دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

برخورد خشونت آمیز با یك معلول در یك مركز توانبخشی / مدیر مركز: اگر دست آن بچه را محكم نمی گرفتند، دست بچه دیگری را گاز می گرفت و گوشتش را می كند / همه از من رضایت دارند / آزار و اذیتی نشده / به ...
 
غدیرپور، رئیس مركز توانبخشی احسان اهواز در گفتگو با «انتخاب» اظهار داشت: «یكی از كارگران بعد از این حركت، یعنی حدود دوماه پیش، سكته مغزی كرد و یك سمت بدنش فلج شد و الان خانه نشین شده است. بعضی از این بچه ها آنقدر داد می زنند كه سر آدم درد می گیرد. كارگری كه دارد كار می كند و در سن 34 سالگی سكته ...


رئیس مركز توانبخشی احسان اهواز، در واكنش به فیلم منتشر شده از نحوه نگهداری معلولان این مركز، می گوید در نوبت اول، معلولی كه در فیلم است، اوتیسم شدید داشته و كارگران او را دارند به حمام می برند. این دو نفر به خاطر مهار اینكه معلول به خود و یا فرد دیگری آسیب نزند، دست و پا های او را محكم گرفته اند، چون زور بچه زیاد است. فردی كه از تشنج یكی از معلولان فیلم گرفته است، سو استفاده كرده و قبل اینكه پرستار بیاید، عكس خودش را گرفته است. در صورتی كه پرستار آمده و اقدامات لازم را طبق اصول انجام داده است.

روز گذشته فیلمی در فضای مجازی منتشر شد كه حاوی تصاویر برخورد نامناسب و خشونت آمیز دو نفر از كاركنان مركز توانبخشی احسان اهواز با یك معلول را نشان می داد. در پی انتشار این ویدیو، كمپین معلولان هم با انتشار توئیتی از وضعیت بغرنج بهداشتی، تغذیه ای و درمانی این مركز خبر داد. احمد غدیرپور، رئیس مركز توانبخشی احسان اهواز در گفتگو با «انتخاب»، در واكنش به تصاویر منتشر شده، عنوان كرد: «بنده از سال 78 این مركز را تاسیس كرده ام. مركز ما محل نگهداری معلولان عمیق ذهنی شدید است. بدین معنا كه یك فرد نرمال، بهره هوشی 80 تا 120 دارد، ولی این بچه ها بهره هوشی زیر 25 دصد دارند یعنی مثل یك بچه هستند، و كنترل ادرار خود را هم ندارند. همچنین رفتار های تكانشی دارند یعنی مثلا فرد یك دفعه لباسش را پاره می كند.»

وی ادامه داد: «یك نوع دیگر معلول است كه ممكن است میكس یا تكی باشد. ما یك معلولی داریم به نام اوتیسم كه بچه هایی هستند كه حركات اوكولالیا دارند كه در نوع خفیفش، حرف ها را مرتب تكرار می كنند یا مرتب راه می روند و با تغییر اتاق شان حركات تكانشی دارند. در نوع شدیدش هم رفتار های تهاجمی از خود نشان می دهند كه فرد یا به بدن خود آسیب می زند یا به بدن دیگری.»

غدیرپور درباره كارمندان مركز خود كه با خشونت فیزیكی در حال برخورد با یك معلول ذهنی هستند، گفت: «رویه و منش من این است كه هركسی كه به معلولان صدمه بزند، بلافاصله اخراجش می كنم. كارگرانی بوده اند كه من آن ها را اخراج كرده ام و صد در صد مخالف من هستند و دوستانی را هم در این مركز دارند. اگر به فیلم نگاه كنید، در سه نوبت ضبط شده است. در نوبت اول، معلولی كه در فیلم است، اوتیسم شدید داشته و كارگران او را دارند به حمام می برند. این دو نفر به خاطر مهار اینكه معلول به خود و یا فرد دیگری آسیب نزند، دست و پا های او را محكم گرفته اند، چون زور بچه زیاد است.»

