دریافت اطلاعات ...
 
روابط عمومی دانشگاه علوم توانبخشی و سلامت اجتماعی
سه شنبه ۳ مهر ۱۴۰۳

برخورد بهزیستی با خاطیان بدرفتاری با معلولان در اهواز | دو مراقب مركز احسان اهواز اخراج شدند
 
سازمان بهزیستی ضمن توضیح درباره فیلم منتشر شده از ضرب و شتم یك توانخواه در مركز احسان اهواز از برخورد با خاطیان خبر داد.
سازمان بهزیستی ضمن توضیح درباره فیلم منتشر شده از ضرب و شتم یك توانخواه در مركز احسان اهواز از برخورد با خاطیان خبر داد.

آزار معلول در اهواز به گزارش همشهری آنلاین، پس از انتشار فیلمی در شبكه های اجتماعی تحت عنوان «در مركز احسان اهواز چه خبر است»، هیأتی از مسئولان بهزیستی استان خوزستان و شهرستان اهواز در محل مركز توانبخشی غیر دولتی نگهداری معلولین ذهنی احسان اهواز حاضر و بررسی دقیق به عمل آمد.

مركز فوق الذكر خصوصی و غیردولتی بوده و سابقه حدود بیست سال فعالیت تخصصی در حوزه نگهداری معلولین ذهنی پسرانه بالای 14 سال را دارد.

فیلم مذكور مربوط به چندین ماه قبل است كه دو نفر از پرسنل مركز توانبخشی برای كنترل یكی از توانخواهان دارای معلولیت ذهنی اتیسم و اختلالات رفتاری خیلی شدید، اقدام به مهار فیزیكی با استفاده از لباس كردند.

لازم به ذكر است توانخواه مذكور به دلیل نوع معلولیت و اختلالات رفتاری خیلی شدید، علیرغم ارائه خدمات پزشكی و توانبخشی، به طور مستمر به خود و دیگران آسیب می رساند و خانواده نیز حاضر به نگهداری توانخواه نیست و معلول مذكور نیز در حال حاضر در مركز نگهداری می شود و با معاینه بدنی تخصصی صورت گرفته هیچ گونه آسیب، كبودی و … ملاحظه نشده است و از نظر جسمی سالم نیست.

همچنین یك نفر توانخواه بدون لباس در فیلم مشاهده می شود كه در سالن كنار حمام برای استحمام آماده شده است.

در همین رابطه بخوانید:

- واكنش عجیب بهزیستی به رفتار خشن با یك معلول در مركز نگهداری | تصاویر دردناك نوع برخورد با معلول را ببینید همچنین در بخشی از فیلم تعدادی از معلولین را نشان می دهد كه پنكه ای برای آنها روشن شده است كه این امر به دلیل این است كه این فیلم مربوط به قبل از شروع فصل گرما بوده، كما اینكه مركز مجهز به سیستم سرمایشی مناسب است.

لذا به دلیل اهمیت و حساسیت موضوع، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهواز به همراه هیأتی با حضور در مركز ضمن بررسی وضعیت معلولین و نحوه مراقبت از آنها، پیگیری دقیق موضوع و برخورد قانونی با افراد خاطی احتمالی را صادر نمودند و همچنین جلسه كمیته نظارت بر مراكز غیردولتی بهزیستی استان در محل مركز و سپس در بهزیستی استان برگزار شد و تصمیمات اولیه اتخاذ گردید.

طبق این تصمیمات دو نفر مراقب مذكور به دلیل نحوه مهار غیراصولی و نامناسب توانخواه توسط صاحب امتیاز مركز اخراج و به مراجع قانونی جهت تصمیم گیری معرفی شدند. همچنین مسئول فنی مركز به دلیل عدم نظارت كافی، تعلیق و صاحب امتیاز مركز با حفظ سمت و تا انتخاب مسئول فنی جدید انجام وظیفه می كند. صدور اخطار كتبی برای مركز توسط كمیسیون نظارت بر مراكز غیردولتی بهزیستی خوزستان نیز انجام شد.

شایان ذكر است نگهداری و كنترل معلولان در مراكز شبانه روزی به دلیل اختلالات رفتاری و روانی تعداد زیادی از توانخواهان، بسیار سخت و طاقت فرسا بوده و نیازمند دقت، تعهد و تخصص می باشد و سازمان بهزیستی نیز با تلاش شبانه روزی و صادقانه كاركنان خدوم و تلاشگر خود بر فعالیت مراكز نگهداری مربوطه نظارت مستمر دارد و با هر گونه قصور و تخلف برخورد قانونی خواهد كرد.

در پایان ضمن تشكر از رسانه های محترم به عنوان چشم بینا و زبان گویای جامعه هدف بهزیستی و با احترام به احساسات پاك مردم فهیم، بدیهی است دلسوزان و همكاران محترم این سازمان با دقت و ظرافت و بدون اغماضی به این موارد رسیدگی می كنند، چه بسا برخی گزارش ها پس از بررسی كارشناسی و تخصصی، آن چیزی نباشد كه در گزارش های تصویری و یا مكتوب آمده است.
منبع خبر:
همشهری
   تاریخ: ۱۷:۰۵ - ۰۳/۰۵/۱۴۰۱   بازدید: ۱۴۸