دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

حل مشكل تامین قطعات حلزون شنوایی تسریع می شود
 
تهران - ایرنا - مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی برای همكاری با سازمان غذا و دارو و اداره كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت جهت تسریع در رفع مشكل تامین قطعات پروتز حلزون شنوایی بیماران اعلام آمادگی كرد.
حل مشكل تامین قطعات حلزون شنوایی تسریع می شود تهران - ایرنا - مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی برای همكاری با سازمان غذا و دارو و اداره كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت جهت تسریع در رفع مشكل تامین قطعات پروتز حلزون شنوایی بیماران اعلام آمادگی كرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا از هیات منای صرفه جویی ارزی، هومن نریمانی با اشاره به ارزش و اهمیت خدمت ارائه شده در زمینه كاشت حلزون شنوایی گفت: ناشنوایی تنها معلولیتی است كه با انجام عمل كاشت حلزون شنوایی به صورت كامل رفع معلولیت می شود و بیمار كاشت حلزون شده امكان داشتن یك زندگی كاملا عادی را خواهد داشت.

وی ادامه داد: با توجه به قدمت 30 ساله اعمال كاشت حلزون شنوایی در كشور، خوشبختانه اكنون بیماران كاشت حلزون شده ای را داریم كه در رشته های مختلف تحصیلی از جمله پزشكی، دندانپزشكی، هوانوردی و حقوق عالی ترین مدارج ترقی را طی كرده اند.

نریمانی خاطرنشان كرد: انجام عمل كاشت حلزون شنوایی نتیجه یك همكاری بین بخشی است كه گام اول آن با شناسایی بیماران دچار ناشنوایی شدید و عمیق در مراكز غربالگری شنوایی كشور كه وابسته به سازمان بهزیستی یا زیرنظر معاونت بهداشت وزارت بهداشت است، آغاز می شود و در مرحله بعد، بیماران با معرفی به مراكز كاشت حلزون پانزده گانه كشور كه زیر پوشش و نظارت معاونت درمان وزارت بهداشت هستند از لحاظ امكان انجام عمل كاشت شنوایی مورد بررسی قرار می گیرند و در صورت احراز شرایط انجام عمل كاشت برای تامین پروتز حلزون شنوایی به هیات امنای صرفه جویی ارزی معرفی می شوند.

مدیر طرح و برنامه هیات امنای صرفه جویی ارزی درباره نحوه تامین پروتز حلزون شنوایی گفت: با توجه به اهمیت انجام اعمال كاشت حلزون شنوایی در رفع معلولیت بیماران ناشنوا، ردیف بودجه ای برای حمایت از اعمال كاشت حلزون شنوایی در بودجه سالانه كشور پیش بینی شده است؛ بنابراین قسمتی از همكاری بین بخشی منتج به عمل كاشت حلزون شنوایی مربوط به سازمان برنامه و بودجه كشور است كه بودجه های مربوط به عمل كاشت حلزون شنوایی را به موقع و به میزان مورد لزوم به هیات امنای صرفه جویی ارزی ابلاغ كرده و تخصیص دهد.

وی افزود: با وجود فقدان تخصیص و ابلاغ اعتبارات مربوطه در سالیان اخیر، هیات امنای صرفه جویی ارزی تلاش كرده برای جهت جلوگیری از بروز وقفه و اختلال در روند درمانی كودكان ناشنوای متقاضی انجام عمل كاشت حلزون شنوایی به هر نحو ممكن نسبت به تامین پروتزهای حلزون شنوایی مورد نیاز اقدام كند و بعد از تامین پروتز توسط هیات امنای صرفه جویی ارزی، این نهاد بر اساس فهرست انتظار بیماران در مراكز كاشت حلزون كشور، نسبت به ارسال پروتز برای این مراكز اقدام می كند.

نریمانی تصریح كرد: بعد از انجام اعمال كاشت حلزون شنوایی، هر ساله بعضی از قطعات پروتز حلزون شنوایی نیاز به تعویض دارند كه در ادامه همكاری بین بخشی، تامین این قطعات و تعمیر پروتزهای معیوب بر عهده شركت های نمایندگی و سازنده بوده و صدور مجوزهای لازم برای ترخیص این قطعات و پرتزهای تعمیری بر عهده سازمان غذا و دارو و اداره كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت است.

به گفته وی، یكی از موضوعاتی كه باعث دغدغه خانواده های بیماران كاشت حلزون شده، مسئله تاخیر در تامین قطعات مورد نیاز پروتز بوده كه طولانی شدن فرایند صدور مجوزهای مربوطه باعث اختلال در دسترسی خانواده ها به این خدمات شده است.

وی افزود: علاوه بر این، اخیرا مشكلی كه به مشكلات قبلی افزوده شده موضوع صدور مجوز استاندارد برای باتری های پردازشگرهای شنوایی است كه در صورتی كه برای هربار ترخیص این باتری ها مجوز جدیدی مورد نیاز باشد، این امر باعث وقفه بیشتر در دسترسی بیماران به این باتری ها می شود. گرچه هیات امنای صرفه جویی ارزی مسئولیت مستقیمی در زمینه تامین این قطعات و ارائه این خدمات ندارد اما آماده همكاری با سازمان غذا و دارو و اداره كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت برای تسریع در رفع مشكل بیماران است.

برچسب ها
- سلامت
- وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشكی
- بهداشت و سلامت
منبع خبر:
ایرنا
   تاریخ: ۱۲:۵۵ - ۰۱/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۰