رئیس مركز توانبخشی احسان در خصوص فردی كه تشنج كرده و به حال خود رها شده است، مطرح كرد: «در ابتدا باید تاكید كنم كه فیلم ها مربوط به سه ماه پیش است. اما در توضیح باید بگویم كه یك انسان وقتی می بیند كسی دارد تشنج می كند، فیلم نمی گیرد بلكه پرستار را صدا می زند. اما این فرد از عمد و با غرض دارد فیلم می گیرد. من تاریخ ها را پیدا كردم و گزارش پرستار ها را دیده ام؛ در همان لحظه اكسیژن و كار های اولیه و تمام اقدامات را انجام داده اند. مركز ما صبح، ظهر و شب پرستار دارد. گاهی بچه ای است كه مرتب تشنج می كند و ما قرص هایش را می دهیم، اگر كنترل نشد، آمپول دیازپام تزریق می كنیم كه برای ما چیز طبیعی است. ولی فردی كه فیلم گرفته است، سو استفاده كرده و قبل اینكه پرستار بیاید، عكس خودش را گرفته است. در صورتی كه پرستار آمده و اقدامات لازم را طبق اصول انجام داده است.»

غدیرپور درمورد خنك نگه داشتن معلولان با یك پنكه، اظهار كرد: «سومین بخش فیلم كه پنكه است، مربوط به فروردین ماه است كه بچه ها را حمام برده ایم. هوا خنك بوده و به همین دلیل كولر ها را خاموش كرده ایم. ما پنكه را صرفا برای تهویه و خشك شدن بدن شان استفاده می كنیم. چون بدن این بچه ها ضعیف است و نباید سرما بخورند. اما این موضوع را به این شكل بیان كرده اند كه در گرمای 50 درجه، بچه ها را با یك پنكه خنك می كنند. در صورتی كه این خبر كذب است.»

وی افزود: «بیست سال است این معلولان عمیق ذهنی در مركز من هستند و به آن ها خدمات می دهم، بهزیستی هم بازرسی می كند و با تمام خانواده ها تماس می گیرند. من حاضرم شماره خانواده ها را به شما بدهم تا مطمئن شوید كه همه خانواده ها از مركز رضایت دارند. با این حال آقای مروتی در كمپین معلولان، این كلیپ را پخش می كنند و بعد هم به بی بی سی راه پیدا می كند و اذهان عمومی را تشویش می كند. ایشان به چه اجازه ای اذهان عمومی را تشویش می كنند، بدون اینكه از من به عنوان رئیس مركز، درباره صحت و سقم آن سوالی بپرسند. كما اینكه دادستان هم به مركز آمده و معلولان را دیده است.»

غدیرپور در ادامه بیان كرد: «ما معلولی داریم كه از روی زمین غذا می خورد، لباسش را پاره می كند، خودزنی می كند، دگر آزاری دارد، تشك ها را پاره می كند، لجبازی می كند و غذا نمی خورد. چرا این جنبه های قضیه را نمی بینید؟ چرا نمی بیند كه 20 سال قبل، اولین مركز توانبخشی را در خوزستان افتتاح كرده ام، و اینكه پزشك هستم و هر روز هم در مركز با این معلولان سر و كار دارم. می توانید به خانواده ها زنگ بزنید و از خود بهزیستی سوال كنید. استان خوزستان من را می شناسند، من مسئول انجمن استان خوزستان و بازرس انجمن كشوری هستم و تا كنون هم هیچ شكایتی علیه من در دادگاه صورت نگرفته است. افزون بر این اصلا شاكی من كیست؟ من شاكی ندارم.»

او در پاسخ به این پرسش كه خانواده فردی كه در فیلم او را روی زمین می كشند، واكنشی داشته اند، گفت: «دیشب خانواده آمد و كل بدن آن بچه را چك كرد؛ هیچ نشانی از آزار و اذیت وجود ندارد. اگر پرسنل دست آن بچه را محكم نمی گرفتند، می رفت و دست بچه دیگری را گاز می گرفت و گوشتش را می كند. آن وقت من باید جوابگوی خانواده دیگری بودم. قبول دارم خیلی محكم گرفته اند، ولی در فضای مجازی دارد می پیچید كه مركز دكتر غدیرپور زخم بستری هم دارند؛ من به آقای مروتی گفتم كه به مركز بیایند و تمام بچه ها را ببینید. یا اینكه می گویند كه ما دو فوتی داشته ایم و روغن داغش را زیاد می كنند. در صورتی كه من در دو سال گذشته هیچ فوتی نداشته ام؛ بله، كسی بر اثر ایست قلبی فوت می كند كه این طبیعی است. یا مورد دیگر كه می گویند، این است كه چشم یكی از بچه های مبتلا به سندروم دان را كور كرده ایم، در صورتی كه سندروم دان، به اصطلاح «آب سیاه چشم» دارد. در صورتی كه عمل نكند، یا باعث كوری چشم می شود یا دیدش را كم می كند.»

