسی، تمام سختی ها برایت شیرین می شود و قوی تر می شوی. این جمله را هر بانوی كارآفرینی باید دائم با خودش تكرار كند.»

- لازمه كسب درآمد؛ خلاقیت و شناخت بازار

«صدیقه كوهساریان» ساكن محله زرتشت است و از سال 69 با تولید پوشاك به عنوان كارآفرین فعالیت دارد: «با وجود 3 فرزند و سرپرستی خانواده، طبیعتاً بایدكاری را شروع می كردم. همه چیز را از صفر شروع كردم. دوست داشتم كاری یاد بگیرم كه بتوانم به فرزندانم رسیدگی كنم و نزدیك منزل هم باشم. ابتدا دو ـ سه كار را شروع كردم، ولی هیچ یك مثل دوزندگی با توجه به شرایطی كه داشتم مناسب نبود. بالاخره بدون اتكا به كمك مادی نهاد یا سازمانی، با كمك برادرانم چند چرخ خیاطی خریداری و كارم را از همان سال ها شروع كردم. به كارم علاقه داشتم.»
بانوی كارآفرین هم محله ای عقیده دارد باید در كار مستقل بود: «به این كار علاقه مند بودم و از طرفی باور داشتم باید خودم كار را یاد بگیرم و مستقل كار كنم. كم كم در همان تولیدی كه مشغول كار بودم، آموزش هم دیدم و بعداً به صورت مستقل كارم را ادامه دادم. تولیدی مثل یك دانشگاه است و همه نكته های كار را می توان همانجا یاد گرفت.»
كوهساریان كارگاهش را با یك نفر و در پاگرد راه پله منزلش شروع كرده و كم كم آن را گسترش داده است: «من با یك نفر شروع كردم و به مدت 10 سال در همین كارگاه خیاطی مستقر بودم. كمی بعد مجوز فعالیت آموزشگاه خیاطی گرفتم و به بانوان آموزش دادم. در حال حاضر با توسعه كارم برای 13 بانوی سرپرست خانوار اشتغالزایی شده است.»
كوهساریان ادامه می دهد: «بعد از مدتی از اداره امور بانوان شهرداری تماس گرفتند و مكانی در اختیارم قرار دادند. چون كارآفرین بودم و بانوان سرپرست خانوار را تحت پوشش قرار داده بودم، ساختمانی 2 طبقه برای كار از سوی اداره بانوان شهرداری تحویلم داده شد و 28 خانم را تحت پوشش گرفتم. مدتی كار كردم تا اینكه بار دیگر برگشتم به سرای محله كشاورز و فعلاً چند سال است كه در همین سرای محله مشغول كار هستم. فعلاً با توجه به شیوع كرونا در زمینه تولید ماسك فعالیت دارم.» كوهساریان این روزها 3 غرفه ماسك در چهارراه ولی عصر(عج) و 2 غرفه دیگر برای عرضه ماسك دارد: «3 نفر مشغول به كار هستند. علاوه بر اینها 8 بانوی سرپرست خانوار هم در زمینه دوخت مانتو در منزل با من همكاری دارند.»
پسر این كارآفرین راه مادر را ادامه داده و حالا چند فروشگاه بزرگ پوشاك دارد و برای چندین نفر اشتغالزایی كرده است. این بانوی موفق عقیده دارد برای هركاری باید زحمت كشید: «هركسی پله پله بالا برود می تواند رشد كند. لازمه كسب درآمد، زحمت كشیدن و خلاقیت و شناخت بازار است.»

- در زمینه ای كه فعالیت دارید، بهترین باشید


«شیما طراحانی» مدرك كارشناسی متالوژی از دانشگاه صنعتی اصفهان دارد. علاقه به هنر باعث شد تا در همین زمینه كارش را به صورت جدی آغاز كند: «تقریباً در همه رشته های هنری فعالیت كرده ام، ولی تخصص من كار روی پارچه با یك هنر جدید و تخصصی به نام باتیك است كه نوعی پارچه سازی است. 7 سال است كه در این زمینه به صورت تخصصی كار می كنم.»
این كارآفرین مادرش را عامل موفقیت امروز خود می داند: «آنچه باعث پیشرفتم در كار شده مادرم بوده، چه از لحاظ حرفه ای و آنچه یاد گرفتم و چه از لحاظ روحی، چون كار هنری فراز و نشیب زیاد دارد و پشتیبانی های مادرم باعث شد به راهم ادامه بدهم و ناامید نشوم.»
طراحانی حدود 5 سال است كه كارگاهی با هزینه خودش راه اندازی كرده و چشم به دست هیچ نهادی نداشته است: «ابتدا كارگاه كوچكی داشتم، ولی بعدها توانستم در خیابان كارگر شمالی با تیم خودم مكانی دیگر را اجاره كنم. تاكنون برای كارم از هیچ سازمان یا ارگانی وام نگرفته ام. خوشبختانه همیشه دوستانی داشته ام كه كمكم كرده اند. هزینه اجاره و رهن كارگاه كار را برای ما سخت می كند، ولی سعی می كنیم به راهمان ادامه بدهیم و ناامید نشویم.»
این بانوی هنرمند با گرفتن سفارش كار برای بانوان نیازمند اشتغالزایی می كند: «در كارگاه بانوانی به عنوان مربی داریم كه تدریس می كنند. كار روی چوب، فلز، سفال، پتینه كاری و بافتنی و كچه و مكرومه هم انجام می دهیم. به بانوان علاوه بر آموزش، سفارش كار می دهیم تا درآمدزایی داشته باشند. برخی از بانوان سرپرست خانواده كه توسط كمیته امداد معرفی می شوند علاوه بر آموزش، از این هنرها برای درآمدزایی استفاده كنند. بانوانی هستند كه ابزار و مواد اولیه را هم تولید می كنند و به این واسطه درآمدزا می شوند.»
طراحانی در این سال ها پشتیبانی مالی نداشته و كارش را از صفر شروع كرده است: «در این 5 سال نگذاشتم فشار مالی از ادامه كار منصرف و ناامیدم كند. همیشه سعی كردم با پشتكار ادامه بدهم. كارم را دوست داشتم و هیچ وقت نخواستم مسیر یا شغلم را تغییر بدهم. یكی از دلایلی كه باعث می شود حتی در كار هنری و همان اوایل كار درآمد داشته باشیم، این است كه سعی كنیم در زمینه ای كه فعالیت می كنیم بهترین باشیم چون این نكته را مشتری متوجه می شود. مشتری در بازار رقابت، كیفیت و خلاق بودن را متوجه می شود. این جمله كه مشتری، مشتری به دنبال خود می آورد، درست است و باعث پیشرفت و ماندگاری می شود.»
به عقیده این مدرس هنر، هنرمند باید نیاز روحی جامعه را برای خلق اثر در نظر بگیرد: «كسی كه از اثر استفاده می كند، اگر حس خوبی داشته باشد، این حس مجدد به هنرمند بازمی گردد و همین باعث معرفی هنرمند و اثرش به فرد دیگری می شود. اگر بانوان دریابند چه چیزی روح جامعه را خوب می كند می توانند در همان راستا كارآفرین باشند.»
بانوی كارآفرین رمز موفقیتش را پشتكار می داند: «هیچ وقت امیدم را از دست ندادم و پشتكار داشتم. از هر اتفاق تلخی به عنوان تجربه استفاده كردم و برای پله های بعدی گام هایم را محكم تر برداشتم تا قوی تر جلو بروم.»
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۰۸:۰۶ - ۰۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۴