دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

مشاغل خانگی، راهی امن و نزدیك به اشتغال و درآمد پایدار
 
كسب و كار های خانگی به عنوان راهكاری مهم برای ایجاد اشتغال و درآمد در سراسر دنیا محسوب می شوند .


به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهركرد، مشاغل خانگی یكی از بهترین راه های كسب درآمد و حیات خانواده است. برای این كه شاغل شوید نیاز نیست حتما تخصصی داشته باشید؛ می توانید از همان هنر هایی كه در خانه داری به كار می برید، درآمدزایی داشته باشید.

پخت وپز غذا، بافت تابلوفرش، تهیه و تولید اقلام دكوری و صنایع دستی نظیر كیف و كوله، دستبند و گردنبند ماه تولد، عروسك سازی و پرورش قارچ و گیاهان خانگی و دارویی به دلیل كم جا و كم هزینه بودن آن و بسته بندی موادغذایی و خوراكی به دلیل اهمیت آن به عنوان نیاز اولیه هر انسان می تواند ازجمله ایده های جالب و پرسود برای راه اندازی مشاغل خانگی باشد.

بیشتر بخوانید

- مرهم مشاغل خانگی بر زخم بیكاری
628 شغل در بخش خانگی در چهارمحال و بختیاری ایجاد شد حفیظ الله فاضلی مدیر كل تعاون، كار و رفاه اجتماعی چهارمحال و بختیاری با اشاره به اجرای 605 طرح مشاغل خانگی در این استان، گفت: 628 شغل در بخش مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری ایجاد شد.

او اظهار داشت: پارسال سهمیه تسهیلات مشاغل خانگی استان 68 میلیارد ریال بوده كه توسط دو بانك عامل به طور كامل پرداخت شده است.

وجود 330 رشته مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری امروزه مشاغل خانگی و خرد، نقش بسیار زیادی در رفع معضل بیكاری و تأثیر قابل توجهی در بالابردن درآمد خانوار ها دارد.

شیخی كارشناس فرش صنعت، معدن و تجارت چهارمحال و بختیاری گفت: 330 رشته مشاغل خانگی در استان در حوزه های فرهنگ و ارشاد اسلامی 134 رشته، صنعت، معدن و تجارت 73 رشته، جهاد كشاورزی 66 رشته و میراث فرهنگی، گردشگری و صتایع دستی 57 رشته وجود دارد.

او از صدور 17 هزار و 306 مجوز كارگاه مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری از سال 90 تاكنون خبر داد.

این روز ها هر خانه می تواند یك كارگاه تولیدی و درآمدزا برای اهالی آن باشد و حمایت از كارآفرینان باعث می شود چرخه اقتصاد، اشتغال و تولید روان تر بچرخد.

اجرای طرح ملی مشاغل خانگی با ظرفیت 800 نفر در چهارمحال و بختیاری سید غلامرضا رضوی مدیر اجرایی طرح توسعه مشاغل خانگی جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری با ارائه آخرین جزئیات اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی این استان، گفت: در این طرح 800 نفر با اجرای الگوی توسعه مشاغل خانگی، به درآمد پایدار و كسب وكار مستقل می رسند.

رضوی، این طرح را مشتمل بر سه فاز "تحقیقات بر مشاغل مزیت دار استان" (فاز اول)، "شناسایی، ارزیابی اولیه، استعدادسنجی و توانمندسازی متقاضیان و پیشرانان" (فاز دوم) و "اتصال به بازار" (فاز سوم) دانست و افزود: این طرح بسیار بازارمحور است و نقش اصلی در این زمینه را پیشرانان ایفا می كنند.

او ادامه داد: پیشرانان بر اساس معیار های مشخص، از میان بخش خصوصی متبحر در حوزه بازار، انتخاب می شوند كه برای تولید كالای باكیفیت و ارزان قیمت از نیروی آموزش دیده در این طرح، استفاده می كنند.

جذب80 درصد از تسهیلات مشاغل خانگی در چهارمحال و بختیاری محمدرضا رییسی مدیركل هماهنگی امور اقتصادی استانداری چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینكه امسال 60 میلیارد ریال تسهیلات به مشاغل خانگی استان اختصاص یافت گفت: تاكنون بیش از 80 درصد از این تسهیلات جذب شده است.

او در نشست هم اندیشی سلامت روانی و اجتماعی خانواده در دوران شیوع ویروس كرونا افزود: این مشاغل در دهه های گذشته نتوانستند به ایجاد اشتغال پایدار منتهی شوند و لازم است دستگاه های متولی در این زمینه به صورت زنجیره ای و خوشه ای روند تولید و فروش را مدیریت كنند.

رییسی بر ضرورت تشكیل كارگروهی برای شناسایی ظرفیت مشاغل خانگی در استان تأكید و تصریح كرد: عضویت دستگاهی اجرایی همچون جهاد دانشگاهی، فنی و حرفه ای، كار و امور اجتماعی و سازمان صنایع، معدن و تجارت و دیگر دستگاه های متولی می تواند به توسعه پایدار مشاغل خانوادگی در دوران كرونا و بعد از آن منجر شود.

او یادآور شد: برنامه های توسعه مشاغل خانوادگی باید بر مبنای نیاز های بازار تعریف شود و برای ورود به این حوزه به برنامه های هدفمند نیاز است.

رییسی تشكیل تعاونی های فراگیر شهرستانی برای پرورش مرغ خانگی و گسترش كارگاه های گوهرتراشی را از جمله مشاغل پردرآمد خانگی دانست و گفت: در مسیر توسعه مشاغل خانگی لازم است به گونه ای عمل شود كه زنجیره تولید، بازار و مدیریت آن به درستی دیده شود.

مشاغل خانگی ایده ای كارساز برای مقابله با بیكاری و گامی بزرگ درجهت تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی هستند. این مشاغل علاوه براینكه سبب خروج كشور از ركود می شوند می توانند اشتغال زایی خوبی را به دنبال داشته و به نوعی كارآفرین باشند، همچنین این مشاغل به دلیل نیاز به حجم پایین سرمایه گذاری و سودآوری مطلوب، بسیار مورد توجه و استقبال قرار می گیرد و برای خانوار های كم درآمد و بیكار، بیشتر برای خانم هایی كه شغل خانه داری دارند منبع درآمدی خوبی است.
   تاریخ: ۰۹:۱۳ - ۰۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۲