وی ضمن بیان اینكه مبتلایان به سندرم داون، معمولا مشكلات قلبی و چشمی پیدا می كنند، گفت: «این قضیه هم مربوط به تقریبا شش سال پیش است. ما معمولا هر شش ماه بچه ها را به چكاپ می فرستیم. چشم پزشكی گفت كه این بچه تاری چشم دارد، مریض هم الان سالم است و كور نشده، فقط لنزش را عوض كرده اند. آنوقت آقای مروتی مغرضانه می گویند كه چشم این مریض را كور كرده ایم. در صورتی كه هم به شما و هم به ایشان می گویم كه بیایید و واقعیت را ببینید.»

غدیرپور درباره دو كارگری كه فرد معلول را روی زمین می كشند، بیان كرد: «یكی از كارگران بعد از این حركت، یعنی حدود دوماه پیش، سكته مغزی كرد و یك سمت بدنش فلج شد و الان خانه نشین شده است. بعضی از این بچه ها آنقدر داد می زنند كه سر آدم درد می گیرد. كارگری كه دارد كار می كند و در سن 34 سالگی سكته مغزی می كند، به نظر شما از آسیب های كار با معلولان نیست؟ نباید از آن كارگر تقدیر شود؟ كدام كارگر راضی می شود كه برای معلول كار كند؟ معلول یك دفعه ایستاده و لباسش را در می آورد و ادرار می كند، این تیپ معلول است و شما نمی توانید به او آموزش دهید. آنقدر آموزش داده ایم كه تازه بعد از شش ماه توانستیم به یكی از معلولان بفهمانیم كه در سرویس بهداشتی كارش را انجام دهد. تازه بعد از 20 سال مركز من به یك حالت ثبات رسیده است.»

وی ادامه داد: «آن دو كارگر خاطی را اخراج و مسئول فنی مركز را هم تعلیق كرده ام. یكی از آن ها چهار فرزند و دیگری پنج تا دارد، می گیوند چرا ما را اخراج كرده اید؟ مگر ما آن بچه را زده ایم؟ ولی به دلیل اذهان عمومی مجبور به اخراج شدم و نان سه نفر را بریده ام. میئول فنی مركز هم هیچ نقشی نداشته است، خیلی هم خانم خوبی است، ولی آن لحظه پشت كامپیوتر كار داشته و حضور نداشته است. ولی می گویند باید تعلیقش كنی به خاطر اذهان عمومی. من هم مجبور شدم این كار را انجام دهم. آن بچه آنقدر زور داشته كه كارگران مجبور شده اند به دلیل آسیب نرساندن، او را محكم بگیرند. شما فیلم را اگر نگاه كنید، اصلا زد و خوردی نیست. كما اینكه بدنش را هم نگاه كردند و اصلا آثار ضرب و جرحی وجود ندارد.»

رئیس مركز توانبخشی احسان، خاطر نشان كرد: «متاسفانه از من توضیحی نخواستند و در فضای مجازی از آزار و اذیت بر معلولان گفتند، در صورتی كه اگر آزار و اذیتی هم باشد، آقای مروتی به خانواده این بچه ها كرده است. از دیروز تا الان همه خانواده ها نگران شده اند و با من تماس گرفته اند، آیا خدا این را می بخشد؟ یك خانواده از آلمان با گریه با من تماس گرفته است و وقتی توضیحات را دادم، خیالش راحت شد. دیشب هم دادستان آمد و گفت خدا خیلی دوستت دارد، كه 20 سال است با این قشر كار می كنی. به نظر شما خدا راضی به تخریب آبروی منی كه 20 سال است دارم كار می كنم، می شود؟ معلولی داریم كه به بهزیستی تقاضا داده ام كه كه این بچه گاز می گیرد و به بقیه آسیب می رساند، من نمی توانم او را كنترل كنم و این بچه را باید جایی بفرسیتد كه بتوانند از او نگهداری كنند، ولی بهزیستی جایی ندارد، ما هم به پرسنل سپردیم كه با اضافه كاری راضی شوند تا ب خوبی مواظب این فرد باشند.»

