دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

6 دلیل اقتصادی، فردی و ملی برای ''فرزندآوری''
 
یك پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: كشوری كه نرخ رشد جمعیت مثبت و قابل قبولی داشته باشد و به تعبیری نرخ باروری آن حدود 3 فرزند و بیشتر به ازای هر زن باشد، مزیت ها و محاسنی را به این واسطه كسب می كند كه در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.
6 دلیل اقتصادی، فردی و ملی برای
یك پژوهشگر حوزه جمعیت گفت: كشوری كه نرخ رشد جمعیت مثبت و قابل قبولی داشته باشد و به تعبیری نرخ باروری آن حدود 3 فرزند و بیشتر به ازای هر زن باشد، مزیت ها و محاسنی را به این واسطه كسب می كند كه در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود. - اخبار اجتماعی -
صالح قاسمی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا در اشاره به محاسن و مزایای كلان و ملی فرزندآوری اظهار كرد: فرزند آوری موضوعی است كه محاسن و مزیت های گسترده ای برای كشور دارد كه متأسفانه در اغلب موارد مغفول واقع شده است.

وی ادامه داد: در اغلب موارد، علاوه بر عموم مردم حتی نخبگان جامعه، دشواری ها و سخت های فرزند آوری را زودتر به یاد آورده و برایشان محسوس تر است، به طوری كه در تصمیم گیری هایشان نقش بیشتری را ایفا می كند اما غافل از اینكه فرزند آوری محاسن، مزایا و بركاتی را به همراه دارد؛ این محاسن در دو سطح قابل دسته بندی است؛ یك سطح فردی و خانوادگی است و دیگری در سطح ملی و كلان كشور است.

نویسنده مجموعه "جنگ جهانی جمعیت" خاطرنشان كرد: كشوری كه نرخ رشد جمعیت مثبت و قابل قبولی داشته باشد و به تعبیری نرخ باروری آن حدود 3 فرزند و بیشتر به ازای هر زن باشد، مزیت ها و محاسنی را به این واسطه كسب می كند كه در ادامه به برخی از آنها اشاره می شود.

وی افزود: نخست اینكه كشوری با رشد مناسب جمعیت، به جهت وجود تقاضا در خودش همیشه یك بازار اقتصادی و یك بازار مصرف خوب و آماده در خود دارد كه بهانه ای برای رشد صنایع و رشد اقتصادی آن كشور می شود؛ در واقع وقتی تقاضا هست امكان تولید، عرضه و رشد اقتصادی و تولید ثروت به وجود می آید؛ پس فرزندآوری یعنی تقاضای بیشتر، تحریك بیشتر و رشد و توسعه اقتصادی.

قاسمی تصریح كرد: دوم اینكه، فرزند آوری و نیروی جمعیت یعنی نیروی كار گسترده؛ وقتی كشوری نیروی كار گسترده دارد حتما صنایع پویاتر و در حال پیشرفتی خواهد داشت و قادر است هم بازار مصرفی داخلی و هم بازارهای خارجی را هدف قرار دهد و با تولید بالا، توسعه و پیشرفت را به ارمغان بیاورد؛ چنانچه می بینیم جمعیت پویا و سرشار در چین، هند و برزیل و دیگر كشورها باعث شده كه قدرت اقتصادی این كشورها روزافزون شود و این 3 كشور بازارهای دنیا را یكی پس از دیگری به تسخیر خود درآورند؛ پس نیروی جوان و فرزندآوری بیشتر یعنی نیروی كار بیشتر.

وی اضافه كرد: نكته سوم اینكه، جمعیت و فرزند آوری بیشتر یعنی نخبگان بیشتر؛ اگر به طور معمول یك درصد از جمعیت هر كشور را نخبگان تشكیل بدهند، هر چقدر جمعیت جوان و فرزندآوری در كشور بیشتر باشد، این یك درصد نیز نسبت به افزایش جمعیت كل افزایش پیدا می كند؛ كشوری كه به طور مثال 100 نفر جمعیت دارد یك نخبه در خود خواهد داشت و كشوری كه 100 میلیون جمعیت داشته باشد یك میلیون نخبه خواهد داشت! لذا این مقوله تأثیر زیادی در جنبه نخبگانی دارد و صد البته افزایش هوش عمومی جامعه و ضریب هوشی كشور.

