دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳

3 میلیون نفر در دوران كرونا شغل خود را از دست دادند
 
در حالی كه بحران شیوع ویروس كرونا برخی از كسب و كار ها را رونق بخشید، اما بیشترین آسیب برای كسب و كار های خُرد بود و در مواردی هم متوقف شد.
3 میلیون نفر در دوران كرونا شغل خود را ازدست داده اندبه گزارش خبرگزاری صدا و سیما، آقای سید مازیار علوی دانش آموخته كارآفرینی با گرایش توسعه، عضو انجمن نوآوری و كارآفرینی و دبیر فراكسیون كارآفرینان مجلس شورای اسلامی درگفتگو با برنامه گفتاورد درباره تاثیركرونا بر فضای كسب و كار و رابطه كرونا و بازار های كسب و كار گفت: این ارتباط در حدی است كه كرونا در ابتدا از یك بازارچه كسب و كار در چین آغاز شد و ورودش به ایران هم به روایت غالب از طریق یك تاجر بود.
علوی افزود: سرعت نشر و خطر این ویروس برای سلامتی انسان در زمره شیوع فراگیر تقسیم بندی شد و باعث بوجود آمدن تفاوت هایی در شیوه زندگی انسان ها در سراسر جهان گردید.
به گفته او اختراع ماشین بخار نیز الگوی جدیدی را در جهان ایجاد كرد و همه چیز عوض شد. شبكه های اجتماعی و رایانه ای نیز تاثیر این چنینی در زندگی انسان ها داشت.
او بر تاثیرات منفی كرونا بر كشاورزی و صنعت تاكید كرد و گفت: این ویروس فعالیت های اقتصادی را كند و در بخش هایی متوقف كرد؛ الگو های مصرف متداول مصرف كنندگان و مشتریان را هم عوض كرد.
به گفته او بر اساس یافته های نظرسنجی ها شهروندان پس از كرونا سیاست ذخیره سازی نقدینگی را بالا بردند و تمركز بر خوراك و كالا های بهداشتی و سلامتی را محور قرار دادند و فعالیت های لوكس مانند سینما، گردش و ... را كنار گذاشته شد.
او همچنین درباره اثر ویروس كووید 19 بر بازار های مالی و بورس، بازرگانی مسكن گفت: این بیماری علاوه بر اقتصاد كرونا بر فرهنگ و هنر و بازار های مجازی نیز تاثیرات غیر قابل انكاری داشته است؛ در فاز نخست همه این حوزه ها در شوك بودند. ولی از اردیبهشت كسب و كار ها سیاست هایی اتخاذ كردند و با تاثیرات منفی آن مقابله كردند.
او افزود: در این فاز یك درصد از كسب و كار ها رونق گرفتند. در این بازه زمانی كسب و كار های زیر دوسال تعطیل شدند، در عین حال كسب و كار های بین 2 تا 5 سال تاب آوری بیشتری داشتند و كسب و كار های كه بین سال های 97 و 98 راه اندازی شدند ابتدا به دلیل تحریم ها و بعد از كرونا آسیب دیدند و به طور كلی جمع شدند.
او بر ضرورت وجود نظام حمایتی دولتی برای سرپا نگهداشتن كسب و كار های نوپا در شرایط های بحرانی نظیر شرایط كرونایی گفت: بر اساس آمار، كسب و كار هایی كه پایه فروش تلفنی و یا اینترنتی داشتند كمتر آسیب دیدند، ولی سنتی ها آسیب جدی دیدند. بر اساس آمار در سه ماهه نخست 35 درصد كسب و كار ها به طور كامل متوقف شدند و 40 درصد با ظرفیت نیمه و 25 درصد هم با تمام ظرفیت به فعالیت ادامه دادند.
او با بیان اینكه به طور متوسط هر یك نفر نیروی كار یك خانواده 4 نفره را اداره می كند، گفت: در این دوران تعدیل نیرو در بخش خصوصی جدی بود و بر اساس آمار ارائه شده هر واحد صنفی خصوصی دستكم یك نفر را تعدیل كرده است بنابراین دستكم سه میلیون نفر در دوران كرونا شغل خود را از دست داده اند.
این كارآفرین كرونا را نه تنها یك ویروس كه یك پدیده اجتماعی اقتصادی دانست و افزود: درباره تخریب های كرونا باید گفت كه ضربه نخست آن در مسائل روانی و فرضیه زندكی كردن با شیوع فراگر كروناست.
به گفته او دولت باید با پرداخت وام به كسب و كار ها با بازپرداخت پلكانی ده ساله با سود كم از تاثیرات مخرب این بیماری بكاهد.
او افزود: بسیاری از كشور ها از راهبرد پرداخت مستمری برای واحد های تولیدی برای جلوگیری از فروپاشی كسب و كار ها استفاده كردند.
علوی با بیان اینكه كسب و كار های پیشرو در بسترسازی برای فروش آنلاین مانند سایت آمازون به سوددهی در دوران كرونا هم رسیدند، گفت: در این دوران سیاست تخفیف و تقسیط از سوی برخی كسب و كار ها معطوف به جذب مشتریان بوده است.
به گفته این كارآفرین برخی از كسب وكار ها تنها برای حفظ خط تولید و نیرو ها با هدف فعالیت بدون سود برای یكسال برنامه ریزی كرده اند.
او تصریح كرد: در بعضی موقعیت ها حفظ كسب و كار و جلوگیری از فروپاشی سود است.
او تلاش برای كاهش هزینه ها در كسب و كار ها را یكی دیگر از استراتژی های در دوران كرونا دانست و گفت: در این مساله همپوشانی با برخی حرفه های هم رشته، سیاست های كسب و كار های موفق با تمركز بر مزیت هایی كه دارند، تغییر در مدل كسب و كار و تغییر در سازمان فروش از جمله اینهاست.
علوی تصریح كرد: بر اساس آمار اقتصاد ایران بر اثر كرونا ٩ درصد كوچك شده است و این در حالیست كه برخی از كسب وكار ها مانند برخی از دانش بنیان های حوزه برنامه نویسی و بهداشت كمتر از یك درصد رشد كرده اند و بیشترین ضرر و زیان برای كسب و كار های خُرد بوده است.
   تاریخ: ۰۸:۵۸ - ۰۳/۱۲/۱۳۹۹   بازدید: ۱۴۲