غدیرپور اضافه كرد: «شما خبرنگار هستید و وقتی خبری به دست تان می رسد باید صحت و سقمش را پیگیری كنید و بعد انتشار دهید. من پزشك هستم و اصلا مطب نزده ام، چون می خواستم تمام وقت در اختیار این بچه ها باشم، چون وقتی با همسرم تصادف كردیم و به دره رفتیم، در آن لحظه به خدا گفتم كه یا جان من را بگیر یا نگذار كه خانه نشین شوم، خداوند نجاتم داد و بعد از آن خواستم كه به این بچه ها خدمت كنم و جوانی ام را برایشان گذاشته ام. پولی كه سازمان می دهد كفاف هزینه های بچه ها را نمی دهد، ولی من طبق اداره كار به كارگرهایم حقوق و غذا می دهم و به آن ها رسیدگی می كنم. به جان فرزندم قسم می خورم كه تا این بچه ها غذا نخورده اند من خوابم نمی برد. گاهی یكی لج می كند و غذا نمی خورد بعد ساعت 12 شب تخم مرغ می خواهد، ما هم فراهم می كنیم.»

وی همچنین بیان كرد: «یكی از كارگرانی كه در مركز است و هنوز نمی دانم كیست، بخشی را گزینش و عمدا این كار را كرده است و فیلم را برای آقای مروتی كه كمپین معلولان را دارند، فرستاده است. ایشان هم فیلم را در سر تا سر دنیا پخش كرده اند. ما گاهی خسته شده ایم و نخواسته ایم كه به كار ادامه دهیم، ولی از آن طرف چندین معلول در مركز ما هستند كه یا بی سرپرست هستند یا بد سرپرست. من خدمات صادقانه دارم انجام می دهم، تشكر نمی خواهم، ولی چرا با آبروی من بازی می كنید؟»

غدیرپور درباره پیگیری بهزیستی نسبت به فیلم منتشر شده، گفت: «بهزیستی استان ما با هماهنگی بهزیستی كشور توضیحات را داده است و خودشان دیده اند كه هیچ اذیت و آزاری در كار نیست. ما راضی نیستیم كه هیچ خانواده ای آزرده خاطر شود و خاری به پای معلولی برود. 20، 30 تا معلول مجهوال الهویه دارم كه همه آن ها من را به عنوان پدرشان می شناسند. این ها را عنوان نمی كنم كه خدایی نكرده مظلوم نمایی كنم، من با دلی پاك دارم به آن ها خدمت می كنم. ازدواج صد معلول را در استان راه اندازی كردم كه اگر در اینترنت هم جست و جو كنید، به آن دسترسی پیدا می كند، جزو خیرین استان هستم و هر موقع كه بهزیستی استان به كمك نیاز داشته، در خدمت شان بوده و هستم.»

رئیس مركز توانبخشی احسان، در پایان تاكید كرد: «كارگران من 20 سال است كه برای ما كار می كنند، این مركز اگر تعطیل شود در ابتدا كارگران و بعد هم خانواده ها آسیب و زیان می بینند. خانواده ای كه معلولش را به مركز می آورد، به دلخواه خودش است. ببینید چه قدر اذیت و آزار به خانواده ها می رسد كه در اوایل هفته ای یكبار به معلول شان سر می زنند، ولی كم كم سالی یك بار هم به زور می آیند، چون طعم آرامش را چشیده اند. من آرامش روانی خانواده ها را فراهم كرده ام. جامعه نمی داند معلول ذهنی، اوتیسم و بیمار اعصاب روان، چیست. بهزیستی با هر صد معلول مركز ما كه خانواده داشته اند، تماس گرفته اند و همه از مركز رضایت داشته اند، ما حتی یك مورد ناراضی هم نداشته ایم. با عشق به معلول خدمت می كنم، چون اعتقاد دارم كه هر چه قدر به آن ها خدمت رسانی كنم، خدا پاسخش را در زندگی من می آورد. متاسفانه آقای مروتی بی انصافی و نامروتی كردند و یك نفر زحمت و اجر 20 ساله در جامعه را دارد از بین می برد.»
منبع خبر:
انتخاب
   تاریخ: ۱۷:۱۳ - ۰۳/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۶۰