این پژوهشگر جمعیت یادآور شد: نكته چهارم، كشوری كه جمعیت جوان و فرزندآوری خوب دارد، نسبت به واردات وابستگی كمتری خواهد داشت؛ روشن است وابستگی به واردات به معنی عدم استقلال سیاسی است، هر كشوری كه بیش از اندازه به واردات وابسته شود، استقلال سیاسی و ملی خود را به مخاطره می اندازد و وابستگی به كشورهای دیگر خواهد داشت اما اگر كشوری جوانی خود را حفظ كند و فرزندآوری مناسب داشته باشد می تواند به عدم وابستگی زیاد به واردات امیدوار باشد و البته در مقابل، به صادرات بیشتر و تسخیر بازارهای بین المللی نیز فكر كند.

وی افزود: نكته پنجم اینكه، كشوری كه فرزندآوری و جمعیت بالایی دارد، سالمندانش در رفاه بیشتری زندگی خواهند كرد؛ وابستگی اقتصادی نسبتی است به این معنی كه چند نفر كار می كنند تا چند نفر در دوره بازنشستگی مستمری دریافت كنند؛ این مفهوم خیلی مهم است، ما در كشور در حال حاضر 9 نفر را در سنین كار و فعالیت داریم كه یك نفر در حال دریافت مستمری را پوشش می دهند، با افزایش سالمندی در كشور تا سه دهه آینده، نرخ وابستگی 3 به یك خواهد شد، یعنی هر 3 نفری كه كار می كنند باید هزینه های یك سالمند را از طریق بیمه و مالیات تأمین كنند!

قاسمی متذكر شد: حالا اگر كشوری فرزندآوری و نرخ رشد جمعیت مناسبی داشته باشد و بتواند این نسبت را حفظ كند به راحتی قادر است سالمندان را تأمین كند و دوره سالمندی سالم، فعال و مطلوبی را برای سالمندان ایجاد كند، به طوری كه سالمندان در آن جامعه كیفی تر زندگی می كنند؛ از این رو، برای داشتن دوره سالمندی سالم تر، مطلوب تر و با كیفیت تر باید فرزندآوری و جمعیت به درستی برنامه ریزی شود.

وی متذكر شد: به عنوان مزیت ششم افزایش جمعیت و فرزندآوری باید به این نكته نیز توجه كنیم، كشوری كه جمعیت جوان دارد و نرخ باروری و نرخ رشد مثبت قابل قبولی دارد، قادر است امنیت ملی خود را نیز تأمین كند، شما امروز می بینید كشورهایی مثل چین و هند هیچ گاه مورد طمع كشورهای دیگر قرار نمی گیرند، چون داشتن جمعیت سرشار، ضریب بالایی از امنیت ملی را برای آنها به ارمغان می آورد.

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در كانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (كلیك كنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل های ایران و جهان را در صفحه اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (كلیك كنید)

دولت برای "مسئله حیاتی جمعیت" باید یك ردیف بودجه مستقل تعیین كند
25 استان كشور در ورطه خطر جمعیتی!
"افزایش جمعیت" عاملی علیه اقتصاد یا در خدمت آن؟!
سقط 16 جنین سالم برای كشف یك جنین مبتلا به سندروم داون در غربالگری/ جنگ جمعیتی علیه مردم ایران با غربالگری
ابلاغ طرح "جوانی جمعیت" برای اجرای آزمایشی 3 یا 5 ساله
برنامه های پیدا و پنهان كنفرانس های بین المللی برای "كاهش جمعیت"
فیلم نوشت/ "فرزندآوری مادران" تعیین كننده آینده روشن یا تاریك ایران!
موشن گرافی/ "خانواده كامل" حداقل 4 فرزند دارد!
تصور اشتباه افزایش رفاه با كم فرزندی! + فیلم
"زوجین صاحب فرزند" از ضریب امید و نشاط بیشتر و احتمال طلاق بسیار كمتر برخوردارند
"تك فرزندی" سخت ترین تجربه فرزندآوری است!
فیلم/ بَزك "تجرد و كم فرزندی" توسط سلبریتی های داخلی!
منبع خبر:
تسنیم
   تاریخ: ۰۱:۰۴ - ۰۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۲