دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

بیماران هموفیلی در كرمانشاه چه خدماتی را رایگان دریافت می كنند؟
 
كارشناس بیماران خاص معاونت درمان دانشگاه علوم پزشكی كرمانشاه به تشریح خدمات ارائه شده به این بیماران پرداخت.


پرستو یاری كیا با اشاره به وجود 223 بیمار هموفیلی در سطح استان كرمانشاه، گفت: در این بیماری به دلیل فقدان برخی فاكتور های انعقادی، خون بیمار به دنبال خراش یا بریدگی و ضربه بند نیامده و فرد دچار خونریزی های شدید می شود.

وی با اشاره به وجود انواع بیماری هموفیلی گفت: در این بین هموفیلی نوع A كه به دلیل فقدان فاكتور هشت ایجاد می شود، از همه شایعتر است. این بیماری ارثی است و به راحتی با انجام آزمایشات ژنتیك قبل از ازدواج می توان از تولد بیماران هموفیلی جدید جلوگیری كرد.

یاری كیا در ادامه با اشاره به وجود 223 بیمار هموفیلی در سطح استان گفت: هموفیلی این بیماران همگی از نوع A (فقدان فاكتور هشت) و نوع B (فقدان فاكتور 9) است. خدمات درمانی بسیاری بصورت رایگان در اختیار این بیماران قرار می گیرد، مهمترین خدمت برای این بیماران بحث تامین فاكتور های انعقادی خون است كه با تزریق آن ها جلوی خونریزی ها گرفته می شود. در این زمینه استان سهمیه ای بر اساس تعداد بیماران خود دارد كه از سوی وزارت بهداشت بصورت رایگان تامین می شود.

وی افزود: علاوه بر این یكسری دارو های مورد نیاز بیماران هموفیلی هم همراه با این فاكتور ها به استان تحویل می شود. در كنار تامین رایگان دارو، یكسری ملزومات برای تزریق فاكتور های انعقادی مانند سوزن، الكل و آب مقطر هم بصورت رایگان در اختیار بیماران قرار می گیرد. هر بیمار در طول سال 24 بار ویزیت رایگان برای مراجعه به پزشك عمومی، داخلی و اطفال دارد. همچنین 12 بار ویزیت فوق تخصص خون در سال هم برای این بیماران رایگان است.

یاری كیا گفت: دو بار در سال هم ویزیت فوق تخصص گوارش و توانبخشی و یك بار ویزیت متخصص عفونی هم برای این بیماران بصورت رایگان انجام می شود. خدمات تصویربرداری چهار بار در سال و نیز انجام یكسری آزمایشات و خدمات توانبخشی و دندانپزشكی هم برای این بیماران بصورت رایگان در مركز جامع بیماران خاص واقع در كلینك بوستان روبروی بیمارستان امام رضا (ع) ارائه می شود.
   تاریخ: ۱۰:۵۷ - ۰۴/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۸۹