دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی
 
رئیس دانشكده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی بابل گفت: آرتروز می تواند هر مفصلی را كه حركت دارد درگیر كند.
آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی
رئیس دانشكده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی بابل گفت: آرتروز می تواند هر مفصلی را كه حركت دارد درگیر كند.


به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، رئیس دانشكده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی بابل، از آرتروز بعنوان یكی از علت های اصلی ناتوانی در جهان خبر داد و گفت: آرتروز زانو، ران و دست ها از شایع ترین نوع این بیماری می باشند.

دكتر محمد تقی پور به مناسبت روز ملی فیزیوتراپی گفت: آرتروز یكی از علت های اصلی ناتوانی در كل جهان محسوب می شود و 520 میلیون نفر مبتلا به استئوآرتروز در كل دنیا زندگی می كنند كه 60% آن ها مبتلا به آرتروز مفصل زانو هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بابل بیان داشت: متاسفانه تعداد بیماران مبتلا به آرتروز هر روز رو به افزایش است به طوری كه طی دو دهه اخیر 48% بر تعداد افراد مبتلا به این بیماری افزوده شده است.

وی با توجه به اینكه آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی می باشد، عنوان كرد: این بیماری می تواند هر مفصلی را كه حركت دارد درگیر كند. از میان مفاصل بدن آرتروز زانو، ران و دست ها از همه شایع تر است.

دكتر تقی پور اذعان داشت: آرتروز بیماری است كه می تواند با یك آسیب كوچك یا بزرگ به مفصل شروع شودكه در ابتدا بدن می تواند تغییرات كوچك درون مفصل را ترمیم كند، اما با پیشرفت بیماری، سیستم ترمیم بدن نمی تواند با تخریب مفصلی مقابله كند و بافت مفصلی از بین می رود.

دكترای تخصصی فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشكی بابل ادامه داد: تغییرات مفصلی همراه با آرتروز شامل از بین رفتن غضروف مفصل، تغییر شكل استخوان و التهاب است كه با علائم و نشانه هایی از جمله درد، مشكلات عملكردی، ضعف عضلانی، خشكی صبحگاهی مفصل كمتر از 30 دقیقه، كاهش كیفیت زندگی همراه است.

رئیس دانشكده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی بابل با توجه به اینكه علت اصلی این بیماری ناشناخته است، گفت: عواملی همچون افزایش وزن و چاقی، سابقه آسیب های قبلی مفصل در هر سنی، استفاده بیش از حد از مفصل، بی تحركی مفصل، عوامل ژنتیكی و سابقه خانوادگی، افزایش سن، تغذیه نامناسب و عامل جنسیت می توانند احتمال ابتلا به آرتروز را افزایش دهند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بابل با ذكر این نكته كه جهت پیشگیری باید عوامل خطر را به حداقل رساند، اظهار داشت: كاهش وزن می تواند خطر پیشرفت آرتروز را كند نموده و نشانه های بیماری را در افراد مبتلا بهبود بخشد.

وی با ذكر این نكته كه با افزایش هر كیلوگرم وزن بدن میزان فشار وارده بر مفصل ران 3 كیلوگرم افزایش خواهد یافت، بیان داشت: بر اساس آمار های موجود نشان داده شده كه كاهش 5 درصدی وزن شانس ابتلا به آرتروز زانو را بعد از 6 سال به میزان 90 درصد كاهش می دهد و همچنین یك برنامه فعالیت فیزیكی و تمرینی منظم بر اساس استاندار های تمرینی زیر نظر یك فیزیوتراپیست می تواند خطر ابتلا به آسیب های زانو را تا 50 درصد كاهش دهد.

دكتر محمد تقی پور با اشاره به اینكه یكی از نكات مهم در فعالیت های روزمره این است كه از تمام دامنه حركتی مفاصل استفاده شود، بیان داشت: از فعالیت ها و اتخاذ وضعیت هایی كه فشار زیادی به مفاصل و ساختار های اطراف آن وارد می نمایند برای طولانی مدت خودداری نمائید. از اینرو یك برنامه تمرینی منظم تقویتی و كششی عضلات با الگو های حركتی طبیعی خطر آرتروز و شكستگی ران و خطر سقوط در افراد مسن را كاهش داده و می تواند ضرورت جراحی را كم یا به تاخیر بیاندازد.

دكترای تخصصی فیزیوتراپی دانشگاه علوم پزشكی بابل عنوان كرد: از دیگر مواردی كه باید جهت پیشگیری از ابتلا به آرتروز بدان توجه نمود تغذیه مناسب است كه مصرف مواد غذایی دارای ویتامین دی، كلسیم، منیزیم و همچنین نوشیدن آب كافی و پرهیز از غذا های آماده می تواند موثر باشد.

دكتر محمد تقی پور با اشاره به اینكه فیزیوتراپی چگونه می تواند به آرتروز كمك كند، گفت: ورزش و تمرین بر اساس شواهد علمی پژوهشی موجود خط اول درمان فیزیوتراپی آرتروز است كه فیزیوتراپیست با تجویز ورزش و وسیله كمكی مناسب به كاهش درد و مدیریت آرتروز كمك می كند و فیزیوتراپیست می تواند به بهبود حركت مفصل، راه رفتن بهتر و تقویت عضلات یاری رسان بیماران باشند.

رئیس دانشكده توانبخشی دانشگاه علوم پزشكی بابل اذعان داشت: توجه داشته باشید كه برنامه ورزشی برای هر بیمار منحصر به فرد تجویز می شود تا مطمئن باشیم كه تمرینات مناسب شرایط بیمار و بی خطر باشد.

دكتر محمد تقی پور با اشاره به اینكه ورزش مانند دارو عمل می كند، عنوان كرد: با تقویت عضلات حمایت از مفصل اتفاق می افتد و بهبود بالانس، كاهش خطر سقوط، افزایش سطح انرژی، كاهش وزن، بهبود روحیه، افزایش ظرفیت قلبی عروقی و بهبود خواب از دیگر اثرات مثبت تمرین ورزشی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بابل بیان داشت: یكی از فعالیت های ورزشی دویدن می باشد كه بسیاری از مردم تصور می كنند دویدن منجر به آسیب غضروف مفاصل شده و از این رو سولاتی از جمله اینكه آیا دویدن منجر به آسیب مفاصل ران و زانو شده و آن ها را مستعد ابتلا به آرتروز دارند.

وی در ادامه اذعان داشت: بر اساس شواهد علمی و پژوهشی موجود، دویدن عموماً برای غضروف مفصل ورزش ایمنی است و حتی برخی مطالعات نشان داده كه خطر آرتروز زانو و ران در افرادی كه بطور منظم برنامه دویدن دارند نسبت به بقیه كمتر است. البته برنامه ورزشی دویدن باید تحت نظارت و راهنمایی متخصصین مربوطه انجام پذیرد.
   تاریخ: ۱۶:۳۷ - ۰۴/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۵۸